Mitt eviga tjat om handlederna. Jag har lärt mig en del under resans gång. Framför allt har jag förstått att jag är född med en missbildning som inte är en bra kombination när man är överrörlig.

Det finns så enormt mycket saker som kan ställa till det i en handled/hand och som är både kroniskt och tillfälligt smärtsamt och handikappande. Många av oss använder ortoser men de flesta av oss vet inte riktigt varför eftersom vi ofta inte kommer så långt som till röntgen. Eller snarare rätt sorts röntgen för att hitta orsaken till själva problemet.

Jag sitter nu med en del av svaren på VARFÖR det är som det är för just MIG. Jag har känt igen mig i andras problematik men nu vet jag att det faktiskt yttrar sig ganska lika oavsett vad vi har och det tror jag mycket beror på att vi har våra ledband som är uttöjda som välanvända gummiband gemensamt. Bara det kan ge en massa skit med tiden.

Ska så tydligt jag kan med hjälp av min röntgenbild förklara vad som är galet med mig. Jag vet inte om det är hela sanningen och man vet faktiskt inte riktigt vad det är som orsakar min smärta. Man kan hittills bara konstatera att man kan rätta till vissa saker men inte lämna några garantier att det tar det som plågar mig mest. Smärtan!

Nu till den stora frågan igen. Vad gör jag?

Följer träningsprogrammet som möjligen kan stärka musklerna så att jag får lite lindring och hoppas kunna skjuta på operationerna ett tag. Eller så avvaktar jag oavsett operationerna och kanske riskerar åka på en riktig steloperation i leden mellan ulna och radius vilket skulle innebära ett visst handikapp och säkert bara flytta problemet någon annan stans eftersom ledbandsplastiken inte är något alternativ.

Det finns en chans att det hjälper mig. Det finns även en risk att det inte alls blir så.

HUR, ska jag kunna ta ett beslut? Hur väljer man mellan pest eller kolera?

Det här gnager på mg till och från men det jag i huvudsak vill fömedla är att handledssmärtor är komplexa. Det handlar om många leder som påverkar varandra. Medfödda ”missbildningar” eller sånt man förvärvar sig genom skada vilket vi har en benägenhet för.

Sök för era besvär. Ge er inte efter första slätröntgen om de ingenting hittar. Be om att få träffa en riktig handkirurg istället för en ortoped som i alla fall inte kommer att kunna hjälpa er i slutändan. Det jag har är både vanligt och ovanligt. EDS och medfödd missbildning. Jag är inte unik. Kanske just du som läser det här inte har exakt samma problem som mig men vänta inte. Var rädd om era händer! Man behöver dem och de behöver smärtlindring under tiden man utreder om det är så pass illa att smärtan gör er helt handikappade. Låt inte musklerna försvinna. Använd ortoser när ni ska belasta händerna men musklerna måste också få jobba. Riskera inte att förlora styrkan eftersom det ofta påskyndar händelseförloppet när det sista vi har kvar som kompenserar för ledinstabiliteten försvinner.

Kämpa för era händer och för en framtid där man an använda dem till sånt man annars ser som självklara saker men kanske riskerar att förlora helt.

Lova!

Kommentera

