Utsleten!


Mina knän. Jag har sällan ont i knäna. Brukar vara mer trötthetsvärk och en stum känsla, ja lite molvärk också men nu misstänker jag att det är något mer. Den senaste tiden har det blivet värre. Har varit mer aktiv nu ett tag så säkert därför men så fort jag ska resa mig eller gå uppför (inte nedför) en trappa smärtar det exakt lika i båda knäna. Kan inte beskriva exakt. Det gör bara ont, över och under knäskålarna samtidigt.

Knäortoserna har blivet förstora så kan inte använda dem alls. Låren och händerna har länge varit min akilleshäl men är det dags för även knäna nu? Inser att även knän är en viktig del av kroppen. Man använd dem rätt ofta.

Är ganska dålig nu generellt men det har ju sina orsaker. Mer ativitet = mer ont. Är inne i ett sånt där stimm nu då jag inte kan vara stilla fast jag borde. Ojade mig över händerna imorse. Skurade ugnen och städade ur köksskåp under dagen och det var väl kanske inte så klokt men det kryper i kroppen när jag är stilla och det gör ännu mera ont då.

Har inte ens påbörjat handledsträningen. Har för ont för att ens våga göra de rörelserna så hoppas jag stärker musklerna genom att städa. Gör sällan misstaget nu att gå ur läge men det händer. Då gör det extra ont i flera dagar efteråt så aktar mig noga.

Tänkte ta en lugn dag imorgon men så funderar jag på om jag inte skulle försöka putsa rutorna på altanen. Kommer jag kunna gå förbi dem imorgon och låta bli dem? Blir jag liggande imorgon är risken stor att det kommer att vara i dagar. Vi får se vi får se.

Imorgon är det exakt en veckasedan jag träffade min älskade vän för sista gången. Det känns som om det vore ett halvårsedan. Har hänt så mycket att det känns som att det gått mycket längre tid än det har. Måste in till stan för att beställa blommor till begravningen. Vet exakt hur jag vill ha dem så blir nog en enkel match. Mindre enkelt blir nog att hitta kläder. Ska botanisera på barnavdelningarna. Köpte byxor i helgen i strl 34 och de är stora. Ena butiksbiträdet sa att det inte var kläderna det var fel på utan jag som var förliten. Jag som forfarande står och river bland mediumstorlekarna. Det går inte in i huvudet att jag blivet så mycket tunnare. Jag ser inte förändringen själv förutom på kläderna i garderoben för inget av det passar.

Med andra ord. Jag har en del att sysselsätta mig med. Hitta något som passar både min kropp och en begravning….

2 thoughts on “Utsleten!

  1. Hej, jag följer dina berättelser och jag har själv grova problem med kroppen.
    Jag undrar, har du fått hjälp via handikapps ansökan försäkringskassan för alla dina stödbehov och har du fått hjälp av läkarvården så du inte ska gå sönder mer? Jag frågar…för jag vet inte vart jag ska vända mej?
    Har du fått en bra läkarvård, nån som tror dej, nån som hjälper dej eller är du helt utlämmnad till dina smärtor o handikapp utan hjälp? Jag har fått veta att eds är collagen brist o man går sönder, har du fått veta att du har collagenbrist och får du tillskott som gör att kroppen får collagen när man har brist på det? Har du testat alternativa behandlingar där man inte ökar belastningen utan man manipulerar lederna rätt igen?
    Du…en kram från mej och beklagar verkligen att din vän somnat in. Djup sorg tar sin tid att ”läka ut” om den läker… Va rädd om dej o dina leder, tänk mer på dej o dina behov än husets måsten.
    Kramar till dej o tack för att jag får följa din dag o ditt liv!

    1. Hej!

      Jag har en bra läkare på vårdcentralen som hjälper mig. Han kan mindre om eds än mig men det jag behöver av honom är remisser och smärtlindring. Med remisser kommer man långt. En vanlig läkare på VC kan oftast inte hjälpa oss med mycket allt. Vore bättre om vi tillhörde en medicinavdelning som kan prata med dem som tar emot remisserna och ordna vårdmöten.

      Har inte namn på någon i västra götaland där jag bor som är expert, iaf inte på oss vuxna.

      Jag har ortoser och de hjälpmedel jag behöver så tar nu en sak i taget. En remiss åt gången för att ta allt på en gång blir bara kaos. Man måste stå på sig och kräva hjälp och någon som vill lyssna och sätta sig in i ens situation. Inte alla som kan det tyvärr. Jag ställde krav och fick den bästa jag kunde hitta och först då fick jag hjälp med allt. Jag klarar mig bra som det är nu även om jag inte betat av hela listan allt över allt jag behöver utreda.

      Det där med eds, stämmer inte riktigt det du säger. Vi går inte sönder men vi an beroende på typ vara mer benägna för rupturer av muskler och leder, gå ur led osv men inte gå sönder generellt. När man får ont betyder det sällan att något verkligen är trasigt och det krävs noga undersökning och eventuellt röntgen för att konstatera det. Kan på så vis förstå om en läkare tycker att man överdriver om man påstår det. Det är inte riktigt så men sedan vet jag heller inte på vilket sätt du är drabbad utan utgår från mig och min typ.

      Att tillsätta kollagen är lönlöst. Problemet för oss är i uppbyggnadsfasen av kollagenet. Det är glest, fattas en liten sträng. Tillsätter du kollagen fortsätts det att byggas upp felaktigt. En sak hade varit om man kunde konstatera att någon typ beror på någon enzym. På så viss skulle man kunna ”laga” oss men inte genom att tillsätta kollagen rakt av. Alla kan nog må bra av det. Friska som sjuka men det botar oss inte. Grundproblemet är kvar. Vi är födda så här.

      Vill inte ta bort allt hopp för dig men hade det varit så enkelt skulle alla tillsätta collagen och vi är många med eds världen över som testat allt som går att testa. En kost där man verkligen testar sig fram och ser vad man mår bra av skulle jag nog snarare rekomendera. Inte bara för magen utan för hela välbefinnandet. V kan ha svårare att bryta ner vissa saker och då påverkas slemhinnorna som sedan påverkar upptaget i kroppen som ger brister osv.

      Jättekul att du skriver till mig. Många som läser men aldrig gör sig hörda. Tack ❤ och lycka till!

Kommentera

