Aldrig fri från blåmärken


Häromdagen fick jag för mig att jag inte hade ett enda blåmärke på hela kroppen. Jag blev så paff att jag fick för mig att leta och jag fick verkligen leta men jag gav mig inte. Jag minns ärligt inte om jag någonsin varit helt utan blåmärken.

Nu pratar vi ju inte om några jätteblaffor utan jag får normalstora eller pyttesmå (om jag inte slår mig då förstås). Vad jag skulle vilja säga kännetecknar hEDS-relaterade blåmärken är att man inte har en aning hur man fick dem. De bara dyker upp lite varstans även om benen är vanligast förkommande i mitt fall.

Hursomhelst, jag letade och letade. Stod framför spegel och tror ni inte jag hittade två stycken i alla fall? En vid sidan av magen (mitt i fläsket) och en på baken….. sen några små begynnande på låren då men de räknas knappt.

Inte för att de stör mig men det skulle vara spännande att uppleva en enda blåmärksfri dag i livet bara för sakens skull. Eller är det så för alla tro?

Jag får mer blåmärken vid mens och ägglossning (med andra ord säkert hormonellt). Allt är ju lite värre då som sagt och det är ju väldigt individuellt. En del får stora och en del får knappt några. Vi med hEDS kan lättare få blåmärken för att vävnaderna kring kärlen är lite ”klenare”. Inte som vid vEDS där själva kärlväggarna är drabbade.

Hur har ni det med blåmärken?

15 thoughts on “Aldrig fri från blåmärken

  1. på låren har jag alltid blåmärken,men det beror kanske på att jag ofta sitter och gnider/trycker på triggerpunkter i låret. Jag har nog inte specielt stor benägenhet till blåmärken men på somrarnahar jag mera och om det är för att jag är mera aktiv eller om det beror på värmen vet jag inte.
    Min syster och moster har/hade lätt för blämärken och även små kärl i fingrarna som spontan spricker,min syster har oxå rupterat enlårmuskel helt spontant och det blåmärket hette duga och ”rann” ner för benet,såg helt sjukt ut!

    1. Jag får mer blåmärken på sommaren också och jag tror att värmen spelar roll. Man svullnar och så, det borde ha betydelse…..tror jag som egentligen ingenting vet 😉

      Jag får också såna där rinnblåmärken på benen. Har inte riktigt fattat varför de ser ut så. Rupterat en muskel bara sådär…..HUA…

  2. Jag har ofta blåmärken, speciellt på benen så som vader, smalben och lår. Ibland kommer de på armarna men inte så ofta. Min läkare säger att det inte är någon fara…… jag tänkte kanske att det kan vara en större risk för proppar med blåmärken men enligt honom är det ingen fara. Jag har levt med att ha blåmärken på mina ben så länge jag kan minnas….. de är oftast lika stora som fem-kronor, ibland större eller mindre. Nu är jag hemma från en underbar semester! Kram

    1. Ja nog är de ofarliga så länge man inte har någon blodsjukdom men inte alltid kul när det ser ut som om man sprungit in i ett bord på benen när man ska se snygg ut på stranden (iaf försöka).

      Välkommen hem Stina!! 🙂

  3. Jag har ALLTID blåmärken. Många på knän, lår och smalben, men även på fingrarna och hela bäckenpartiet! Jag får även blåmärken inne i munnen ibland.
    Jag har väldigt tydliga kärl på armarna, halsen, bröstet och fötterna. I lite ”skum” belysning så syns de ännu mera, som om jag vore en grön/blåspräcklig alien! Jag har jätte tunn hud så därför syns de så mycket på mig sa de i Uppsala.
    Känner du när dina kärl spricker? Det gör jag för det svider till precis när de brister.
    Ha en fin vecka!
    Kram Janeth

    1. Jag ser också ut som en alien i viss belysning 😀 Särskilt i klädaffärernas provrum och badrummet hemma. Har ådror i ansiktet framför allt. Långa gröna maskar över panna, kinder och så bröstet. En gång försökte jag tvätta bort en ådra….hahaha, trodde jag hade färg från en penna i ansiktet 😀

      Hur vet man om man har blåmärken i munnen? Syns det?

      Nej, jag känner inte när de spricker….tror jag, men det borde jag nog veta vid det här laget.

      Kram kram

  4. Här har ni en till alien! 😉

    Jag får ofta blåmärken tex av skor, byxknappar, ortoser och bh-band…
    Jag får inte så jättestora blåmärken, oftast många små, och sen sitter de kvar i evigheter!
    Sitter era kvar länge?

    Hoppas ni alla får en fin dag!

    1. Mina sitter jättelänge!! För mig är jättelänge 14 dgr innan de bleknar bort. Vet inte vad som är normalt dock 🙂

      Aliens är vi allhihopa 😉

  5. Nu har du väckt mina tankar kring min blåmärken.. Så nu studerar jag dom noggrant! 🙂
    I onsdags svimmade jag i en butik och landade på nåt sätt halvvägs in i en hylla.. Slog mig ganska så rejält i axel och arm.. Kände direkt att det ömmade och dunkade, och jag sa till min sambo att det här blir nog ett rejält blåmärke.. Det är sex dagar sen nu, och än är det inte klart! Det fortsätter att bara bli större och större för varje dag! Så det här blåmärket kommer nog finnas på plats ett tag.. Men det behöver ju inte känna sig ensamt iallafall, det har ju gott om sällskap i alla de andra små blåmärkena.. 😉

    Kram kram

  6. Nix, jag svimmar på som vanligt.. Min läkare har iallafall sagt att han ska kolla upp POTS. Han hade inte hört talas om det tidigare..
    Jag är under utredning för nån annan genetisk sjukdom, som tydligen kan ge svimningar också, tog prover innan jul som skulle till klinisk genetik för analys. Borde ju faktiskt få svar när som helst nu..

  7. Minns du vad sjudomen hette? Finns den med i listan för saker som Pots kan tas för?
    Återkom gärna och berätta hur det går….. eller starta en blogg vet jag så man får följa dig 🙂
    Kram på dig ”snurrfia”

Kommentera

