Bajsskola!


Har inte mycket att göra nu så ska ge er en liten lektion i bajteknik. Alltså, ni som skiter normalt kan hoppa över det här.

Om du har problem med att skita. Det behöver nödvändigtvis inte vara hårt utan bara svårt att få ut i kombination med smärta. Så finns det lite tips man kan använda sig av. Dessa saker har jag kommit fram till själv samt googlat och det är inga konstigheter alls men kan underlätta oavsett vad orsaken till problemet är.

Försök att få en knökarvänlig konsistens på bajset. Är det svårt att få ut det trots att det är löst kan det mycket väl handla om förstoppningsdiarré. Alltså, man är egentligen hård i magen. Det blir som en kork och det lösa är det enda som kommer förbi. Man känner sig ofta uppkörd i magen, illamående och toalettbesöken kan bli enormt smärtsamma. Är du osäker eller tror att du lider av någon slags inflammation i tarmen eller har riktiga diarrér så sök läkarvård istället.

  • Jag antar att du redan testat att äta mer fibrer och det inte hjälper? Köp bulkmedel (tex inolaxol) eller Movicol receptfritt på apoteket.
    Se en film om hur Movicol fungerar: http://www.movicol.se/Default.aspx?ID=100 Bulkmedel innehåller kostfibrer och gör bajset porösare. Movicol gör att tarmen suger åt sig mer vatten utan att salterna i kroppen påverkas och bajset blir lösare och smidigare. OBS! Det tar ett tag att ställa in vilken dos man behöver. Börja försiktigt och öka lite i taget annars lär det få motsatt effekt (diarré) och det är inte heller kul. Använd inte båda samtidigt.

 

  • Om du märker att konsistensen blir bättre och smidigare men att det ändå inte blir någon fart så testa Laxoberal. Det är droppar av ett tarmretande medel som inte påverar övriga organ i kroppen. Det verkar över natten och på morgonen brukar magen ha fått upp tempot. OBS! Man kan få buller och gaser i magen. Magknip och vill det sig illa (därför jag inte väljer att lägga Laxoberal som nummer ett) så kan du få en tarmretning men vara fortsatt stopp i tarmen för att bajset fortfarande är för hårt. Det gör riktigt jävla ont och jag lyckades få en reva i tarmslemhinnan pga det. Det tar även här ett tag att ställa in vilken dos man behöver men börja med bara några få droppar och se hur magen klarar det.

 

  • Om du dricker dåligt så drick mer!

 

  • När du fått ordning på konsistensen och fått igång tarmrörselserna så finns det två knep till som jag använder mig av och dessa två saker kan man använda alla dagar året runt utan att det ställer till det på något sätt. Fungerar det så sluta aldrig med det!
    Sätt dig helt enkelt på huk på toaletten med fötterna på ringen och slappna av. Vi människor är inte gjorda för att sitta på en stol av porslin. I naturen sitter man på huk, vi föddes inte med en toalettstol under rumpan. Om du inte kan sitta på huk så sätt ena foten på ringen och dra benet mot dig eller sätt båda fötterna på en pall. Slappna av och invänta tarmens naturliga rörelser. Krysta bara när/om du känner att det trycker på lite och ta inte i för hårt. Låt det ta tid! Nackdelen är att man får plocka av sig kläderna på nederkroppen för att kunna utföra de mest akrobatiska varianterna. Sitter man på huk får man ordentlig hjälp av tyngdlagen.

 

  • Efter maten rör sig tarmen mer eftersom den måste arbeta med maten vi just ätit så det är det bästa tillfället att få lite gratis hjälp på vägen. Det är ingen ide att sitta och krysta när ingenting kommer. Sitt bara. Risken annars att du  istället får hemorrojder eller kanske till och med en prolaps av tarmens slemhinna. Man får aldrig ha bråttom. Slappna av, försök att känna tyngden i bäckenet, andas lungt. Till och med för den mest trögmagade så brukar det fungera.

