Träffat handkirurgen


Hemma efter en lång dag. Klev upp i ottan för avfärd till Göteborg för att träffa handkirurgen på Sahlgrenska. Hade ju byggt upp en del mindre bra förväntningar så hade till och med packat med mig lite smink ifall jag skulle gråta bort det jag redan lagt på. Det hade jag inte behövt.

Fick se mina röntgenbilder. MR var utan anmärkning men provokationsröntgen mindre kul. Jag har inte bara en ovanlig sjukdom utan jag är vanskapt också 😀

Lyckades tjata till mig en kopia på en röntgenbild.

Det där är min vänstra handled men högra såg likadan ut. För ett otränat öga ser allt helt och fint ut men i en kirurgs ögon är det fel, fel, fel. Ni ser det smala benet (nedre) som går upp till armbågen. Det är längre än det tjockare (skiter i de latinska namnen nu) och det skapar ett glapp mellan benen som inte ska vara där. Eftersom ledbanden dessutom är uttänjda så påverkar det hela vägen ner till karpalbenen i handryggen. Allt blir instabilt och hamnar lite tok.

Man kan allt vara lite vanskapt som så här utan att ha besvär men eftersom jag är lealös  grunden så blir effekten kraftigare.

Jag har alltså i båda händerna uttänjda (eller säger man töjda?) ledband åt alla håll och vinklar förutom en (givetvis en som jag inte använder lika ofta som de andra) samt metacarpal instabilitet och sen de där förlånga benen. Det leder alltså till att det blir kaos i hela paketet och det är inget som kan gå över av sig självt.

För att stötta upp ledbanden kan man steloperera carpalbenen och korta av ”den långe”, alltså SÅGA av den och korta den. Två ganska stora operationer som ska göras en i taget x4 :/ Bättre än att steloperera hela skiten direkt i alla fall och kan ge mig några år extra med god funktion MEN eftersom det inte går att avgöra vart det är jag har ont så är inte operationerna en garanti för att bli smärtfri eller ens smärtlindrad så först ska jag köra ett träningsprogram för att stärka musklerna runt leden och se om det gör skillnad. Om inte så ger det bättre förutsättningar inför en operation.

Vet inte vad jag känner faktiskt. Hade ju föredragit att det var något som var trasigt och kunde läka. Utan något kan det bara bli sämre.

Ligamenten var hela och fina, alltid något positivt. Hade varit grädde på moset att behöva laga dem också.

Nu jävligt ont efter att ha blivet bänd och bruten i. Mensvärk på det! Trött också eftersom vi ”råkade” slinka in på IKEA och tröstshoppa lite.

Nu VILA och sedan röja lite. Jag ska ju ändå försöka träna händerna och det är fan vad det stökar igen på en dag. En sväng till pillerburken nu så slänger jag mig på rygg sen….

2 thoughts on “Träffat handkirurgen

  1. som du däger det ser ju fint ich helt ut. Om det inte va för vad det ställer till med. Ack ja ma får aldrig vara riktid nöjd.Men det är väl lite lugnare och veta, eller hur. Kram Jovanka

  2. Skönt att du ändå vet vad som är knas nu. synd bara att det inte kan blinka en liten lampa där smärtan kommer ifrån så det hade kunnat undvikas…
    städa inte för mkt nu!!

Kommentera

