Att få saker gjorda


Det är skillnad att orka göra saker och att tvinga sig till att göra dem på ren vilja. Det handlar ibland om att ta sig i kragen men när kroppen protesterar allt vad den kan så går det inte. Man orkar inte så klara man av att uträtta en massa saker så kan man omöjligt ha en av sina värsta dagar.

Trots att jag haft några skitdagar med handlerna och att yrseln är bedrövlig just nu bestämde sig orken för att återvända. Inte alltid ork och smärtfrihet går hand i hand utan kan till och med motarbeta varandra.

Jag har ont. Inte extremt men jag har ont. Bättre än de senaste dagarna är det definitivt men den stora skillnaden idag är att jag haft ork och då blir värken/smärtan lättare att hantera. Orken har ju genom livet varit det jag mest haft problem med eller saknat. Värken/smärtan kom ganska sent och satte en pinne i hjulet.

Jag har fått en massa saker gjorda och jag har gjort det med glädje. Nu är jag både trött och mör men på ett skönt sätt. Värken finns men den är inte akut och går att stävja med tabletter ganska bra än så länge.

Alltså, det är inte bara att rycka upp sig även om man verkligen behöver det ibland. Finns viljan men inte orken så blir det inte mycket gjort ändå. Det är när orken finns som det ens är möjligt att göra en massa. Alltså, jag menar mindre än normala människor kan göra på en dag men enormt mycket för att vara mig.

Tack och lov att de här dagarna kommer ibland. Att jag skulle sitta på en stol och bara vara rädd om mig det finns inte. Nog gick jag kanske över mina begränsningar. Kanske går det en dag till men sen när allt elände är tillbaka igen så hade det inte spelat någon roll om jag hade suttit på den där stolen. Den sämre perioden hade kommit ändå, kanske en eller två dagar senare men nu känns det värt det. Att njuta av att må bra är för mig är inte att vila och mysa. Vara smärtfri och lata mig. Det är att kunna göra normala saker, se en sak till på listan bockas av och även om jag får ondare imorgon så var det värt det och även om jag klagar så kommer jag inte säga ”jag förstår inte hur det kunde bli så här”. Jag vet. Jag har själv orsakat det till stor del men badrummet är skinande rent. Maten var god och gardinerna jag köpte härom dagen passade fint i tv-rummet.Jag är nöjd, glad och väldigt lycklig just nu.

4 thoughts on “Att få saker gjorda

  1. ”Att jag skulle sitta på en stol och bara vara rädd om mig det finns inte.” Denna mening BEHÖVDE jag i sanning läsa just nu. Är där någonstans i min process där jag faktiskt ÄR rädd att göra fel och ”lida” för det. Fast jag kan tänka mig att det just är en process och att jag till slut lär känna mig själv på ett bra sätt.

    Jag är skitglad för din skull! Vet precis hur skönt det är när jag tagit tag i saker som hänger över 😉

Kommentera

