Tillsätta Kollagen när man har EDS?


Det här är något som diskuteras friskt både här och där. Jag hävdar att ta pulver eller tabletter innehållandes kollagen inte har någon effekt eller rättare sagt, förändrar inte våra förutsättningar. Det kollagen som vi har problem med går inte att ersätta. Felet uppstår redan vid själva bildandet av kollagenet, det uppstår inte bara en brist eller ett fel ur tomma intet.

Jag vill ta död på den myten så jag kontaktade en genetiker och döm om min förvåning. Jag fick svar! Det finns även gulliga genetiker med andra ord 🙂

Det finns ett 30-tal olika slags kollagen i kroppen. Problemet med de flesta av oss är att vi inte vet vilket/vilka kollagen som våra problem bottnar i. Hade man vetat det hade forskningen förmodligen kommit längre. Man kan inte bota något när man inte ens vet vad felet är.

Vad vi än stoppar i oss för kollagen så kan inte det ersätta den ”skada”  i kollagenet som redan finns. Hur stora är oddsen att man i just ett visst pulver skulle tillsatt exakt det kollagen som du har problem med och hur stor är sannolikheten att den skulle koda om hela systemet som vi är födda med?

Svaret är enkelt, nej, det botar oss inte, gör oss inte mer stabila, gör oss inte friska. Därmed inte sagt att det kan finnas andra nyttigheter i som vem som helst kan må bättre av eller bli piggare av men betala dyra pengar för ett tillskott av något som inte kommer att hjälpa oss ändå. Det vill inte jag betala för.

Det finns andra piller med vitaminer och mineraler som har samma effekt på oss och kostar mycket mindre.

Har hört och läst om detta på många ställen, blivet tipsad om det. Fått kommentarer om det. Helt ok att tipsa andra om sånt man kan må bättre av men inte att intala någon att det skulle bota oss eller påverka det vi är födda med. Det är fel!

Placeboeffekten är inte att förakta men visst förstår ni alla att om det var så enkelt som att stoppa i sig lite kollagen i pillerformat så skulle ingen av oss sitta här och gnälla, googla eller vad vi nu gör. Den som uppfann detta mirakelpulver skulle nog dessutom vara både världsberömd och rik som en troll.

Det är inte konstigt att förstå alls egentligen. Läs på lite om vad eds är och vad det beror på så förstår man att det är näst intill löjligt. Företagen tjänar stora pengar på det här och vore det sant så vore det en världsnyhet!

Alla gör sina val. Jag lägger mina pengar på vitaminer, mineraler och en skapligt hälsosam livsstil i kombination med aktivitet och vila.

Det här inlägget postades i Äldre inlägg som överlevde rensningen. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Tillsätta Kollagen när man har EDS?

  1. Jovanka Redgård skriver:

    Hej Ulrika, jag har också funderat på det.Men jag har tänkt på stamceller,friska sådana, vad vet jag. Min svägerska är genetiker jag får väl fråga henne också. Kram på dig

    • Ulrika skriver:

      Det ligger säkert något i din terori. Kan man ”odla” fram en ny käke inuti en människas kropp med stamceller så kan man säkert i framtiden både skapa nya organ och laga trasiga kroppar men nu pratar vi framtid och eftersom vi är en liten och sällsynt grupp så lär inte vi ha någon prioritet. Det är forfarande väldigt kontroversiellt i de flesta länder att ens befatta sig med stamceller men det finns olika slags stamceller och olika sätt att få tag på dem. En hisnande tanke vad som kan komma i framtiden men jag tror varken vi eller våra barn kommer att då uppleva det. Ska man bota med stamceller måste man veta exakt vilket kollagen man ska ”laga” och problemet nu är att man inte vet det för de flesta av oss men hoppas kan man ju alltid 🙂

  2. Anna skriver:

    Hello. jag har följt det där med att byta dna sekvenser vid div sjukdomar. Man har försökt göra detta vid flera tillfällen och det ser ut att fungera i början. Men se ett tu tre så kodar dna sekvensen om sig till den gamla varianten. När Hugoprojektet var klart trodde man att man skulle kunna lösa massor på dna nivå. Men riktigt så har det inte blivit.
    Man kan inte byta alla felkodade sekvenser i kroppen vilket gör att dom får övertaget och kodar om den nya. Om man nu ska förklara det någorlunda enkelt. Det är jobbigt att många blir lurade.

    • Ulrika skriver:

      Det är självklart att det är hemskt att känna sig lurad samtidigt som man vill ha lite hopp kvar. Kroppen är komplex, består inte bara av en slags bindväv mm. Det är naivt att tro att vi framme där än men i vissa fall som med Hugoprojektet så önskar man inget hellre. Jag klarar mig ganska bra även utan nya stamceller, finns andra som de behöver lägga krutet på men forskning är ju inte gratis och intresset måste ju finnas. Man tror så mycket men det är så långt kvar innan vi är där. Tyvärr 😦

  3. aceah skriver:

    Sen om man tar kollagen i pulverform så bryts det iaf ner till de tjugo olika aminosyror som finns och sedan sätts ihop till nya proteiner i olika celler. Således hopplöst onödigt att ta kollagenpulver.

    Apropå stamceller och DNA sekvensering är kollagen-generna för många och för stora för att det ska lyckas. DNA sekvensering har trots allt en begränsning runt 500 kvävebaser. Hoppet ligger i mina ögon inte i att bota redan sjuka utan med hjälp av fosterdiagnostik sålla ut så att det inte behöver födas barn med svåra EDS typer. Vi som redan är födda är körda redan, de är på embryostadium man möjligen skulle koda om innan det blir 2^3 celler eller fler. Dvs, väldigt tidigt…

Kommentera

