Det berömda ”raset” kom över mig


Det började med lite smygvärk i fingrarna, sedan ordentlig värk i handlederna. Det ökade och ökade under kvällen. Sedan kom den konstiga segheten i huvudet, illamåendet och sedan trycket i övre delen av magen. Inom loppet av en timma gick jag från att må halvdåligt till skitdåligt. Det berömda raset som kan komma när som helst. Vara från en timma upp till ett par timmar.

Jag fattar inte vad det är som händer egentligen. Har aldrig gjort. Är som olika saker som kommer en och en för att sedan slås ihop tills det är ett enda stort elände.

Kämpar emot kräkreflexerna,försöker andas lugnt. Vet att det plötsligt kan vända bara så där. Känns extremt avlägset just nu men det funkar så. Som ren magi, poff och det onda är borta.

Fryser, känner mig febrig trots att jag inte har feber.Skulle jag ta tempen nu skulle den ligga lägre än vanligt. Samma visa varje gång.

Ibland kommer rasen ofta, ibland med månaders mellanrum ibland bara en kort stund och ibland flera timmar men snittet ligger nog på ca 1 timma så snart så….. tycket i magen lättar lite. Händerna känns en smula bättre men yr.

Skiter i det här nu men önskar det fanns en bra förklaring som var enkel att förstå och att det fanns en möjlighet att förhindra det.

Nej, det blir nog snart dass, kan inte riktigt bestämma mig för hur det känns. Koncentrerar mig på att inte röra mig, bara låta fingrarna dansa över tangentbordet. Sonen ropar, kan inte svara honom. Jobbigt att prata, gör så ont i magen då och hjärtat slår snabbt, Skulle verkligen behöva kräkas men vad finns det att få upp? Lite vätska och två saltapinnar?

Urk, önskar man bara kunde somna på studs…..

2 thoughts on “Det berömda ”raset” kom över mig

Kommentera

