Läkarbesök


Efter några nervösa timmar på förmiddagen (avskyr att gå till nya läkare) så var läkarbesöket på VC avklarat och jag måste säga att jag fick en väldigt noggrann, trevlig och ung (hundra år yngre än mig) läkare. Det var tusen frågor, klämmande på magen och så noggrant har INGEN tidigare lyssnat på mitt hjärta eller mina lungor.

Det blev remiss för gastroskopi. 3-4 veckors väntetid men kunde gå snabbare efter symptomen inte var så bra (jag hoppas det tar 7 veckor). Ångest med stort Å. Han ville väl inte direkt lova att de skulle söva ner mig men att jag förklarade min rädsla för undersökningen och orsaken till att jag inte gjort den tidigare. Han flinade lite åt mig den jäkeln, men var trevlig som sagt 🙂

Så vad kan det vara då? Jo, han sa att det kan vara någon slags förträningar i både matstrupe och magsäck (eller anslutningarna till dem båda). Kan vara ärrbildningar (många år av besvär, bara trångt eller nått bråck). Precis vad jag också misstänkt 😦 Får avvakta och se vad det visar. Visar säkert ingenting med Eds-oturen man har.

När han klämde på magen fanns det ett antal ömma punkter. Vänster sida ondast i vanlig ordning men hade två onda punkter (knölar) på båda sidorna. Det var sannolikt bajs! Kul, bad honom klämma lite mer så det fick lite fart men han tyckte gott det kunde få jobba den naturliga vägen. Har ju för tusan inte skitet på flera dar trots ökat intag av propplösare! Well. well, det kanske kommer imorgon.

Summerar ett bra läkarbesök med en förvånande bra läkare! Ibland an livet allt överraska en 😀

3 thoughts on “Läkarbesök

  1. redig tös !! 😉
    sicken tur att det va en bra läkare .
    jag förstår att du tkr att såna här saker e jobbiga, men du måste nog va lite rädd om dej du vet.
    nåväl, nu har du kommit en bit på väg, BRA
    gunsan

  2. Skönt att du fick en bra läkare 🙂 Bråck är lite kluriga att se för de kan sitta på diafragman och det kan man bara se med ultraljud eller MR. Såg på diagnos X för länge sen och de berättade om en kvinna som hade haft problem med magen hela sitt liv och ingen hittade något fel. Hon kunde inte sluta rapa bla. Av en slump så gjorde hon ultraljud (tror jag det var) och det visade sig att hon hade ett bråck på diafragman och att hennes mage hade vridit sig och tryckte uppåt. Hon fick en operation och blev helt återställd. Tänk att det tog nästan 50 år att få en diagnos. Milde himmel.

Kommentera

