Den förbannade remissförbannelsen


Men först något positivt:

Det var i måndags tröttheten kom. Jag hade varit igång ganska bra i helgen men upplevde inte att smärtorna blev något värre efter det så känner inte att jag kan skylla på det.
Trötthetsepisoderna brukar vara i max 3 dagar. Idag är det torsdag. Vad tror nu hände?

Jag har vaknat till liv!

Jag var seg i vanlig ordning i morse men jag kände ändå direkt att det var en annan sorts seghet. Jag hasade runt i pyjamasen fram till kl 11.00 och sen jäklar i min lilla låda. Jag har varit igång hela dagen 🙂 Livet är tillbaka.

Jag är extremt långsam i allt jag gör. Förlångsammat rörelsemönster enligt läkarintyget så i sengångstempo har jag städat. I snitt tar varje rum 1 tim och ca 15 minuter. Jag har städat två sovrum, köket, badrummet, tv-rummet och hallen och det tog mig 7,5 timmar. Totalt handlar det om 72 kvadratmeter. Tur man inte är städerska 😉

Känner mig extremt nöjd må jag säga och imorgon kan jag bara koppla av och ta igen mig.

Jo, måste berätta. Blev väckt imorse igen av telefonen. Hör och häpna nu.
Jag fick tidigare i förrförra veckan (tror jag) ett brev om att gynekologen hade taget emot min remiss. Förra veckan fick jag ett nytt brev om att de hade över 3 månaders väntetid så jag skulle istället få åka till Göteborg (skrev om det igår….tror jag).
Jag ringde gyn för att höra exakt hur lång väntetid de hade. Tyckte det kändes hemskt drygt att åka så långt för en enkel undersökning. Över ett år blev svaret och jag skulle vara glad som fick komma dit eftersom de är bäst. Jag accepterade det eftersom jag inte kan vänta i över ett år.
Så imorse ringde gyn:

Du har fått ett bre från oss om att du ska till Göteborg. Du kan riva det för läkaren bedömde att du ska hit istället.

-Ok, men hade inte ni över ett års väntetid? Hur länge ska jag vänta då för det får ju inte vara över 3 månader enligt vårdgarantin.

Det kan jag inte svara på…..

Här tänkte jag tanken: Har de läst min blogg? Men insåg att de skulle de aldrig ha tid med….

-Men nu är det så att jag ska till er som en del i en utredning som rör min mage och tarmar. Drar det ut på tiden så faller ju hela utredningen med det eftersom de inte hjälper mig först allt är klart.

Jag kan tyvärr inte svara på när du får komma men du får höra av dig om du blir sämre.

-Men, jag har ju inga gynekologiska besvär (vad jag vet) utan det är tarmarna och då är det kirurgen jag ringer. Det finns en misstanke om prolaps som i så fall ska åtgärdas samtidigt som magen. Det hjälper ju inte mig att ringa er.

Tystnad….

Du kommer få en kallelse på posten.

Tack och hej leverpastej eller goddag yxskaft! Samtalet var i trevlig ton men jag var väldigt irriterad efteråt. Så händer det igen. Ni vet jag har sagt det förut. Remissförbannelsen!!!!!

4 thoughts on “Den förbannade remissförbannelsen

  1. Ring och säg att du blivit sämre och att de måste ta dig NU så tarmdoktorn kan fortsätta hjälpa dig att bli bättre. Det ska inte spela dem någon roll vad exakt som blivit sämre när deras kontroll är en konsultation i den övriga/ursprungliga utredningen som ska hjälpa dig, FÖR att de ska kunna sätta igång och hjälpa dig…
    Förstår frustrationen, men ring och tjata, ”megafonmetoden” kallas den bland medicinska sekreterare här i stan 😉

    Stor kram!

    1. Känner att jag nog får ge dem en chans först. Är det inte mer än tre månader så är det ok.Eller ja, kanske inte men enligt regelboken. Har fortfarande inte fått tid för den sista mag/tarm undersökningen så inväntar den först men sen blir det megafonmetoden 😀 Tänker att de faktiskt finns de som är sämre än mig och behöver tid snabbare men frustrerande. Bara det att det rinner av mig så snabbt nu för tiden att jag glömmer att jag är arg och inte kan vänta 😉

Kommentera

