Mer glömsk än vad som är hälsosamt


Inga Imovane hemma och natten kröp allt närmare och närmare..

Föregående natt var intressant. Ingen bra kombination att vara i behov av insomningstabletter när man har dåligt minne och glömmer något så viktigt som att hämta ut nya. Jag var bombsäker på att jag skulle komma ihåg men tänk det slog mig inte först vid läggdags och då blev jag stressad.

….eller, kanske mer panikslagen. Ville ju inte ha hela helgen förstörd av sömnbrist. Lösningen blev muskelavslappnande och sedan en rejäl skvätt konjakglögg. Tänkte ta romglöggen men den är för god för att slösa på i ren desperation. Jag blev allt lite dåsig efter ett tag och utförde mina vanliga sovrutiner, flytta runt kuddar, stoppa lurarna i öronen och sätta på ljudboken, hitta en bekväm ställning, ta på och ta av handledsortoserna (svårt att bestämma mig). Blev lite dimmig men så förflöt hela natten, i dimma.

Befann mig i ett tillstånd av vakenhet blandat med slummer. Reagerade vid minsta lilla ljud. Bytte ställning (flytta om kuddarna vid varje sidbyta) och snodde runt som en propeller. Vet inte tiden men framåt morgonen hamnade jag i lite djupare sömn, så ringde klockan.

Vem hade jag brottats med? Hela kroppen värkte. Fotleden brände och sved, ena handen låg jag på och hade vikt den precis så jag inte ska göra. Ont. Huvudvärk men inte så trött.

Studsade upp, gjorde i ordning sonen för skolan. La mig i sängen med datorn på magen. Upprepade orden: Hämta ut movane, hämta ut Imovane….

Sedan pratade jag i telefon i två timmar (ja jag vet, det är en stund) och när jag la på luran så kom den, ni vet vilken? TRÖTTHETEN!

Pratade i telefon ingen, la mig i sängen. Fick lite panik, såg ut som fan här hemma, försökte göra det jag kunde med två händer som bara värkte och sprängde. Blev en tvättmaskin som sattes igång, dammsög hallen och bäddade.

Sambo och son kom hem och den jävla tröttheten var som en dimma framför ögonen. Åkte till apoteket och hämtade ut mina Imovane vars kartong fick sig en kyss och jag sa: inte en natt till utan er! Det är kärlek det. Ville ta en direkt och krypa ner i sängen men insåg att jag förmodligen skulle vakna mitt i natten och vara färdigsoven. Hålla ut!

Timmarna flöt på, kände mig onykter av tröttheten men så kom det magiska klockslaget 20.00. Jag kan vara kräktrött en hel dag för att när klockan slår 20.00 vara superpigg. Det är jag fortfarande. Klockan är 00.51 och jag ligger i sängen och bloggar. Meningslöst. Min kropp behöver sömn. Har tagit tabletten (lite sent) och väntar nu på att den ska ta så jag kan lägga ifrån mig datorn och utföra rutinerna. Senaste natten var en kopia av hur alla mina nätter var tidigare innan jag fick Imovane. Vad var det för ett jävla liv? Inte konstigt att man blev deprimerad och mådde skit särskilt som jag jobbade också. Utan sömn blir man ett ufo!

Nu när jag åter har min lilla ask med minst 30 dagars sömn i känner det lugnt. Jag vet att det kan bli sena kvällar eftersom effekten är lite olika och jag har inte ens funderat på att be att få höja den men jag vet ju att förr eller senare somnar jag. Då ligger jag hyfsat still och gör inga akrobatikkonster, vaknar inte hundra gånger. Ibland kan det nog slå ner en bomb utanför huset utan att jag skulle reagera.

Blir lite segare på morgonen och vill gärna sova mer men det går, bara att vänta till kl blir 20.00 igen så är jag pigg och full av energi. Timmarna däremellan kan variera lite i kvalitet men jag vet i alla fall att jag jar sovit och då är det ok.¨

Vet inte om det är minnet eller sömnen som är problemet men dåligt minne och slut på Imovane leder bara till en sak. Katastrof. Åh, jag känner av det nu. Snart dags 🙂

Dagens visdom. Skriva 20 lappar och klistra upp i huset men samma budskap; åk till apoteket! Kommer jag bara dit så ser ju de vad jag har att ta ut av och Imovane är ju en stående grej sedan flera år. Äntligen dags för lite kemisk sömn och ni ska veta. Jag har kämpat med sömnen i så många år och verkligen försöt, testat alternativ men det här är min grej och om jag så ska ha dem resten av livet får det vara så. Ett liv utan sova det kan faktiskt kvitta för då kommer jag inte vara jag längre utan konstant lättretlig, smått personlighetsförändrat och bedövande trött (fram tills klockan 20.00) sedan börjar den andra livet i sängen med datorn på magen för att sedan om möjligt med hjälp av rutinerna få några timmars osammanhängande sömn som leder till att jag hela tiden snurrar runt oroligt och inte vet vad jag gör.

Mycket står jag ut med men den som skulle försöka sätta ut mina Imovane kan de lika gärna ge mig en giftampull för då, den dagen, som inte får ske, kommer jag be om aktiv dödshjäp om de trots ”misshandel” inom vården och ett evigt bråkande äntligen hittat en sak som gör livet lättare att leva med.

Dagens andra visdomsord, lägg upp en plan B ifall min läkare en dag för för sig att ta bort dem. Jag menar inte att jag ska lyssna på avslappningsband, träna mindfulness eller slita mig trött på gräns till medvetenhet, nej då, den planen innebär något helt annat, att alla namn, alla kommentarer jag någonsin fått och som jag borde anmält till socialstyrelsen blir offentliga handlingar. Jag har en par jag samlat på mig.

Kanske ses som ett förtäckt hot, jag ser det som att jag försvarar min rätt till det enda som fungerar på mig och är en av de viktigaste saken jag måste få ha, SÖMN.

Nu börjar jag skriva en massa fel här och snubblar på tangenterna, alltså, dags att fkytta kuddar och htta tillbaka till det där enda bekväma läget jag har för att kunna somna.

Så, godnatt då, ett konstlagt kemiskt godnatt som är väldigt nära nu…………..

5 thoughts on “Mer glömsk än vad som är hälsosamt

    1. Det är överjävligt att inte sova och gör en mycket sjukare än vad man egentligen är. Känner stor skillnad efter bara en sömnlös natt. Hoppas sömnen blir bättre för dig, jag sov som en gris 🙂

  1. Sömn är viktigt,annars så orkarman inte.Men vissa nätter är 😦 sen det goa anna råkat ut för.Man grubblar ihjäl sig på,hur vi med eds bemöts.Ha en fin 3 advent.Ja stava i mellan åt blir huller om buller.Håller på samlar i hop massa från min låsta blogg 🙂 Styrkekram

Kommentera

