Åhå, nu klassas man som sjuk-på-riktigt


Det är inte vad man säger eller vad man visar som räknas utan har man ser ut….

Det var ju inte direkt igår jag blev sjuk, inte i förrgår heller. Eller sjuk och sjuk, jag föddes med det här men NU börjar folk fatta. Aha, är hon så sjuk?

Inte för att jag är så mycket sjukare än jag varit tidigare (bara lite sämre) utan för att jag ju har blivet så mager (ser faktiskt fortfarande hälsosam ut fast jag är betydligt tunnare).

Det är nu empatin kommer, men-å-herregud-å-stackars-dig kommentarerna och jag behöver dem inte. Förut när man var förtvivlad på riktigt över allt som hände, då var det ingenting i andras ögon. Gnällfia liksom…

Nu börjar folk se mig som en anorektiker och när de får veta att jag inte är det så inser de att det faktiskt är något fel (efter hundra frågor om vilket diet jag går på eftersom jag är så ”fit” (läs sladdrig och tunn utan muskler).

Livet är så väldigt mycket enklare med en synlig sjukdom……kanske…… Jag tror inte det är så fruktansvärt kul när alla pratar om hur sjuk och eländig man ser ut. Då är det fan bättre att se frisk ut men inte vara det och låta dem tro att man mår prima.

Jag ser enligt idealet helt normal ut. Jag undviker ortoser och är inte ute och traskar runt när jag går som sämst. Det som har skett är en viktförändring. Bara så ni vet det ”tjockisar” (sagt med kärlek) så kommer ni aldrig bli tagna på allvar så länge ni inte ser ut som tandpetare. Kan man äta så är man frisk om man nu ska dra en slutsats av det här.

5 thoughts on “Åhå, nu klassas man som sjuk-på-riktigt

  1. Förstår precis vad du menar…
    Du förstår hur det är med 30 kilos snabb viktnedgång och så rullstol på det… 😛
    Nu plötsligt är man sjuk liksom…

    Nu när jag suttit i den ett tag iofs så känner jag ju hur jobbigt en del tycker det är att umgås.
    Det är ju ett bök och det krävs planering om jag ska med någonstans plus att jag inte tar mig in överallt.
    Så det är inte precis så att vänner och bekanta står på kö för att åka och fika. 😉
    Tur att riktig vänskap är kvalitet och inte kvantitet. 🙂

  2. Man lär sig snabbt vilka som är ens riktiga vänner och inte och ibland förvånas man över vilka som verkligen är det. Visst är det en skrämmande syn folk har att man måste avvika på sitt yttre för att fatta att man e sjuk. En bekant såg frisk ut och blev inte tagen på allvar när hon sa att hon hade ont när hon andades. Efter mycket tjat blev det undersökning som påvisade tumörer i lungorna. Hon hade aldrig rökt en enda cigarett och såg ut som en vältränad sund tjej. Den här attityden är svår att ändra och det finns för mycket fördomar i samhället att man ska se ut si och så för att vara sjuk. Jag själv fick en släng av sleven när jag hade opererat mitt pajade knä. En korsbandsoperation gör att man inte har så bra styrsel i benet och man kan inte stå i bussen när den är i rörelse så jag satte mig där gamlingarna brukar sitta. Jag fick minsann höra att jag skulle flytta på mig för att de trodde jag bara hade stukat foten och var ungdomen själv. Situationen hade nog sett annorlunda ut om jag hade haft en knäskena. Huh!

    Måste bara få skicka mina larviga kramar till er 😀 Inte tycka-synd-om kramar utan för att ni e så förbaskat bra människor 🙂

  3. aj sablar…då är jag chanslös att bli trodd;)
    Men visst är det tragiskt att man inte blir trodd förän det är synligt… specielt när sjukvården tänker likadant…
    Hoppas verkligen du får nbukt med ditt sväljeri!!!

  4. Samma här. Tyvärr blir det än värre nu när jag gått ner i vikt, har en närstående som tidigare kunnat ”blunda” för min sjukdom men nu ser jag tydligen ”mager å ämlig” ut och då är det visst svårare att blunda för. Vilket är jobbigare för hen än för mig tydligen.
    Är inte heller mager (i mina ögon) utan ser hälsosam ut, enligt mig.
    Hoppas du får en riktigt skön helg!

  5. Det är ju helt sjukt egentligen att folk är så, vuxna människor liksom… Jag gör lite som du att jag ibland undviker ortoserna för att ”inte se sjuk ut” (eller annorlunda) men ibland när min axel är som sämst och luxeras lätt och jag måste ha mitella ett par dagar då undrar alla vad jag ”helt plötsligt” råkat ut för. Ibland är dock de synliga hjälpmedlen ett bra skydd då folk faktiskt ser upp lite och aktar sig när man kommer med armen upphängd och inte trängs, men frågorna och den där krystade empatin som du skrev om, den hoppar jag gärna åxå!

Kommentera