Håll aldrig emot skit! Man ska använda sig av de naturliga reflexerna. Lär dig gå på toa oavsett vart du är. Gör det varje dag, öva, öva på att känna reflexerna. Man behöver absolut inte vänta tills man känner att det är fullt. Det går att gå på toaletten oftare. Är det fullt och sedan blir stopp så vet vi som har problem att det inte blir något kul alls. Har man en gång haft en ordentlig förstoppning vill man aldrig ha det igen. Håll ordning på hur ofta du gör nummer 2 och drar det ut på tiden så se till att hjälpa det på traven. Vänta aldrig längre än nödvändigt.

Om du har andra symptom som viktnedgång, blod i avföringen, eller misstänker att du har någon tarmsjukdom så sök vård. Det är inga roliga undersökningar man får göra men det är värt det. Alla tips är receptfria men målet är naturligtvis att kunna klara sig utan att behöva tillföra något utöver den vanliga maten. De två sista tipsen kan man använda sig av så mycket man vill och jag tror att det är det många med trög mage har glömt bort. Man förknippar toalettbesöken med så mycket smärta att man vill gå så sällan som möjligt och därför tappat bort hur man gör.

Skit lugnt alla trögmagar!

Det här inlägget postades i Mage/tarmar och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Bajsskola!

  1. livetsomlisa skriver:

    Ännu ett tips om man inte är så akrobatisk som oss med EDS så kan man ta en pall och sätta fötterna på precis framför toan och böja sig lite framåt så får man åxå till hukningen men lite skonsammare för onda knän och höfter. Det fick jag lära mig av min gynekolog och jag använder pallen varje gång sen ett par år tillbax oavsett konsistens, det är super när det är tungjobbat! Mina barn undrar fortfarande varför deras tandborstpall alltid står vid toaletten efter jag gjort nr 2 😉

    • Ulrika skriver:

      Haha, ja det kan jag förstå 😀 Jag ska redigera texten sen och skriva till det. Tänkte inte på det eftersom jag inte sitter så längre utan kör akrobatstilen för ännu bättre effekt. Tack för tipset!

  2. Isabella skriver:

    Ingen skitsnack här inte…. 🙂
    Jag fick en bättre avföring när jag började med LCHF, innan dess rann det ut men pga att jag fick operera bort gallblåsan. Vilket helvete jag hade, men jag slapp de hemska hårda korvarna jag hade innan gallbesvären. Då grät jag på toan näst intill. Men idag är det en dröm att gå på toa.
    Men jag undrar en sak angående just om avföring och graviditet.
    Jag har lyckats med att bli gravid 3 gånger men utan tur. Första gången fick jag en smärta som inte var från denna planet, och jag kände att den kom varje gång jag var skitig nödig. Det kändes som värsta mens smärtorna. Andra graviditeten samma sak men då fick jag missfall igen men så blev jag gravid igen. Glad över detta men så började dessa helvetes smärtorna igen. Varje dag och när jag hade avföring i ändtarmen. Och jag hade ett helvete att få ut den, efteråt var min stackars livmoder helt slut. Som om den hade sprungit maraton. Även denna graviditet fick avlutas pga tomt ägg (blighted ovum), jobbigt men sant! Är 38 år med HMS och pcos på köpet. Men jag måste få veta varför dessa smärtor? Jag misstänker det har att göra med bindväven mellan livmoder och ändtarmen.
    Finns det någon där ute som har varit med om samma sak??
    Eller som har hört talas om dessa symptom??
    Behöver hjälp, för jag vill inte ha dessa smärtor i 9 månader OM jag blir gravid igen. Vilket jag hoppas på.
    Kram Isabella

    • Inte bara sjuk skriver:

      Ledsen att höra att du haft det så jobbigt.

