Första gången!


Idag hände det för första gången eller så var det helt enkelt så att idag var första gången jag fattade att det hände.

Var på systembolaget och skulle lyckas med konststycket att få med mig en vinbox och fyra öl ut till bilen som väntade utanför. Jag har mina knep. Jag bär inget i händerna utan hänger kassen på armen och lägger boxen mot höften och går iväg med. Det var bara det att jag var tvungen att använda händerna för att få upp vinboxen och ölen på bandet och det väger ju en del. Hade det inte varit för det momentet så hade jag klarat mig.

Det klickade till i vänster (den sämsta) handleden och det kändes. Tänkte inte så mycket på det men när jag sen satt hemma vid köksbordet så började en ilande smärta sprida sig i handen och upp mot armen med centrum precis vid själva handleden och en bit upp på handryggen. Det blev bara värre och värre och jag började känna att jag inte stod ut.

Då gjorde jag det som jag aldrig tidigare gjort. Jag tog tag i vänsterhanden med högerhanden. Drog långsamt ut den och gjorde en liten vickande rörelse och satan så ont det gjorde. Klicket som kom kändes i hela kroppen och smärtan var så olidlig i några sekunder att tårarna kom fram med sedan kom bara en stor lättnades suck. Det var borta och jag vet inte säkert men det är vad som ligger närmast till hands att tro. Jag fixade min första sub/luxation! Alltså inte hela handleden utan nått litet ben eller så måste legat fel.

Tidigare har jag bara låtit det vara och väntat på att knäppet ska komma och ibland har det tagit dagar. Nu vågar jag nog göra det igen tror jag. Inte vet jag om jag gör rätt men det var väldigt skönt efteråt 🙂

4 thoughts on “Första gången!

  1. Ja, det var precis vad du gjorde! Jag brukar fixa och trixa med ryggraden och bäckenet – oftast på morgonen och liggande i sängen, då musklerna är något mindre spända – och det är sååå tydligt när allt hamnar rätt!

    1. Jag brukar kunna fixa ländryggen fast jag inte vet vad som är fel egentligen men det knäpper till och så går det över. Vad ska man med läkare och ortopeder till när man kan göra det själv 😉

    1. Det låter som att du behöver en ortoped och en röntgen och ingen sjukgymnast! Det kan bli permanenta skador om det ligger fel så mycket och länge. För min del handlar det inte ens om något synbart utan förmodligen något litet ben som bara hamnat lite på tvärsen.

      Tycker du ska söka för det omgående, iaf handen. Man behöver sina händer! Var rädd om dem ❤

Kommentera

