Innan jag berättar om den studie som gjorts vill jag berätta varför jag ens tar upp ämnet.

Vi smärtpatienter tenderar ju få höra om riskerna för opiatmissbruk, hur vansinnigt farligt det är att ens börja med opiater och att det är bättre att vi har ont istället. Kanske inte ordagrant så de säger men kontentan av det hela blir så när vi sitter där med våra alvedon och Ibumetin samtidigt som vi har betat av samtliga ”ofarliga” preparat utan resultat eller bara en väldans massa biverkningar.

Jag får Buprenorfin i plåster och tablettform. Det är en halvyntetisk opiat och för mig fungerar den mycket bra. Enda nackdelen är att jag borde fått den tidigare eftersom livet blev bättre när jag kunde kliva ur sängen och börja använda mina muskler igen. Jag hade gärna velat ha sluppit den där tiden då jag bara låg och hade fruktansvärt ont. Tidigare hade jag reagerar negativt på tex. Citodon och Tiparol.

Alltså, argumentet, opiater är farligt. Jo, visst, det är klart att det är bättre att vara utan om man kan men den här studien visar iaf det man egentligen redan visste, att Buprenorfin har samma smärtlindrande effekt som Metadon tex men med överlägset bättre säkerhetsprofil.

Studien är som jag nedan nämner gjord på patienter med smärta och opiatberoende men det jag vill ha fram är att det finns ett bättre alternativ som innebär mindre risk för beroende. De som drabbas av beroende och sideffekter gör det för att de kombinerar med andra opiater, alltså inte enbart med Buprenorfin. Kanse något som tåls att fundera på?

Det är kanske inte det bästa man kan stoppa i sig men för en läkare med ”opiat-skräck” kanske det låter som ett alternativ ändå om man förstår att den inte kan användas på samma sätt som övriga.

Buprenorfin ocn Metadon mot smärta vid opiatberoende

En studie har gjort på behandlingseffekten av Buprenorfin (samma ämne som finns i Norspanplåster och Temgesic tex) och  Metadon, för smärtpatienter.

Kravet för studien var att patienterna  haft opiatmissbruk  med misslyckad avvänjning bakom sig.
54 personer deltog i studien och man lät dem slumpartat få antingen Buprenorfin eller Metadon. Behandlingsperioden varade i 6 månader. 26 patienter fullföljde behandlingen.

Efter 6 månader analyserade man resultatet och fann att Buprenorfin och Metadon gav samma smärtlindrande effekt på dessa patienter. Metadonbenhandlingen resulterade i mindre opiatbruk men Buprenorfin hade överlägset bäst säkerhetsprofil pga reducerade risker för överdos, död och andningsdepression.

Buprenorfin och Metadon är alltså lika bra mot smärta för opiatmissbrukare MEN Buprenorfin har fördelar i fråga om säkerhet.  I en kommentar till studien säger man att en läkare kan behandla patienten med Buprenorfin lika väl som att skicka dem till en avvänjningsklinik för att få Metadon.

De långsiktiga effekterna och neuropsyokologiska mekanismerna vid långvarit bruk  behöver kollas upp och kommer så att göras i en planerad uppföljningsstudie.

Referens:

American Society of Addiction Medicine (ASAM) 43rd Annual Medical-Scientific Conference. Abstract P7, presented April 20, 2012.

Här kan du läsa sammanfattningar från studien som presenterades:

http://www.ednf.org/index.php?option=com_content&task=view&id=2200

http://fortox.org/buprenorphine-overdose/

Kommentera