      Jag är ingen expert men jag förstår precis hur du menar. Tror helt enkelt att din tarm kan vara väl töjbar. Att det bildas fickor och att det trycker på delar i kroppen det inte ska kunna trycka på. Är bara en teori men inte helt osannolik. Jag får som mensvärk om jag är riktigt ”skitnödig”, kan till och med vara svårt att känna skillnad.

      Försök att hålla en så smidig konsistens på avföringen som bara går. Gå på toaletten så fort du har ätit. Testa att sitta på huk på toalettringen så att du använder tyngdkraften och tarmens naturliga rörelser. Vänta inte tills det blir för fullt. Är du orolig tycker jag du ska kontakta en läkare så att de kollar upp dig ordentligt. Är man gravid så trycker ju bebis och livmoder på de inre organen. Kan ställa till det, särskilt om grejerna där inne redan hänger lite på svaj.

      Önskar dig all lycka till!

      Kram

  3. Ping: Bajsskolan del 2 | Inte bara sjuk

  4. Mia-Marie skriver:

    Hej…varit här förr men missat detta =) superbra och inte bara för oss med EDS-hms utan även då man har olika tarmsjukdomar som IBS eller hemorrojder – superbra!

    Till dig Isabella…kolla upp med en röntgen så inte din tarm har fickor eller lindat sig runt andra organ – jag hade en godartat cysta – endometrios, på vänster äggstock som var ca. 10 cm stor och som trasslat in sig i tarmen och påverkade mig massor [smärta]

    Sen är det vanligt med olika ”problem” vid graviditet om man har EDS så prata med BVC och be att få special mödravården redan nu och prata kring din framtida graviditet och dessa smärtor – dom kan remissa till olika undersökningar av dom regionerna så du får veta…

    Tackar för bajs skolan =) suveränt…och tack för hela sajten förresten!!!

    • Clara skriver:

      Åh, kan tarmen linda sig RUNT organ? Hur går det till? Symptom? Hur ser man att det är så??

      • Inte bara sjuk skriver:

        Clara, frågan var inte ställd till mig men tarmvredssmärtor torde vara ett symptom. En tarmröntgen/undersökning/ultraljud borde kunna ge svar på hur det ligger till. Tror inte man behöver oroa sig över det om man inte har ordentliga besvär. Ligger något i kläm så gör det vidrigt ont.

        I en mage med taskig bindväv kan grejerna flyta runt. De sitter inte riktigt fast i något vilket kan ge enorma besvär. Är inte det vanligaste symptomet på EDS/HMS så inget jag tycker är det första man ska oroa sig för.

    • Inte bara sjuk skriver:

      Varsågod Mia-Marie! Kul att du uppskattar lite ”skitprat” 😉

      Kloka råd till Isabella. Säg något som inte kan trassla in sig i dessa kroppar.

      Kram på dig!

  5. Freja skriver:

    Å Shit vilken bra wordpress sida jag fann nu 🙂 Har IBS mage med illamående varannan dag typ. , fått missfall 3 gånger, är 37 nu, såg just Arga Doktorn på Svt, Björn Bragee , jag har varit hos honom men vi har väl bara sen jag var 25 r år trott att det är Fibromylagi, MEN jag är precis lika överrörlig som fotona på denna blogg. Charlie Chaplin ben, göra tuppkammen med fingrarna , göra skomakartummen i tid o otid hör till vanligheterna, dessutom har knäna gått ur led o bökat sen jag var 13 år… Nu har jag massa mer info om EDS och ska kontakta vården för utredning av det! Tack för en skitbra skrift !!
    Kram!

    • Inte bara sjuk skriver:

      Lycka till Freja! Kämpa på!
      Jag tror säkert du har alldeles rätt och man känner när man hittat rätt. Efter så många år förtjänar du att få landa i en diagnos, rätt diagnos. Livet blir enklare konstigt nog. Man kan liksom släppa tanken på vad och varför.

      Kram

  6. karin skriver:

    Gillar din blogg, sprider den på fb nu….underbart!!!

Kommentera

