Jävla händer!


Tänker faktiskt gnälla lite nu!

Försökt klara mig utan ortoser ett tag. Har varit lite fundersam kring om det kan vara så att de skyndat på processen så att jag blir sämre (svag i musklerna). Vill veta säkert vad som är vad innan jag ska till handkirurgen.

Det funkar jättebra utan ortoser. Så länge jag inte använder händerna 😦 Kan vissa dagar både fixa tvätten och plocka ur diskmaskinen utan att bli galen av värk men så är det även med ortoser. Sedan kommer det. Kabooom bara! Nu är jag ganska körd. All gör ont nu och vilovärken är hemsk.

Ortoserna lindrar lite nu men eftersom det onda redan satt igång så är det bara att vila bort den i några dagar. Jag som ska städa imorgon. Skit!

Kontentan av det hela: Det är att jag använder händerna som gör att jag får ont. Ortoserna förhindrar bara att jag inte vinklar dem så jag får ännu ondare. Problemet är att handlederna är skrot. Spelar ingen roll vad jag gör och det enda sättet att inte få ont är att ge fan i att göra något. Absolut inte lyfta matkassar. Det är det sämsta tänkbara. Händerna åker ut som om de satt fästade med långa gummiband. Sy fast dem är väl lösningen men steloperation. Neeeeeeej, jag vill ju verkligen inte.

Kan inte någon ge mig lite hopp. Det måste finnas någon med eds som gjort ledbandsplastik i händerna som lyckats? Någon? Någon utan eds då? Vem som helst. Desperat, måste hoppas!

Nä, sova nu. Måste sova och sluta gnälla!

11 thoughts on “Jävla händer!

  1. Usch! Verkar vara hemskt! Jag har tyvärr inget tips till dig mer än att du kanske ska använda dina ortoser när du handlar, plockar ur diskmaskinen eller ska göra något tungt?
    Kan man verkligen steloperera händerna? Hoppas du får hjälp snart av någon som vet!

    1. I vanliga fall har jag ortoser som är gjorda i hårdplastsom stöttarupp både handled och handflata. Jättebra men samtidigt tappar man muskler och då blir man ännu mera ”sladdrig”. Moment 22. Nu när det gör som ondast kan jag inte vara utan dem en sekund.

      Jodå, man kan steloperera. Är så många leder i handen att det finns många slags operationer man kan göra. I mitt fall är det den största leden och låser man det blir det som att gå med skena för alltid. Kan rotera i sidled utan smärta så den vinkeln får jag nog behålla men det innebär ett enormt handikapp. Mer än nu om man bortser från smärtan som minskar på sikt om man inte har otur och får mer nervsmärtor. Rehabtiden är lång. För en eds’are ofta dubbla tiden och risken för komplikationer är större så inget jag kommer att göra med glädje 😦

      Ska till en expert på området så räknar med att jag kommer att få den bästa hjälp man kan få men om hans idéer går ihop med mina är jag tveksam till.

  2. Morn mina händer är som dina,glappt sladder med dom där knölarna du det,visst hjälper alla led skydd atroser men jag skriver som du ja törs inte stelopera mig,när alla bara pratar om 50& att det lycka lika fotleder va gör man om det misslycka 😦 livrädd faktiskt du skrev om england i min blogg,ja hadde fått tips om norge danmark.Ha en fin fredag styrkekramar städ dag här med i dag 😦

    1. Steloperationer lyckas bättre än ledbandsplastik på oss, särskilt i händerna. Vet de som stramat upp ledbanden i fötterna med lyckat resultat. Däremot i händerna är det inget bra alternativ alls. Steloperationen minskar smärtorna men är ett handikapp att leva med så lite som pest eller kolera. Ortoserna räcker inte längre till för mig 😦

      Kram på dig och du borde se till att få träffa en duktig handkirurg du med ❤

  3. Tycker du skall prova handledsskydden från ”Back on Track” som jag tipsade dig om tidigare. De är bara lite stödjande, men framförallt ger de värme och smärtstillande. Jag har mina hela tiden och de är lätta att ha på sig eftersom de ej sitter fast i tummen. Bara att dra upp lite när du är i vatten. Har köpt ett par till min son som också har ont i handlederna och han har på sig dessa när han arbetar. Finns att köpa i en del hälsokostbutiker eller på nätet.
    Många kramar från Git

