EDS och graviditet 1


Börjar där jag kan nå flest. Häng gärna med och kommentera eller läs:

http://www.facebook.com/SvenskarmedEDShttp://www.facebook.com/SvenskarmedEDS

Innan jag tar fram och lusläser vad genetiker, forskare och vanliga läkare säger så tar vi reda på vad de drabbade har att säga. Jag tror att de flesta tror att det finns större risker än det egentligen finns. Att man (läkare och vi med för den delen) glömmer av att det inte är ovanligt med jobbiga förlossningar med komplikationer av olika slag rent generellt. Man kan ju fråga vem som helst och alltid hittar man någon som varit med om något lite utöver det ”vanliga”. Det återstår att se vad vi kan tänkas komma fram till. Jag har bara i bakhuvudet det senaste och nyligen uppdaterade jag läst om hypermobilitetstypen och klassiska typen. Det var inte så mycket man skulle kunna tro som visat sig i studier som utmärkande eller avvikande jämfört med normalt men det betyder ju inte att det är bara att klämma ut en unge.

Den vaskulära typen tror jag alla vet är avrådda från att skaffa barn med stora risker för både mamma och barn men det är vad jag vet den enda typen.

Somliga kan inte få barn pga att man har stora besvär från mage/livmoder eller kanske till och med har gjort något större ingrepp. Andra kan inte skaffa barn för att de är så dåliga generellt att det inte är värt att utsätta sig för mer än man redan har men det är inte samma sak som att det är direkt farligt att skaffa barn när man har vissa typer av eds. Bara så ni förstår vart jag vill komma. Nu har jag börjat i alla fall så får vi se vart vi landar och om vi kan få till ett expertutlåtande av något slag.

2 thoughts on “EDS och graviditet 1

Kommentera

