Jag hade fel!


Angående dagens undersökning av den nedre, bakre regionen, närmare ”the dark side” eller den delen man sitter på och även går andra saker med.

Jag hade fel! Läkaren var toppen med stort T!!

Först fick jag vänt alldeles för länge så jag hann bli nervös. Lavemanget på morgonen gick skapligt bra så jag mådde faktiskt ok innan jag fick börja vänta.

Blev inropad av en mycket trevlig sköterska och fick bekanta mig med en lika trevlig kvinnlig doktor. Vad har du för besvär frågade hon?

Där slogs benen undan på mig. Herregud, frågade hon mig? Jag trodde de bara skulle trycka in den där slangen och sedan var det klart och jag skulle bli frustrerad och arg. Nähä, så var det visst inte….

Jag berättade i detalj om mina mag- och tarmbesvär. Hon nickade bara och sa att: Du har EDS ser jag. Det kan nog förklara en hel del men för att vi inte ska göra något förhastat ska vi utreda det här grundligt. (Jag blev chockad och nästan gråtmild).

Det blev till att sätta sig i ”kryststolen”. Lite lagom förnedrande men vad gör man inte. Inte var dag man får sitta och krysta samtidigt som något tittar rakt upp i brunögat.

Jo, slemhinnan var lös. Inte en fullfjädrad analprolaps då själva tarmen kommer ut men ett stycke slemhinna. Hur länge har du haft besvär med det här blev frågan. Svarade skamset att kanske i 20 år men det är värre nu.

Nästa steg blev att lägga sig på britsen och jag hade lite fel i mina förväntningar. Det var ingen kamera den här gången utan ett slags rör.

Jo, slemhinnan på ett ställe korvade sig och täppte till (alltså även en bit upp också). Det förklarar en hel del.

Nu vill man ju gärna tro att jag fick tid för operation och så var sagan slut men nepp. Det blir en större utredning. Två slags tarmundersökningar och en gynekologisk, har ju haft tecken på framfall i ett antal år. Fick till och med frågan om jag skulle skaffa fler barn eftersom en operation vad det nu blir kan äventyra det. Jag sa att de kan operera bort eller ihop vad de vill. Då behöver jag inte fundera på det eftersom det är en önskan jag har som jag vet är orimlig ändå i mitt skick.

Angående mina tidigare erfarenheter av denna typ av undersökning blev både läkare och sköterskan förfärade. På så unga människor (som jag var då) gör man inte så. Det var det värsta de hade hört. Utan smärtlindring och lugnande. Det skulle skrivas in i mina papper. Så fick det inte gå till och tyckte inte konstigt att det var en traumatisk erfarenhet. De fick ju avbryta den undersökningen och det var inte alls konstigt. Det gör för ont helt enkelt och ingen ska utsättas för sånt.

Hemskickad nu med vetskapen om vad det är som egentligen händer i min kropp, på ett ungefär i alla fall. Vet också om att om det är flera saker som behöver åtgärdas så kommer de att samordna det till en operation.

Kommer att få en tid till samma läkare igen efter alla undersökningar är klara.

Nöd med läkarbesöket men missnöjd med resultatet. Hade varit bättre om det suttit i huvudet den här gången. I skrivande stund fick jag veta nu att min farmor somnat in så behöver nog tänka lite nu och koppla bort bloggen.

Sov gott Farmor ❤

8 thoughts on “Jag hade fel!

  1. så tråkigt med din Farmor !!
    du gör helt rätt i att strunta i bloggen ett tag, vi finns kvar här när du vill ”prata” med oss igen.
    bra dock att din undersökning gick så bra
    kram gunsan

  2. Skönt att du blev bra bemött men tråkigt det som hänt din farmor. Skriv när du orkar men vänta inte för länge för då blir man orolig. ❤

  3. Vad härligt ändå att du fick en så bra läkarkontakt! Måste kännas tryggt ändå att få bli lyssnad på och utredd ordentligt.
    Jättetråkigt med din farmor, kram!

    1. Ja det är faktiskt väldigt positivt samtidigt som man inte vill att det ska vara något. Lite motstridiga känslor. Råkade läsa om tjocktarmscancer och blev rädd. Jaja, jag lär få veta varför och vad så småningom 🙂

      Tack och kram på dig 🙂

      1. Ja ibland läser man kanske för mycket även om det är svårt att låta bli när man har så mycket som händer i kroppen. Hoppas verkligen inte att det är nåt allvarligt, jag menar att det räcker gott och väl med lilla prolapsen 😉 och sen problemen du har med att få maten ”från start till mål”, inte bekvämt alls! Håller tummarna för dig! Kram

Kommentera

