Råkade visst hamna på sjukhus


Natten till måndag (eller sent på kvällen) blev det att fara till akuten.

Efter flera timmars kämpande med förstoppningen och fruktansvärd smärta orkade jag inte mer. Satt gråtandes på golvet på akuten men kom snabbt in och fick en säng. Sambon och sonen var med och det måste varit en skräckupplevelse för dem med.

Blev beslutat ganska omgående att jag skulle få morfin intravenöst.

Kanyl nummer två. Den första i armvecket gjorde vrålont så den fick de plocka bort.

Det fick jag och den hysteriska gråten kom av sig. Skulle få motsvarande 5 mg men efter 3 så kunde de inte ge mer. Först föll huvudet bakåt. Kändes som om någon kastade kallt vatten över mig och jag försvann ett ögonblick. Det svartnade. Sedan tittade jag upp och då började jag fnittra och fnittrade gjorde jag länge. Kunde inte sluta. Längesedan jag skrattade så gott 😀 Man kanske kan kalla det att jag överreagerade lite. Smärtan avtog i alla fall och det var huvudsaken och jag lugnade mig.

Kirurgen undersökte mig så gott det gick men beslutades att jag skulle läggas in på KAVA och få smärtlindring under natten och sedan undersökning under narkos dagen efter. Jag behövde ingen mer smärtlindring och somnade ganska gott i en väldigt skön säng med Care of Sweden madrass (hade gärna smugglat med den hem). Vaknade tidigt. Fick dropp (ingen frukost). Morfin igen ( motsvarande 2 mg). Fick en reaktion med rodnad och klåda på armen men det var snabbt övergående. Det räckte gott och smärtan försvann.

Min frukost

Fick besök gånger två. En vän som ändå hade ett ärende in (Amanda <3). Skickade ett mail till min vän ”Bästaläkaren” som tio sekunder efter jag tryck på skicka klev in genom dörren…haha. VA, har du redan fått mitt mail? Näää, jag kände det på mig att du låg här, sa han 😀 Datasystemen är förträffligt bra 😉

Sedan blev det dusch och fin skjorta med öppen rygg, trosor i strl Xl eller nått som gick till armhålorna och vita sexiga långstrumpor. Huden knastrade av torrhet efter att tvättat mig med sprit. Väntan och väntan. Minns inte vad klockan var men vips var de dags att rulla ner till operation. Möttes av fantastisk personal. Grät inte en endaste gång, var sååå modig. De var väldigt omtänksamma. Nämnde inte min diagnos en enda gång men det behövde inte heller. De bäddade in med filtar så jag inte skulle få blåmärken. Frågade hur det var med höfter och bäcken, om de kunde lyfta upp benen i en ställning när jag sov. Kände mig trygg.

Fick syrgas och sedan medlet som skulle få mig att sova som brände som tusen eldar men sen minns jag inget mer först när jag vaknade upp på väg ut ur rummet och var helt desorienterad. Hackade tänder som en galning. Fick varma filtar, täcken och någon slags långa strumpor av täcken. Slutligen ett varmt element över mig och en handduk runt huvudet. Tillbaka på KAVA hade de aldrig sett någon med så mycket filtar och täcken 😀 Men jag frös inte längre och jag hade inte det minsta ont.

Sedan blev det nya kläder. Lite mat (vartannat riskorn okokt) och väntan på nästa rond som kändes som en evighet.

Fula men väldigt bekväma kläder.

Vid 16-17-tiden kom ronden. Det var inte så illa som jag befarat men blev besviken att de inte gjort mig tjänsten och plockat ut skiten så jag slapp skita på ett tag. Reva i tarmen. Hade väl blivet värre sedan sist jag var inne ca 14 dagar tidigare. Prolapsen var inte synligt så då sitter den bara där jag trodde. Behöver inte vara orolig över att hela tarmen ska komma ut när jag skiter….än  i alla fall.

Återbesök om 7-8 veckor. Är ungefär vad det tar att läka. Fick nån ny (svindyr) salva jag ska använda utöver xyloprocten. Fanns en massa skit i tarmen som tydligen var mjuk. Ja jag använde både, klyx, vatten, olja och microlax igår så det var ju bra att det hade mjukat upp sig. Den skiten ska jag få ut för egen maskin hemma. Hujeda mig! Jag vill inte bajsa på minst ett år. Det kommer blöda och svida, troligtvis krampa tills det är läkt.

Tvingat i mig två påsar Laxido sen jag kom hem. Sovit två timmar 19-21.00 och nu är jag klarvaken. Smärtfri förutom det vanliga. Behöver inte gå på toa än och hoppas det kan vänta tills imorgon eftermiddag när sambon är hemma så någon kan ta hand om mig.

Det slutade väl. Ett enormt bra bemötande. Smärtlindring utan att be om det och jag är så tacksam att det blev så här. Kan avboka tiden hos kirurgen den 26/1. Det måste läka först.

Det var ju kanske inte den bästa helgen i mitt liv och jag hoppas jag aldrig mer behöver uppleva något liknande. Tro mig, det gjorde fruktansvärt ont!

7 thoughts on “Råkade visst hamna på sjukhus

  1. Jag blir konstigt nog glad över att läsa detta, inte för att du har haft så ont och så men över BEMÖTANDET! Som du har kämpat…. Du är värld alla filtar i Sverige och att inte behöva nämna EDS och allt det där.. Reva i tarmen låter så tufft, usch! Hoppas nu du får återhämta dig i lugn och ro!

    Du är en sann förebild som jag faktiskt beundrar!

    //Annelie

    1. Visst är det positivt i det negativa. Att känna sig väl bemött. Det är ju det vi strävar efter och gör det så mycket enklare..

      Vet inte om jag är så mycket att beundra men det är ju kul att du känner så 🙂 Vi är alla förebilder på ett eller annat sätt.

      Kram på dig

  2. Forska på den här länken,om tarmen mag problem.L>ägger den här.Kram Kolit betyder inflammation i tjocktarmen. Ett vanligt symptom utöver just inflammation i tjocktarmen är diarré. Som exempel på kolit kan ulcerös kolit och mikroskopisk kolit nämnas.

    Vid kollagen kolit är det kollagenskikt som finns under epitelet minst 10 mm och kan bli 20–100 mot normalt 3–4 mikrogram, men vid kollagen kolit uppgår det till minst 10 mikrogram och kan bli 50–100 mikrogram. Denna barriär försämrar absorptionen av vatten och elektrolyter, vilket orsakar diarré. Sjukdomen drabbar framför allt kvinnor.

    Vid lymfocytär kolit finns det en ökad mängd intraepiteliala lymfocyter och en måttlig kronisk inflammation i lamina propria. Uppkomsten av sjukdomen är okänd. Behandlingen riktar sig mot symptomen. Kirurgisk behandling förekommer.

  3. Tack söta du för dina lyckönskningar! 🙂 Jo några grillchips kan jag föehoppningsvis äta sen 🙂 Jag lovar att uppdatera såfort jag är vid medvetande! Kram och krya på dig och jag hoppas du kan få ut det som måste ut

Kommentera

