Hypermobila fingrar/händer


Jag har hypermobila fingerleder och handleder. Jag är extrem om man ser vart gränsen för det normala går men jag är inte extrem i extrema sammanhang, då är jag ganska normal. Dessutom stelnar mina leder i händerna med tilltagande värk så i skrivande stund är jag i mina mått mätt jättestel. Titta på mina bilder så ser ni några exempel.

Min son däremot som inte har någon diagnos, han är värre. I övrigt är han inte mjuk som mig vad jag kan se, möjligtvis nacke och armar. Han rör sig som om han vore en stock (är 9 år) och klumpig med det grovmotoriska.

Händerna däremot. Jag ryser och har förbjudit honom att hålla på och greja med fingrarna. Han får skrivkramp och fattar pennan på ett konstigt sätt så jag bara väntar jag på att något ska hända fast jag vill ju inte måla fan på väggen men man är ju misstänksam.

Så här ser de ut:


 

 

Eftersom han i nuläget inte har så allmänt ont i sina händer så gör man inget särskilt åt det. Givetvis har vi införskaffat pennförtjockare åt honom (som han slavar med att använda) men jag börjar på allvar fundera över en arbetsterapeft. Jag vill ju att han ska skona sina händer så mycket han kan och inte sitta med en massa värk när han blir äldre för att ingen har tagit det på allvar.

Jag tyckte det var jätteroligt att ”böja fingrar” när jag gick i skolan. Vi tävlade om vem som var värst. Jag var näst värst i klassen men så här i efterhand, den tjejen som var värst hade nog då mer symptom på hEDS än jag hade. Hon har ingen diagnos, vi har ingen direkt kontakt i dag men funderar på att ringa henne faktiskt. Jag vet att hon har kronisk värk i kroppen och andra massa skumma grejer.
(Uppdatering ett par år senare: Hon och hennes dotter har nu diganos hEDS, jag hade rätt!)

Hur har ni det med era händer?

5 thoughts on “Hypermobila fingrar/händer

  1. jag och dottern har hypermobila fingrar och handleder,min mamma har artrosknölar och ont i fingrarna, så jag hade velat få fingerringar av min AT,men hon tyckte inte det var så farligt…skulle använda min ahandledsstödlite mera sa hon…ska tjata lite igen på rehabveckan!

  2. Japp både jag och grabben har hypermobila fingrar, han är värre än jag. Jag har också väldigt sneda armar, alltså de är inte raka utan pekar utåt om du hänger med på vad jag menar. Ser helt sjukt ut enligt många.

  3. Både fingrar och tår är ”lösa” på mig även om jag stelnat en del med åren 🙂
    Däremot får jag ”reuma-ont” i mina leder och då framför allt fingrar och handleder när det blåser, är ruggigt eller regnar och är kallt.
    Minns att jag också hade sån där pennförtjockare när jag gick i skolan, fick väldigt lätt skrivkramp och får även idag, både när jag skriver med datorn och för hand.

Kommentera