    1. Jag fattar inte men jag lyckas glömma det hela tiden. Minns att du tipsat om det tidigare. Ska skärpa mig och komma ihåg det dagtid när huvudet är med så man kan beställa dem också. Tack för påminnelsen 🙂

  4. Hej Ulrika,
    Jag vet inte om det hjälper att jag skriver, för jag är gammal o sjukpensionärad.Ortoser moste till för att hålla dig stilla för att värken ska kunna avta,Men anvender du inte dom så går du inte över den här gränsen av ansträngning så ofta i alla fall.Det vill säga att du inte gör nånting alls. Du som är ung och har hemmavarande barn borde söka LSS stöd. EDS faller under LSS lagen. Du har hela livet framför dig Vänta inte tills det är försent.Jag behöver definitivt hjälp med handla (bära kasserna), städning och tvätt.Så har du inte LSS stöd, så snälla sök det. Är det någon som får det så är det du, du kan tala för dig.Tänk på det ditt barn behöver dig länge, länge.Du tycker kanske att detta har inte med dina händer att göra , men det har det.
    Kramar Jovanka

    1. Jag passerar den där gränsen oavsett om jag har ortoserna på eller ej men det går helt klart snabbare när jag är utan.

      Har inte funderat på LSS men lär bli en fråga längre fram. Tack för tipset! 🙂

  5. Hej.
    Jag har inte förstått vad det är för typ av operation du ska göra i händerna?

    Min erfarenhet av operationer är tyväärr bara negativ. Jag opererade mina fingrar som är såna där svanhalsfingrar som låser sig för ca 15 år sedan. Ingen hade då tänkt tanken eds eller ens sett helheten, att hela jag var överrörlig. Operationen gick ut på att man förkortade senorna på insidan av fingrarna i ena handen. Då blev det ju tekniskt omöjligt att översträcka fingrarna. Ett tag.
    Alldeles för snabbt hade senorna töjts ut igen och idag är det ingen skillnad på den opererade handen och den som aldrig opererades.
    Även snapping hip är jag opererad för. Två gånger. Utan resultat. Bara mer smärta.
    Min sjukgymnast sa till mig idag att operationer är svårt på såna som oss, för kroppen tänjer ut sig så fort.

    Men det kanske var frågan om steloperation? Det har jag inga erfarenheter av. Men tänk på att en opererad kroppsdel verkar trigga igång smärta ännu mer.

    Kram M

    1. Baserat på det jag vet och det som röntgen visat så är det steloperation i båda händerna som är det mest sannolika alternativet tyvärr. Som du nämner, vi fungerar inte som alla andra och senorna tenderar ju töja ut sig igen så det är bara en tidsfråga innan man får göra om det och då är frågan om man hinner hämta sig emellan operationerna och om de är beredda att stå för de kostnaderna eftersom man blir dyrare då.

      Jag kan ju tycka att det är värt det om det handlar om att det funkar i minst 5 år. Det är bättre än att behöva leva med det handikapp som en stelopererad handled ger. Att låsa fast handen vid armen, då är det helt plötsligt en massa saker man inte kan göra och vem vill ha det så om man kan välja?

      Men, inget är skrivet i sten än och jag hoppas fortfarande på en annan lösning. Vänsterhand får de laborera med men inte högern. det vågar jag inte.

      Smärtäkaren rådde mig till att böja med Tryptizol innan eventuell operation för att förhindra att smärtan blir värre. Får helt enkelt väga riskerna mot varandra men jag antar att det inte är jag som får bestämma i slutändan.

      Kram på dig!

      1. Ja, det är smart att ta vänsterhanden först (om du är högerhänt) Jag tänkte också så och det var egentligen planerat att ta högerhanden efteråt, men det var så lång rehabtid att jag avvaktade, och när rehabtiden var över så dröjde det inte ens ett år så var fingrarna överrörliga igen.

        Jag hoppas du hittar vad som är bäst för dig! Steloperation låter läskigt..
        Kram

Kommentera

