Sluta mesa!


Skrev det här inlägget i en sluten grupp (ej ett madrasserat rum även om jag var arg nog för att slå någon, vem som helst, gärna en ”skyldig” 😉 Känner att jag vill fortsätta skrika ut det här och därför klistrar jag bara in det rakt upp och ner. Vill bara förklara det där med 157 personer i ryggen. Vi är en grupp där nästan alla har EDS-diagnos och står på samma sida, med samma eller liknande problem. Jag vet att det inte är lätt men i våran värld brukar inte de bra sakerna hoppa på oss. Vi får kämpa för dem!

Fler och fler skriver om hur de blir behandlade inte bara fel utan helt vidrigt av vården. Vill bara säga till alla att om ni betalar för ett läkarbesök och vet att den ni möter sitter och pratar ren dynga. Om ni inte kan argumentera emot, res er upp och gå mot dörren. Fråga om läkaren verkligen vet vad han/hon pratar om och om socialstyrelsen står bakom det? Tacka och GÅ! Ställ er i receptionen, förklara läget och be om en ny läkartid. Blir det problem be att få prata med verksamhetschefen (ev bli uppringd av denne) och hjälper inte det informera om att du kommer att göra en anmälan och gör en anmälan! Hota inte bara!

Det är en sak att ha meningsskiljaktigheter men när de kommer med felaktiga påståenden och vägrar hjälpa dig grundat på dessa påståenden så har de begått ett fel. Finns informationen tillgänglig på tex socialstyrelsens sida så ska de läsa den. Inte hitta på eget. Det finns förklaringar till diagnoskoderna även om de ibland är bristfälliga.

Jag har tjatat om det här tidigare men de kommer aldrig lära sig om vi inte sätter hårt mot hårt och ni gör inget fel. Ni är patienter som söker vård, sagor och historier får man gratis på biblioteket, inte hos sin läkare! Snälla stå på er. Kom gärna hit och berätta och rådfråga men glöm inte att agera så fort det bara går. Jag vet hur svårt det är men tänk er att ni har 157 personer i ryggen (så många vi är just nu gruppen) så behöver ni inte känna er så ensamma.

Gå inte tillbaka till samma läkare om och om igen. Det är ingen idé om de inte ändrar på sig! Vet att det låter lite predikande men jag blir förtvivlad av alla berättelser och hur svaga och utsatta alla är. Hur liten man blir gentemot en vit rock. Vi betalar för att få hjälp, vi idkar inte välgörenhet för att de med feta plånböcker ska få ännu fetare plånböcker! STÅ PÅ ER!!

15 thoughts on “Sluta mesa!

  1. Många gånger som jag totalt har lämnat läkaren med ett stort utropstecken , ställt mig i korridoren och frågat efter någon som inte var enbart utbildad förkylningsläkare. Haha man var full med adrenalin då , har fått MÅNGA stämplar , men jag läser på , har svar på tal och litar på min egen instinkt. Som ex. ”Hamster face ” en manlig läkare som envisades med att ALLA fel i hela kroppen berodde på min mage och sen när jag flippade ( hade nydligen fått min eds diagnos och läst på) satt han och letade i en diagnostikbok från 1976 , jag sa bara rakt ut att sedan den boken släpptes har man insett att influensan kommer varje år och att feber kommer med infektioner och att män inte dör av förkylningar . Han blev rätt paff , men ca tio minuter tidigare kallade han mig för blivande knarkare för att jag berättade att dolcotin var det ända som fungerade när jag hade som värst smärtskov. Och att jag fick det på akuten mm. Att den brukade hjälpa mig komma ur smärtspiralen. Som tur är har jag fått en läkare som vågar sig an mig . Men som förstår och kan eds ( Ulf F) , jag önskar alla edsare hade en Ulf . Kraam på dig syster .

    1. Önskar fler hade den förmågan. Det gäller att finna sig i situationen och inte snickra ihop för många argument hemma för då hänger det på att komma ihåg dem. Bättre att våga prata rakt ur hjärtat. Kant tänka mig att du slog undan benen på honom 😀

  2. Jag tillhör gruppen som ännu inte mött vare sig motstånd eller oförståelse i vården vilket har gjort att jag nästan känner mig dum och samtidigt förbannat ödmjuk. Jag skulle vilja kunna bidra med min styrka och mina erfarenheter och mitt jävlar anamma för jag verkligen LIDER med de jag hittills läst om som inte får den hjälp och bemötande de är värda och har rätt till. Du skriver fantastiskt Ulrika och jag är så färsk som EDS:are så jag vet liksom inte vart jag ska börja? Finns det ngn grupp på FB som jag kan gå med i?

    Kram //Annelie

    1. Jag har lätt för att brusa upp du vet 😀 Tyvärr saknar många patienter förmågan eller orken att säga ifrån och läkarna….hmmmm, det finns verkligen många som ”hittar på” saker av någon anledning, de skapar sig en uppfattning om saker utan att läsa på. Sedan finns guldkornen och de blir ju ännu guldigare när så många andra är mer som grus 😉

  3. jag är jäkligt glad att jag idag hittade din sida! tack för att du beskriver allt så bra!!! Äntligen har jag läst nåt som är lika det jag upplever. Massor av kr
    amar och tack för din sida

Kommentera

