Rör inte min kompis!


Alla dessa lärdomar. Man måste alltid lära sig den hårda vägen. Människan är ett släkte som inte bara bär på godhet. Fan, jag gillar inte att erkänna att jag kan vara så blåögd ibland.

Människor som mår dåligt, är påverkade av smärta, sorg och förmodligen starka mediciner agerar kanske inte som de skulle gjort om de varit friska. Jag hoppas i alla fall att det är så. Man vill ju ändå tro att det inte finns någon som är ond och vill göra andra illa egentligen. Det måste dölja sig någon slags tragik bakom.

Är så obeskrivligt besviken! HUR kan människor tro att de kan sätta sig över vanliga mänskliga regler som etik och moral? Att det dessutom står i svensk lagstiftning att man faktiskt inte får göra på ett visst sätt är tydligen heller inget hinder. Att man försöker påpeka detta skapar rabalder? När blev det accepterat att trakassera andra människor, mobba och kränka? Varför är det inte självklart för alla?

Jo, jag vet att det är krig i världen och att bara för att man är vuxen finns det ingen garanti för att man har goda avsikter så det där med vuxna människor, släpp det. Vi är inte bättre än tonåringar!

Så sker det som INTE får ske. Folk kliver över gränsen, mer än en gång, många gånger och sedan är det kört. Helt plötsligt är det så allvarligt att man börjar anmäla och till och med polisen blir inkopplad (det säger mycket).

De som livnär sig på konflikter hoppas jag rannsakar sig själva. De som inte kan respektera regler, andra människor och att behoven ser olika ut hos alla samt att EN person inte för allas talan. SKÄMS!

De som hänger ut andra. Skapar grupper, såna som man hade på högstadiet, medvetet fryser ut andra, pratar skit, sprider rykten och INTE håller på sekretessen. Jag skäms åt er!

Att sedan ta det steget längre. Man kryper närmare inpå människor. Man börjar inte bara angripa personen i sig, tar sig rätten att tala om vad man tycker och tänker. Jaaaa, eller hur att man har rätt till en åsikt men har man verkligen rätt att pracka på alla den? Man kliver dessutom innanför gränsen ytterligare och vips så har man skapat sig ett ärende hos polisen. Gränsen är hårfin men folk verkar helt ovissa om att det finns lagar i Sverige (för att de har rätt till en åsikt).

Fy fan säger jag bara! Några få individer förstör för en hel grupp med människor. Hoppas verkligen de har förstått vad de har gjort men ärligt, jag tror inte de fattar. De är nog så uppe i sin egen självömkan att de inte ser klart.

Det finns ett ord som heter förlåt. Man kan säga förlåt, jag gick för långt nu men de som i stället ber om ursäkt är de som ingenting har gjort. De känner sig skyldiga i stället. Det är bara så sorgligt.

Jag säger bara en sak, RÖR INTE MIN KOMPIS! Jag kan ta mycket skit för egen del men mina kompisar, rör man dem har det gått för långt.

Man har rätt till mycket i detta avlånga land man vet man inte vad det är för skillnad på att ha en åsikt och att kränka, trakassera och göra påhopp på andra människor. Då är det nog dags att dra filten över huvudet eller vira in sig ett extra varv i offerkoftan. Där är det varmt och skönt och alltid den som befinner sig i den som det är synd om. Inte alla andra som blir ”attackerade” av den.

Det är med sorg och ilska jag inser att man inte kan hjälpa de som inte vill få hjälp. Man når dem inte och jag önskar det inte var så, det är tragiskt men när man rör mina kompisar, då finns det inga ursäkter längre. Då tappar i alla fall jag förmågan att vara storsinnad och förlåta.

Att det är krig i världen är inte det minsta konstigt när man inte ens kan hålla sams med de som sitter i samma båt!

2 thoughts on “Rör inte min kompis!

  1. Skickar dej en kram för jag tror det kan behövas, jag har ingen insikt i allt du och några med dej fått gå /går igenom men det verkar va heeelt galet!!! Blåögdheten känner jag igen tror gott och vill va tillags för alla … men börjar så smått lära mej att det går inte… man måste ta hand om sej själv och de närmaste i förstahand. Hoppas du/ni kommer ur detta starkare!Kramar och kärlek!

Kommentera

