Dysfagi


Jag har i en herrans mass år upplevt att min sväljreflex uteblir med jämna mellanrum. Som när man ska försöka svälja saliv flera gånger på raken och det till slut bara inte går.

Inget allvarligt för jag reder alltid ut det och sätter sällan i halsen. Jag har lärt mig ta små tuggor, tugga mycket och äta långsamt. Jag har lärt mig harkla upp maten, svälja ner med vätsa eller framkalla reflexen genom att ”snora inåt”, då kommer den automatiskt.

Det senaste har jag börjat spotta ut mat som jag känner att jag inte kan hantera som senast när jag käkade korv med bröd. Fick spotta ut allt korvskinn för det gick bara inte.

Är extra försiktig eller undviker helt saker somt smält seg ost, segt kött, trådiga grönsaker, bacon mm I går hade jag dock även problem med att få ner makaroner. Det var lite obehagligt och gick åt en massa vatten.

En del med hEDS tycks ha sväljproblem, men man kan ha det av olika orsaker, som problem med själva tuggandet, förträngningar i strupen, svårt att försluta luftstrupen, försvagade muskler eller hjärnskada. Vad som är mitt problem vet jag inte men jag hoppas att jag får svar på det. Ska börja med en kontraströntgen av svalg/matstrupe och hoppas (om de ingenting hittar) att man fortsätter att utreda. Problemet har absolut blivit större den senaste tiden och det är hemskt obehagligt. Är dessutom expert på att få upp mat i näsan.

Dysfagi är ett annat namn för sväljsvårigheter. Vill du veta mer så kommer lite länkar här:

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=17&titelid=562&j=1

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:BQ3iSK1797AJ:www.lg.se/Global/Jobba_med_oss/vardgivarportalen/Stroke/vardprogram_stroke_rehabilitering_dysfagi.pdf+dysfagi&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEESg2Zuhh6eH4WgCCyXr8LKREO-kYhVj7cXcbLDISRmjHd6eFZoSlmVoM5q8rqxYNr2diZWB1LjPv4gJ-rEYNjeRhZyXWH0D8hftJzFjPtyPsLtC3KdSa3wXELnclh8_g8nsk0xjz&sig=AHIEtbR0mpCpqzhbNmjh30MonzNQdg-PVQ

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A4ljningssv%C3%A5righeter

2 thoughts on “Dysfagi

  1. jag har gjort en esiofagusröntgen,sväljandet alltså, men det var pga klumpkänslan.fanns ju inget där precis som läkaren sa hela tiden…men jag ville ha det svart på vitt! däremot har klumpen inte utretts vidare heller,men en tandläkare menade på att det är svalgmusklerna som är tajta och hänger ihop med att man är tungpressare tex.
    detta med sväljproblem kan jag känna igen till viss del,ävenom mitt inte är så utalat.
    men detta med att ha svårt att svälja tex seg ost och att måsta harkla upp maten och försöka igen låter bekant, kanske vi med EDS har en ko-gen och borde idissla:)

Kommentera

