Min bror och jag


Händer inte ofta men just nu sover vi under samma tak! Kul att få ha honom på besök på min hemort och inte bara vår gemensamma födelseort.

Haft en jättebra dag och är ganska nöjd över att ha tagit det tyngsta lasset i förberedelserna den här gången (=städningen). Jag brukar påbörja men inte slutföra. Hade tre dagar på mig så skam vore väl om jag inte hade klarat det ens med bakbundna händer och eftersom det är det enda jag gjort den här veckan så har jag inte mer ont än jag brukar mot slutet av veckan.

Min bror och jag har en ålderskillnad på 5 år. Det är jag som är den jobbiga lillasystern. Jag blev påmind om det idag när jag beklagade mig över sonen som aldrig är tyst och pratar han inte så sjunger han eller rör sig så det blir ljud ändå. Var visst fler som hade varit sådana men det minns inte jag. Jag minns bara att jag väldigt ofta hörde ordetn: TYST! LÄGG AV! SLUTA NU! Hmmm…. undrar varför?

Små flashback av att jag så fort det gavs tillfälle knackade på brorsans dörr när han hade kompisar hemma och visade arslet när de öppnade (alltså i detalj, jag var känd för det). Skickade elaka brev under dörren och lärde mig sno nyckeln från insidan för att låsa upp från utsidan (ett A4-ark och en penna som verktyg). Jävlig var väl mitt förnamn men ändå har jag haft en väldigt snäll och förstående bror som aldrig drog till mig ens när jag förtjänade det. En gång släpade han mig på heltäckningsmattan så jag fick brännmärken när jag vägrade lämna honom ifred men vad gjorde jag där inne liksom?

Min bror och jag är väldigt olika och lever väldigt olika liv men en bättre brorsa under uppväxten kan man inte ha. Ska sanningen fram fick det där fem år yngre monstret ofta vara med fast det inte förtjänade det.

Känns ju tryggt att veta att det blev folk av mig med och förmodligen även av sonen som är näst intill perfekt förutom när han har en av sina berömda ”damp-stunder” då även vi som sitter bredvid känner behov av att klättra på väggarna.

Oavsett om man gnäller så är familjen bäst. Man har sina brister men man vet att de goda sidorna överväger. I alla fall i min familj.

2 thoughts on “Min bror och jag

  1. Länge sedan jag var in på din sida ,men nu är det två dagar i rad =)
    Hoppas allt är bra med dej /er …gillade
    ditt inlägg här om din bror & tänker då på mina bröder.
    Jag är också den ”jobbiga lilla syrran” monstret som spottade på flickvännerna ( då jag var 5 ) & retade deras kompisar..ja å ställde tusen frågor till dem alla .
    Ett tag hade jag & min ena bror lite ansträngt men idag känns det helt underbart.=)
    Vi är fyra syskon & syran kan inte få barn & bor i Stockholm så hon träffar vi bara några gånger per år.,hon är 7 år äldre än mej.
    Men jag & mina bröder ,mellan mej & min mellan bror är det 5 år som för er & min andra bror som är ruggigt överbeskyddande mot mej är 9 år äldre än mej & morfar till två busar.
    Jag har tre barn,mina syskon har 4 barn vardera & ja som du säger, det är underbart att träffa dom.
    Blod är tjockare än vatten , men ,jag har dock gåvan att se dom varje dag ,antingen en kort pratstund eller en längre..

    Sköt om dej & familjen tjejen

Kommentera

