Kienböcks sjukdom/Lunatummalaci


Ja jag har googlat febrilt efter min knöl på handleden. Vad var det, vart tog den vägen?

Det var inget ganglion, det var för hårt. Jag har haft det jättelänge. Den försvann spårlöst efter ortopedens undersökning. Enligt vittne såg det våldsamt ut och inte särskilt förvånande om något som låg fel hoppade tillbaka.

Naprapaten jag var hos i somras sa att det var månbenet. Han försökte trycka tillbaka den men misslyckades. Två läkare sa ben, inte någon närmare beskrivning av vilket ben.

Här ser ni en bild där man palperar lunatum (månbenet). Klicka på bilden för att se vart jag "lånat den"

Jag har letat efter foton där man ser den men har nog inte letat klart för jag har inget hittat. Vill gärna visa före och efter. Ska leta mer.

Jo, till saken. Jag stötte på något som heter Keinböcks sjukdom eller Lunatummalaci. Citerar Medicinkompendier av Lisa Labbé:

Spontant uppkommande avaskulär nekros i os lunatum.

Innebär alltså att blodtillförseln av någon anledning inte är fullkomlig till månbenet och därför uppkommer smärta och rörelseinskränkningar. Processen går i flera steg där det slutligen om man inte behandlar i tid leder till att benet dör och benen i handled/och hand påverkas genom att de hamnar fel. Tex ett ökat avstånd i distala radioulnara leden (som jag har men som kan ha fler orsaker).

Är kanske lite långsökt men eftersom jag nu haft den där knölen av någon anledning samt allt annat så kändes det lite intressant. Samtidigt, jag är INTE öm vid palpation. Jag har inga ömma punkter förutom vid ytterlägena. Det onda kommer efteråt i stället och då gör det JÄTTE-ont och möjligt att jag då är palpationsöm men då undviker jag att klämma.

Benets läge kan ju även bero på en skadad menisk eller karpal instablitet. Jag kanske har allt eller inget. Eller jo, det var väl generellt instabilt men förutom ledlaxiteten så lär vi inte hitta orsaken först efter MR och röntgen med provokation.

Läs lite om Kienböcks på oventskapliga Wikipedia (den sidan gillar vi eftersom den är lätt att hitta).

Det var bara ett litet sidospår angående den försvunna knölen. Vi får se vart det bär av det här. Tänk om knölen i nacken också bara kunde försvinna!

Imorgon ringar läkaren för att prata Norspan. Funderar på om jag behöver höja dosen trots allt eftersom effekten tycks avta lite väl snabbt men, vill nog ge det en chans till.

Påminn mig om att prata förstoppning bara, inte glömma magen nu för tusan!

2 thoughts on “Kienböcks sjukdom/Lunatummalaci

  1. Hej! Jag hade en liknande knöl som visade sig vara ganglion. Vi röntgen upptäcktes även att jag har kienboks. Har fruktansvärt ont, mitt månben har dött, och 0,5 cm har redan ruttnat bort i intet! Begär röntgen och mr röntgen. I mittfall har det gått för långt att en steloperation är enda utvägen.. Stå på dig, det gjorde aldrig jag.

    1. Hej Malin!

      Tack för din kommentar 🙂
      Jag har gjort MR och det var aldrig något prat om detta.Hade en massa annan skit ist och knölen försvann spårlöst efter att ortopeden drog isär mina händer bokstavligen. Denna knöl som suttit där så länge jag kan minnas.

      Antar att jag inte behöver oroa mig för den längre men med tanke på att händerna är i så dåligt skick är detta något jag kommer att vara vaksam över.

      Ledsen för din skull men kanske kan du med din erfarenhet rädda någon annan. Ibland kan det kännas som lite plåster på såren. Låter knäppt jag vet.

      Ta hand om dig!

Kommentera

