Bettskenan


Hade nästan glömt av att berätta fortsättningen om den så här kommer den:

Hade inga höga förväntningar, målade fan på väggen ganska snart.Den gjorde lika jävla ont som den förra. Hur skulle man kunna sova när det kändes som att varenda tand flyttade på sig?

Så en kväll av någon anledning satte jag på den och det gjorde inte ont. Hade försökt lite då och då dagtid men kunde inte ens tugga efteråt. På morgonen vaknade jag förvånad med bettskenan i munnen, datorn uppochner på golvet och min ”korvkudde” hade jag inte ens fått upp i sängen. Jag hade drabbats av snabb insomning. Vilket århundrade hände det senast?

Blev väldigt glad, kände mig utvilad för första gången på länge så jag riktigt såg framför mig hur bra det skulle bli i fortsättningen.

Kvällen efter var det dags igen. Fan vad det gjorde ont. Det gick inte. Ena hörntanden värkte så jag blev tokig. Tog ut skiten och ställde mig framför spegeln för att sätta in den på nytt och titta samtidigt. Satte dit den, det gjorde ont. Tog ur den och gjorde det igen och voila! Den satt som ett smäck! Det går alltså att sätta den fel. Kan inte ens handla om en millimeter men det går och det var därför det gjorde så ont.

Med hjälp av webbameran på datorn sätter jag in den varje kväll och det är helt magiskt att känna hur man bokstavligen tappar hakan efter ca 30 minuter. Ser ut att ha ett saftigt överbett och dreglar som en Sankt Bernhard men den funkar och jag har sovit med den sedan dess.

Imorse hade den hamnat lite tokigt, vet inte hur det gått till men den satt inte bra och jag var trött som fan. När den sitter bra så underlättar den avslappningen i hela kroppen. Förstår nu hur extremt spänd jag är i käken och jag tycker faktiskt att jag har lite mindre ont när jag tuggar.

Jag rekommenderar bettskenor med andra ord! Ser fram emot hur det kommer att kännas om ett par veckor när käken har fått vila lite mer. Vem vet, jag kanske återfår min tuggförmåga helt 🙂 Sover bättre och somnar snabbare gör jag utan tvekan!!

9 thoughts on “Bettskenan

  1. Då måste jag sätta i min fel varenda gång…. Trodde inte man kunde det eftersom den är formad exakt efter tänderna. Mina tänder blir åxå lösa och gör ont på morgonen och därför vågar jag inte använda den… 😦 är så rädd för att tappa tänderna! Fast å andra sidan så lär det väl inte dröja innan man biter sönder dem i smulor i sömnen som det är nu 😉 hua!

    1. Om det trycker mer på den ena sidan än den andra, eller att det känns som att en tand får allt tryck, alternativt kanske känns det som att framtänderna ska tryckas in. Då sitter den förmodligen fel eller behöver justeras.

      Det är ett jäkla micklande att få in den rätt. Jag lyckas aldrig på första försöket. Måste börja med framtänderna (titta tex spegeln) så du ser att mönstret i skenan precis följer tänderna. Börja trycka och sedan vinkla på resten. Använd handen för att trycka den på plats istället för att bita. Jag stryker liksom på den försiktigt och sedan biter lite lätt för att känna att det inte glappar.
      Känner efter och om inte trycket känns jämt fördelat så får jag göra om. Ibland kan det räcka att bara lätta lite i fram. Ta pekfingernaglarna och trycka ner den lite och sedan bita lite lätt.

      Jag kan inte med ögat se att den sitter fel men det känns och när den väl sitter som den ska så glömmer man av den efter en stund och det är så skönt. Det gör heller inte ont på morgonen efteråt vilket det gör om det spänner ojämnt i munnen. Du måste testa eller åk in och justera den!

      1. Det är precis det där med att framtänderna som trycks in och jag har försökt att lätta på trycket genom att liksom trycka den framåt, men jag ska testa som du säger att trycka ner den lite igen och justera innan man trycker dit den igen. Du är ju en guru utan motstycke 😉

  2. ja men huja…har ”morkisar” över min bettskena som värmer badrumsskåpet sen jag fick den…
    Kände agg mot den redan innan men tänkte ge den en chans…men jag KAN ju inte ha grejer i munnen …får kväljningar… hittar ingen naturlig känsla för var tungan ska va och hur käken ska va och tycker jag inte får andan och näe..fixar det inte…

    Var till y sjukgymnast igår och vi kom in på mina spänningar i svalget, hela sturphuvudet har börjat klicka, kan liksom för det åt höger å vänster och då är det nåt som hoppar där inne… han hade aldrig stött på sånt förut…undrdae om jag har bettskena… och jo det har jag ju,mmen använder den inte…

    Så nu har jag i läxa att utmana kräkreflexen…

    Har ni mjuk eller hård skena…Ulrika och Lisa?

    1. Hård skena. Den skjuter fram överkäken så mycket att jag inte känner av kräkreflexen och det finns gott om plats för tungan. Vad har du för variant?

      1. oxå hård, den går inte hela vägen bak utan slutart på typ halva tandraden… men jag har sånt jäkla obehag för att ha grunkor i munnen…

Kommentera

