Mjölksyra


Sitter här efter att ha monterat 3 skåpsluckor i mitt nymålade kök. Hade planer på att göra mycket mer men det går inte. Är arg på mig själv och arg på kroppen. Är så svag och darrig att jag knappt orkar skriva på tangentbordet. Fryser och händerna är iskalla.

Jag är ju annars så pass bra att jag kan göra ganska mycket även om allt går långsammare nu för tiden men när kroppen skriker så snabbt blir jag frustrerad. Jag skruvade i 6 skruvar och hängde på 3 luckor, det var allt. Nu sitter jag här och orkar inget mer. Vet att energin kommer att återvända om några timmar men försvinna lika snabbt. Borde kanske vara tacksam för det lilla jag klarade men jag kan inte. Jag är bara förbannad för det jag inte klarar. Vet att det inte gör livet lättare att tänka så men ibland går det bara inte motstå. Hatar mjölksyra!

Har glömt att berätta att jag gjort ett ultraljud på hjärtat och allt var bra. Det var obekvämt och jobbigt att ligga på en hård brits så länge men skönt när det var över. En sak mindre att bekymra sig över 🙂

9 thoughts on “Mjölksyra

  1. detta med mjöksyra är mitt största problem…och skakighet, utmattning och att jag är stark men inte uthållig.
    Men läkarna vill ändå påstå att detär nåt mer som är fel i min kropp än baraHMS/EDS suspectus och jag utreds nu neurologiskt.
    Tillbaks till mjölksyran…jag började på en kurs i qigong härom veckan och där har det blivit så tydligt med mjölksyre problemen i armarna/axlarna. Jag klarar inte dom enklaste rörelseran som doma ndra damerna,varav fler i 70års åldern och reumatiker klara alla övningar utan att måsta ta ner armarna och skak ur mjölksyran…jag är 38…

    Men konstigt nog har jag oxå nyligen börjat på gym på rekomendation efter en rehab period och det funkar…förutom crosstrainern, då har jag mjölksyra efter tre steg…

    Allt staiskt är helt hemskt medan pumpande rörelser är bättre, känns det igen?

    1. Hej Henny!

      Allt som är statiskt försöker jag undvika, alla andra rörelser funkar bättre om de inte är tung belastning men jag får allt oftare mjölksyra av att bara gå och göra de mest enkla saker. Blir allt klenare 😦
      Jag är också utredd neurologiskt pga av alla neurologiska symptom men det visade absolut inget. Har gjort två muskelbiopsier, EMG-undersökning, Cykeltest samt en massa andra undersökningar. Hoppas det inte visar något på dig, det räcker med att ha EDS/HMS vilket i sig innebär så mycket. Man kan ju få en form av neuropati, dock inget som går att påvisa genom de vanliga testen samt dysautonomi.

      Ha det gott!

  2. Känner igen mig så väl!

    Man vill så mycket men så lite går… Och då blir man självklart frustrerad istället för nöjd över det lilla man har åstakommit!

    Men jag tycker att du är jätteduktig som har jobbat på så bra med ert kök 🙂 Blir jättesnyggt!

  3. hej igen!
    Intressant att du oxå utretts neurologiskt, var det före eller efter din EDS diagnos?
    Det somär tyngst för mejär att sitta och stå…hela mellanpartiet av kroppen känns totalt ut mattat eller i kramp, sååå syrefattigt å sliten i den delen av kroppen.
    Jag väntar på att ett team med neurologer ska ge ett utlåtande om va ddom tror med min kropp.
    Muskelbiopsin var ine riktigt okej, skulle jag vart över 50 kanske det vore ok…
    Det är fruktansvärt att gå och vänta på beskedet…
    Min syster ska nu utredas för EDS och fyller hon kriterierna kanske jag ”uppgraderas” till en EDS diagnos,hoppas på det för med HMS kommer man ingen vart…
    Tycker det här med mjölksyran blir värre och värre, samma med skakningar och känslan av att vara muskulärt slut…jobbigt!
    Hade så ba du kan!
    Kram!

    1. Jag utreddes neurologiskt före min diagnos. Läkarna snöade in totalt på det spåret innan vi kom in på att det handlade om bindväven. Den enda avvivkelsen mina tester visade var Muskel-EMG som visade på lätt myopathi men det var tydligen inte något att vara orolig över. Berätta gärna hur det går för dig.

  4. Hejsan, här har du en till med EDS, jag hittade nyss hit så jag har inte hunnit läsa så mkt. Ville bara visa att jag finns 🙂 Nu ska jag läsa vidare här inne.
    Ha en bra dag! / Pia

Kommentera

