En helt underbar dag!


Precis som jag trodde var jag iform idag. Plåstret har verkat ordentligt och jag är tillbaka om än lite sliten.

Fick dock inte så mycket gjort idag som jag tänkt. Har haft besök som kommit och gått hela dagen. Filade lite i en kant av trädgården och hjälpte till lite med andra strykningen målarfärg på entren. Sedan blev det spontangrillning med nya grannarna. Vädret har varit helt fantastiskt så måste säga att det här har varit en toppendag! Inget att klaga på 🙂

Glömde ringa handkirurgen. Ajdå, det var inte bra. Måste komma ihåg imorgon. Vet inte vart jag ska lägga lappen för att jag ska se den. Framför näsan är tydligen inte tillräckligt nära.

2 thoughts on “En helt underbar dag!

  1. Hej Ulrika och tack för en bra sida!

    Jag har fått remiss till skönviks smärt- och rehamklinik och kommer genomgå sömnutredning samt träffa ett team inför rehabilitering. Läkaren jag träffade vid det första besöket var super. Hon sa att jag har överrörlighetssyndrom då jag fick 4 poäng på den berömda skalan. Jag har inte EDS då jag inte har töjbar hud och dåliga tänder går inte heller ut led men har en massa andra symptom som stämmer. Utifrån vad jag har läst mig till är jag övertygad om att jag har EDS men vet inte hur jag ska gå vidare…har du något förslag?? Har nyss sökt nytt jobb och vet inte hur mycket jag ska berätta om detta då jag troligtvis kommer att bli kallad till intervju,,,har du något tips? Tack på förhand! //C

  2. Hej Cathrin!

    Din ålder, din familjehistorik, om du har skador som påverkar din rörlighet samt hur överrörlig du eventuellt har varit tidigare, kan kompensera för en lägre beightonpoäng och generera i en eds-diagnos. Hyperelastisk hud och tänder är INTE ett kriterie som måste vara uppfyllt för eds-ht-diagnos! Gå ur led gör inte heller alla. Läs gärna detta om du inte redan gjort det: http://intebarasjuk.com/eds-ht/#1

    Om du inte själv känner att du inte kommer att klara av jobbet pga dina smärtor eller vad det nu kan vara så tycker jag inte du ska säga något om du vill ha jobbet. När man fått diagnos eller varit sjukskriven har arbetsgivaren rätt att få bidrag och stöd från AF/FK så att du kan få hjälpmedel men det är nog svårt att få en anställning utan bidrag om man är eller kommer att vara i behov av något som kommer kosta företaget extra pengar. Då väljer de någon annan ist.

    Jag känner ju inte till hela din berättelse så lite svårt att råda dig angående utredning. Om du inte når upp till poängen, inte har någon familjehistorik och aldrig varit överrörligare än vad du är nu så blir det nog svårt att få en eds-utredning. Kriterierna är som de är. Finns så många variationer på människor som har symptom av en bindvävsdeffekt men inte diagnoser som räcker till. I framtiden kan det komma att se annorlunda ut men i nuläget är det som det är.

    Låter som att du kommer att få bra hjälp men kanske inte fel att läsa igenom texten i länken jag skickade och hänvisa den du ska träffa till den källa jag använder (gene rewievs). Där står allt som är värt att veta.

    Lycka till!

Kommentera

