I rensartagen


Bestämde mig i samband med vännens bortgång att jag ska förbereda för min egen. Jag önskar ingen annan att behöva ta en massa beslut efter min död eller rensa bland mitt skräp. Det ska inte finnas något ”skräp”. Det som finns ska vara sorterat och märkt efter innehåll.

Passade bra nu när jag inte kan sitta pga ryggen att hålla igång och rensa bland grejer. Först i garaget och nu i källaren. Det är sanslöst vilken hamster jag är. Varför sparar man på all skit?

Åkte ett lass till tippen i måndags och nästa vecka när sambon kan blir det minst ett lass till. Jag har ett helt hus som ska gås igenom.

Slängde gamla plastburkar och köksgeråd idag. Vilken befrielse! Packade ihop en ”flyttahemifrån-låda” till sonen med köksporslin. Sonen som är 10-år och ska bo hemma tills han blir minst 30 😉

Inga svåra grejer att göra även om man har ont i både rygg, fötter och händer på den nivå som jag har just nu. Längtar efter att få rensa mer. Känner mig till och med renare i huvudet av bara tanken.

När jag dör ska det vara ordning och reda, det vita arkivet ska vara ifyllt och allt planerat i minsta detalj. Vem vet, det kan hända när som helst eller så kan man råka ut för något som gör att man inte kan göra det. Sen kan jag ta det lugnt resten av livet 😉

Ps, ryggen är betydligt bättre idag 🙂

2 thoughts on “I rensartagen

  1. Hej Ulrika !
    Jaaa du vad mycket skit man spar på ,det är helt sanslöst eg .
    Jag packade också nån låda åt min son förr , men nu när han flyttade så var det knappt nåt han ville ha hahaha , han sa att det var för mycket 80 tal över grejjorna .Jag däremot tyckte det var väldigt kul att gå igenom lådorna o ville gärna ta hem gamla äggkoppar,fat osv…………Men då sa min sambo STOPP hehehe .
    Tur att sambon var med annars hade väl gamla äggkoppar kommit in i skåpen igen .
    Men du Ulrika, istället för att slänga ,kan du inte lämna till återvinningen eller nån loppis osv … dom brukar bli jätteglad för sånna lådor . O det finns så mycket folk som handlar på loppisar nu för tiden . Många sjuka o arbetslösa har ju ingen inkomst längre så det är många som handlar både kläder o hemprylar på Loppis .
    Vet detta för jag arbetstränade på en sådan förr innan jag blev för sjuk av allting .
    Men vad du är duktig som har sånt ordningssinne o vill lämna allt med ordning o reda ,men du har jobbat hårt länge nu ,,, låter lite” hypomaniskt ”över det hela nästan gumman .
    Jag är ju sån själv o ser inte själv då jag är i det skedet att det blir för mycket allting ,att jag knappt sover el äter el nåt o du som tappar i vikt också gumman ,tänk lite på det bara .
    Menar inget illa när jag säger så ,,, bara att jag läst dina inlägg länge nu o du håller alltid på med nånting hela tiden . Glöm inte bort att bara göra nåt för dej själv nån dag med o ta paus mellan varven .
    Jag har själv också alltid svårt att sluta när jag börjar med nåt ,så jag vet vad jag talar om gumman .Men visst är det skönt att få nåt gjort också ,så jag vet hur du tänker .
    Har ju läst i nån länk att man kan vara lite ”överrörlig” i huvet med då man har EDS ,många med ADHD tydligen o ADD säkert bipolär med .
    Kramar till dej
    MD .

    1. Det som inte är skräp lämnar jag soptippens loppis, Idrottsföreningar som får nytta av det. Enkelt och smidigt och kläder åker till insamling så jag slänger inte allt 🙂

      Nog är jag lite hypomanisk alltid. En släng av ADHD, absolut men ingen diagnos på det och det kvittar faktiskt. Jag är väl medveten om att jag lätt blir lite hypomanisk ibland och det är en stor del av min drivkraft i livet. Utan det inslaget skulle jag inte få mycket gjort men samtidigt. Det blir på tok för mycket ibland. Hade nog inte varit lika kreativ, inte bloggat eller haft hemsida om det inte vore för det och det är min stora ventil utåt. Positivt blandat med negativt. Jag är allt väldigt lugn mellan varven och gör då minsta lilla så jag kan allt ta det lugnt med men då mår jag ofta riktigt, riktigt dåligt och inte kan motarbeta kroppen även om jag vill.

      Vi är nog lite överrörliga i våra hjärnor. Många kreativa själar har eds så det tror jag absolut. Plus alla annan problematik som du nämner. Kanske en konsekvens av trötthet och smärta eller en kombination, vem vet….

      Ta hand om dig min vän ❤

Kommentera

