Magen ballat ur


Det här var inte bra…..

Kan inte ta Movicol ikväll. Det går inte för det är ”stopp” i magen, ingenting händer. Den har stannat och trycker jag ner något mer kommer jag kräkas. Försöker trycka upp alla bubblor av luft men det hjälper inte. Kommer inte bli bra det här. Jag måste ha mitt bajspulver!

Undrar här lång tid det tar innan all kontrast är ute ur kroppen?Tycker det är många dar nu med tanke på att det bara är drygt 5 dl kontrastvätska som ska igenom systemet (det jag fick andra vägen kom ut ganska snart). Börjar ana varför jag mår så tjyvens. Senaste dagarnas matintag har inte nått ändstation än. Det är bara kontrast som kommer ut och jo jag är säker eftersom den är vit. 4 dagar, ska det verkligen ta så lång tid? Hur långsam är min mage egentligen?

Googlade runt lite igår angående magproblem. Vet inte när jag gjorde det sist, är inte mitt största intresseområde eftersom det pågått sedan urminnes tider och jag är utredd och utreds. Ooooorkaaaa, men nu gjorde jag det och jag hittade något.

Kronisk intestinal pseudoobstruktion. Kan omöjligt avgöra bara sådär om det kan vara det jag har men det låter väldigt sannolikt. Alla symptom jag har från svalg ner till ändtarm, alla gånger jag varit på akuten med magsmärtor (var mer sånt förr). Det var innan jag lärde mig att anpassa matintaget efter hur min mage mår. En massa, massa symptom och just kodrinationen, rörelserna i hela paketet som verkar vara helt åt H. Om det inte är det jag har så måste det vara väldigt likt. Egentligen så är det bara ett namn för en massa saker men det verkar ändå vara något som man faktiskt kan utreda och bekräfta. Har inga höga förhoppningar om att bli så mycket bättre ändå så vad det heter spelar inte så stor roll och behandling, säkert. Får jag bara ändtarmen att fungera får det väl vara så här.

Man ska inte googla sjukdomar men vet att jag inte är riktigt så svag, desperat,knäpp att jag inbillar mig saker bara för att jag läser. Allt finns i journalerna och det vore ju lite grädde på moset att ha ytterligare en ovanlig diagnos som ingen kan någonting om 😀

Har annars inhandlat plastlådor idag och packat om alla julsaker. Något jag velat göra länge så även om det snart ska fram så känns det värt jobbet eftersom jag nu vet vart allt finns. Fyra stora lådor istället för 15 i olika storlekar huller om buller. Annars blev det inte mer gjort idag men det får jag vara nöjd med. Har haft sämre dagar men just nu…….. vill ha en tom mage mer än någonting annat.

4 thoughts on “Magen ballat ur

    1. Ja det kan man milt uttrycka det som.
      Jag lyckades efter över en timma få i mig pulvret och nu känns det lugnt. Problemet är inte löst men jag får nog sova inatt och ta dagen som den kommer imorgon 🙂

  1. Hej ! Jag heter marina o är 35år bor i Göteborg.när jag läste det du skrivit var det som det var jag som skrivit;( jag har diagnosen Eds , intestinal pseudo obstruktion fick gastric pacemaker mot alla hemska svåra illamåendes kräkningar. Precis s om du funka inget movicol och tjocktarmen stod stilla. I 15 far trots sond till tarmen med stark laxermedel. Kontraster de använde då fanns kvar i över 1 år! Fick akut ilieostomi då inget funka
    Har bevisad neuropati i tarmarna o betonar hur många gånger längre som ja blivit kränkt misstrodd och till o me la de in mig på psyket för ingen trodde mig .tills ja hitta.en som började hjälpa mig men flytta sen har mkt tufft m all smärta och min blåsa är ur funktion igen . Har så mkt som. Vi borde prata om ngn som förstår. Hade så gärna velat prata med dig på telefon om du har lust.varit mkt ensam i allt detta som allt de du tog upp ,ta detta rätt men ja blev glad av att finna en lika sinnad . Jag kämpar på hemma med mopsvalpen vår mastiff och vår härliga arabhäst. Allt detta för att både tvinga mig upp men även att de ger så mkt .bor med min sambo sedan 16,5år och vi har en son 15 år o en dotter 10 år. Så glad att ja fick barn tidigt då ja hade både svår endometrios och adenymios i livmodern med kroniska blödningar o smärtor.så då ja var 27 rök livmodern och 5 mån senare fick ja akutstomin . Hade blivit sååå otroligt tacksam om du vill ringa mig på 0708404750 . Ta hand om dig . Kram marina

    1. Hej Marina!

      Mitt namn är Cindy (också från Göteborg) och jag är student vid Designhögskolan i Umeå. Nu till våren skall jag göra mitt examensprojekt som handla om att ta fram ett koncept för en portabel sondmatnings-lösning för användare i behov av sondmatning i hemmet under en längre period.

      Jag läste i ditt svar på denna blogg att du använder dig av sondmatning, är detta något du fortfarande gör? Jag söker nämligen användare till mitt examensprojekt.

      Examensprojektet är på 20 veckor och går ut på att göra research i ämnet och därefter ta fram ett design-koncept som svarar på de behov som funnits under research-fasen. Skulle du vara intresserad av att dela med dig av din situation, sond-utrustning, dina dagliga aktiviteter, och dagens situations problem?

      Tack på förhand
      Cindy Sjöblom, cindysjoblom@gmail.com

Kommentera

