Röntgen av svalg och matstrupe


Hemkommen precis. Tog en liten fika hos grannen som skjutsade mig efteråt. Dom är så otroligt gulliga och hjälpsamma 🙂

Jo så här var det, jag skulle alltså göra denna röntgen för att se om de kan hitta en förklaring till mina sväljsvårigheter. Jag tror inte att de hittade något men så här gick det till:

20 minuter försent fick jag kliva in på röntgen. Fick klä av mig BH, glasögon och blus (tur man hade ett linne på sig så man slapp stå med ”bröna” i vädret. Näspärlan och halsbandet låg i väskan.

Läkaren var Polack och pratade nästan ingen svenska, dessutom var han tvungen att springa iväg så jag fick vänta lite till. Sköterskorna beskrev hur jag skulle göra. Stå på en platta och bli flyttat i olika vinklar för att ta bilder eller filmer sa de (Oscars-galan nästa).

Jag skulle få en mugg med en trögflytande vätska. Skulle ta en mun och inte svälja först läkaren sa till och det kunde vara lite otäck känsla i munnen för den är lite kritig i koncistensen sa de, man blir mätt i magen för den är ganska tung (frågade om man kunde få med sig en dunk hem med tanke på beach 2011 men det var inget de rekommenderade).

Så jag tog ett antal klunkar, både liggande och ståendes. Jag chansade lite för hörde inte vad läkaren sa riktigt även om han verkade vara trevlig och inte direkt ful (hade dock inga glasögon på mig).

”Lite kritig i konsistensen” var en underdrift. Det smakade som gips utblandat i vatten smaksatt men jordgubb. Det la sig som en tung klump i magen.

Gick iaf bra att få ner det. Lite läskigt när jag låg ner och skulle dricka det i sugrör. Sög mest in en massa luft i munnen så när jag skulle svälja så kändes det som en fotboll gled ner genom strupen (rapade hela hemvägen).

Frågade om det såg bra ut och det tyckte han av det han sett. Filmerna skulle granskas mer noggrant så jag får svaret i ett brev.

På väg ut snubblade jag över min favoritdoktor (eller snarare mötte) så på det stora hela så blev det ett ok sjukhusbesök.

Nu ska jag bara försöka komma ihåg att dricka mycket vatten så jag inte blir förstoppad. Risken är väl annars att jag om några dagar skiter ut en gipsfigur. Kanske en björn som man kan färglägga?

Ni som inte har gjort undersökningen och ska göra den behöver alltså inte vara rädda för det var helt ofarligt även om kontrasten inte var någon milkshake direkt.

Hittade en bra länk! Kolla under rubriken svalg.

http://www.rontgen.com/sida/4/undersok_buk_1.html

Och en till om kontrasten bariumsulfat-kontrast. Scrolla ner lite så hittar ni rubriken.

http://www.rontgen.com/wp-forberedelser/?page_id=933

Det här inlägget postades i Äldre inlägg som överlevde rensningen. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Röntgen av svalg och matstrupe

  1. Lejonkvinnan skriver:

    Örk! Nu ska ju inte jag göra den utan grabben, och det känns värre, man gör ju hellre saker själv än utsätter barnen för det. Men det är ju säkert ingen fara, men ändå….ryser vid blotta tanken när det gäller kritdrinken.

    Om du nu skiter ut en gipsfigur……fota den!! 😉

    • Ulrika skriver:

      Uppdaterade inlägget precis med en länk. Kolla den så får du mer info. Du behöver verkligen inte vara orolig för det var verkligen inte svårt. Bara lite äcklig känsla men inte obehag så man önskade sig bort.

      Ja, jag ska fota gipsfiguren. Kanske färglägger den först bara 😉

  2. henny skriver:

    en bajsbrun barbapappa eller vad blev det tro?

  3. Ulrika skriver:

    Det är inte vid slutdestinationen än så får vänta 2-3 dagar innan vi får se resultatet 😀 Men jag tror på barbapappa eller möjligtvis kanske en orm 😉

  4. Skrutten skriver:

    Usch va läbbigt det där lät. Jag hade liknande besvär som dig i höstas när jag blev akut inlagd för blödningar i magsäcken men den känslan, ja inte bara känsla utan maten stannar där den ska vara nu. Däremot känns det somen liten ficka någonstanns som mindre småbitar kan stanna till i,

    Jag så på tv:n för inte så länge sedan om en operation och det är tydligen inte så svår att utföra för läkarna och resultatet blir väldigt bra. Hoppas att de hittar något så du får det åtgärdat. håller tummarna….

    • Ulrika skriver:

      Är det bråck eller fickor så är det nog en ganska enkel op beroende på hur det sitter.

      Mitt har jag haft i minst 10-12 år. Det varierar lite hus svåra besvären är så jag lurar nog på att problemet sitter de trötta käkmusklerna i kombination med muntorrhet. Kanske även bettet…. men jag tror så mycket jag och det händer ju att jag är ute på hal is ibland.
      Går dina besvär i perioder eller är de mer konstanta?

  5. Janeth skriver:

    Jag har gjort denna röntgen i mars för att se vad mina sväljsvårigheter beror på och även problemen med magen. Nu har jag även fått gjort den med barnmatspuré blandat med kontrastmedlet för att se vad som händer då. Jag har ännu inte fått svar (blir den 19/5) och jag hoppas verkligen att de har hittat vad som är fel för jag har inte ätit vanlig mat sen i mitten av januari!
    Håller tummarna för att du får en förklaring! Och ja…. kontrastmedlet smakar gips! Trots att jag aldrig i mitt liv ätit gips så vet jag att det är så det smakar. hehehe
    Ha det så bra du kan.
    Kram Janeth

    • Ulrika skriver:

      Men OJ, inte ätit mat sedan Januari. Hoppas verkligen det visar något på nästa undersökning. Jag har som längst haft en vecka eller två då jag intek unnat äta vanlig mat. Det tycks gå i perioder det där men i ditt fall låter det långt. Stackare. Hoppas snart få läsa om att du fått några vettiga svar!!

      Kram

Kommentera

