Distala radioulnara leden


Ett ökat avstånd i distala radioulnara leden. Det var resultatet av röntgen på vänster handled (den röntgen som jag inte trodde skulle visa något (även jag kan ha fel ibland).

Ett ökat avstånd i denna led, som sitter (utan snurra in mig i något jag inte kan) i handleden, någonstans vid den lilla kulan man har på utsidan av handleden.

Äh, här kommer en bild ist:

Ni får leta själva (ser ut som ett L)

Vart var jag, jo, ett ökat avstånd kan vara en luxation. Ringer en klocka va? Luxation och EDS hör ju lite ihop och jo, det finns beskrivet att DRUJ (som det så fint kallas) inte är ovanligt när man har problem med överrörlighet. Om det är en luxation vet jag däremot inte, det ska vara ett visst antal millimeter och trots att jag försökt få svaret på exakt hur stort avståndet var har jag inte fått det eftersom man då måste granska röntgenplåtarna igen. Tror att gränsen går vid 6 mm men reserverar mig för eventuella fel. Det kan även vara så att jag bara är lite missbildad (skräll?)

Jag har i flera år haft ont i handlederna till och från. Har blivet värre det senaste året och nu är det riktigt illa. Om det är det jag har ont av har jag ingen aning om. Jag tror att problematiken är större än så. Senor som hoppar, kanske någon liten inflammation och jag tror att handlerna ”glappar”. Klämmer man om mina handleder säger det klonk och de glider isär och det är något nytt, iaf har det blivet värre. Lyfter jag tungt känns det som att händerna ska släppa från leden, eller de dras ut som gamla gummiband. Riktigt läskigt och det gör förbannat ONT!

Jag har kronisk värk, använder ortoser dygnet runt och det gäller båda händerna. Att de röntgade vänster är för att den är värst.

Vad det än må vara för fel så är det detta som är största hindret för mig att ha en normalt liv. Vad gör man utan sina händer liksom?

Jag är riktigt nervös för hur detta ska sluta. Jag hoppas innerligt på att de kan operera. Kanske åtstramning av senorna? Steloperation ALDRIG!

Det finns ett implantat för att ersätta radioulnara leden (vet ej om de har det i sverige än) men det ska jag förespråka om de börjar prata steloperation.

Än så länge så vet jag för lite om någonting för att våga hoppas. Väntar på tid hos ortoped och hoppas jag snart får något som lindrar värken och hoppas axlarna slutar dumma sig. Eftersom jag har så ont så rör/beter jag mig som om jag redan vore stelopererad och det blir påfrestande för axlarna. Jag vågar knappt vinkla handlederna så rör mig robotlikt.

Vet att många har problem med sina handleder och jag vill bara säga en sak: NI HAR INTE EDS I HANDLEDERNA! Tro inte det även om er läkare säger det. Ni har EDS som kan ställa till det i handlederna och det ska utredas! Acceptera inte att gå med smärtan för handlederna är komplicerade. Det finns många tänkbara orsaker och mycket går att göra något åt, så vänta inte på ledslitage eller trasiga senor eller vad som kan tänkas hända. Tjata!

Kämpa på och fortsätt vara envisa och ha inte övertro till era läkare för de är bara människor och de flesta kan inte ett dyft om oss. Så är det med det!

Kommentera

