Nu har jag faktiskt gått sönder


Jag brukar ogilla det uttrycket eftersom folk slänger sig med det titt som tätt fast det inte är så. Men nu har jag faktiskt gått sönder. Eller de tog sönder mig på undersökningen idag och jag kände när det hände. Nu har jag så galet ont och det enda som lindrar är att ligga ner.

Min stackars lilla tarm är återigen trasig. Fan den läkte ju nyss! Någon sa att man inte hade någon känsel i tarmen. Det är bullshit, något är det som gör så hiskeligt ont att man inte vet vart man ska ta vägen. Bara att släppa väder gör ju asont och jag som ska knöka ut en massa kontrast nu som inte får ligga kvar och fastna.

Vet att jag bara skriver om skit och tarmar men faktum är att det är det som är det värsta nu och har varit ett tag. Vet att det är dumt men tänkte på riktigt idag att de lika gärna kan ge mig en påse på magen direkt för jag orkar inte mer. Det styr mitt liv (det lilla jag har kvar). Som om det inte skulle göra det då och med de här händerna och en massa skötsel. Det vore ju inte det ultimata förmodligen men börjar bli trött på allt och desperat. Jag vill att allt ska vara överstökat och opererat vad som nu går att operera. Brukar inte känna mig uppgiven men just nu sviktar modet ordentligt. Olikt mig, brukar släppa och gå vidare. Men det är klart, hade det inte gjort så förbannat ont hade jag kanske gjort det. Blir påmind varje sekund nu och det stör mig att de inte sa att det kunde göra ont. Tvärtom. Tur att jag hade smärtstillande salva hemma då. Det visste ju inte dom man man är ju inte ny på området. Dåligt skulle jag villa säga. Man borde bli erbjuden sådant särskilt om man legat och grinat av smärta under undersökningen. Jag var inte någon standardpatient och det såg dom.

Bryta ihop och komma igen, så var det!

10 thoughts on “Nu har jag faktiskt gått sönder

  1. Sjukvården är tyvärr inte riktigt rustade för oss som avviker från det normala… Samtidigt så borde de väl vara läskunniga för att kunna läsa journalen och kompetenta nog att se om någon har RIKTIGT ont och fatta att det inte går över så fort man går ut genom dörren.

    Hoppas verkligen att det blir bättre snart igen och att alla andra undersökningar snart blir gjorda så att de kan börja behandla och hjälpa dig istället!

    Kram

    1. Det skulle noteras särskilt noga att de skulle vara försiktiga. Skulle inte tro att det stod så. Jag var den som fick tala om att de skulle vara försikta pga prolapsen och det var inte så enkelt men det borde ha stått.

      Hoppas jag med att de gör något snart, samma med dig. Väntan är jobbig. Man ger nästan upp ibland.

      Kram

      1. Eller så läser inte röntgenpersonalen remissen ordentligt… Hur som är kommunikationen hemsk och det är ju vi patienter som drabbas i slutänden oavsett vems fel det är i vårdkedjan.

        Är uppsatt på dagkirurgin torsdag nästa vecka fick jag veta idag och tills dess är det en sisådär sjuttielva olika andra saker så jag hinner inte ens andas mellan varven känns det som nu. Var jobbigare innan jag fick datumet att gå och oroa sig för att det skulle dra ut på tiden…

        Kram!

  2. Jaaa jag håller med föregående kommentator att du måste det väl bli ett slut på detta lidande snart o dom får börja hjälpa dej gumman .
    Om något gått sönder därinne i tarmen så måste du kanske åka in akut o bli inlagd vännen .
    Det låter ju inte så kul ,men det är inte så kul att ha så där ont heller o veta att massor med kontrastmedel ska ut ! o på sjukhuset kan dom ju smärtlindra dej på ett annat sätt .
    Varför i hela friden kan dom inte ta till sej detta med EDS att man är väldigt skör i sina vävnader !
    O varför kan dom inte läsa vad som står i remisserna ? ????
    Tänker på dej gumman .
    Kramar
    MD .

    1. De gör ingenting mot revor i tarmen eller slemhinnan får det är ju inte hål rakt igenom. Då hade jag nog varit sämre nu. De tittar och konstaterar, sedan får man åka hem. Har hänt mig 3 ggr nu så känner igen smärtan. Bara att låta det läka i upp till 8 veckor och innan dess hinner de vill in och bröta igen antar 😉 Har alla tabletter och salvor som man för får detta så inget de kan tillföra mer än mer smärta.

      Jag ska få hjälp, det här ju en del av det men visst har jag ledsnat. Att de inte läser remisserna ordentligt är inget som förvånar och kanske stod inte det som skulle stå det låter jag vara osagt. Men visst är det konstigt och att vi har ‘nsliga slemhinnor, det måste de ju bara fatta men hon som skötte verktygen visste inte ens om att jag hade en diagnos….eller ens problem.Jag såg ju så fräsch och frisk ut.

      Kram

  3. Men fy så hemskt! Lider verkligen med dig!
    Och jag håller med, de som säger att man inte har känsel i tarmarna kan ta och omvärdera den åsikten tycker jag, det kan göra skitont!
    Hoppas hoppas hooooppas du snart får må bättre och att du får adekvat hjälp!

    1. Tack 🙂 Känner mig trots allt bättre idag, mindre svullnad, har inte stått eller gått så mycket. Önskar inte ens min värsta fiende det här men det lustiga i det hela är att man skiter polkagrisar. Vit kontrast med röda ränder i 😉

      1. Förlåt men jag skrattade rakt ut (kollegan kom in precis och undrade vad tusan jag höll på med haha!) ”Skiter polkagrisar” 😆
        Skönt att du mår lite bättre nu, man känner det ju nästan som en sån där åkerplog har dragit fram i magen så…
        Ha det kalasfint!

Kommentera

