När smärtlindringen går ur kroppen


Idag orkade jag inte vänta ut tiden. När jag kände att jag började må så där knepigt som jag brukar må på söndagar och framför allt måndagar så satte jag på ett nytt Norspanplåster. Ska egentligen inte byta först imorgon men nu är det banne mig höst. Utan sol och värme så går det åt mer smärtlindring och jag vill inte ha en sån där skitdag imorgon.

Behöll det gamla plåstret på. Det borde ju finnas lite kvar i det och det nya började ge effekt efter några timmar (ibland ökar jag och ibland minskar jag dosen beroende på hur jag mår). Yrseln och darrigheten försvann och den där trötta dimmiga känslan också 🙂 Värken lite mindre givetvis men har tagit det väldigt lugnt idag.

Antar att det är en slags abstinens jag känner. Dosen börjar minska och kroppen reagerar där efter. Vågar inte ens tänka på hur det skulle vara att behöva ta bort plåstret helt, alltså leva utan. Hur länge mår man skit då? Inte bara det att det onda tar över då utan obehaget man får i kroppen av att inte längre ha samma kemiska tillsatser i blodet. Förstår att det inte är socker jag får in i blodet utan faktiskt något som egentligen inte ska vara där. Tycker att det utan att tveka är värt att ta alla risker för att ha en lite drägligare vardag och jag känner annars bara de positiva effekterna. Inga biverkningar alls men ändå….. Om man ser långsiktigt, kanske 20 år in i framtiden. Hur kommer min kropp att må då?

Jag kan inte tänka mig att det ska vara så här resten av livet. Jag har haft ett par sämre år nu och snart vänder det. Eller? Nej, jag kan verkligen inte tänka mig att det alltid ska vara så här och kanske till och med sämre. Det går inte men är det inte så prognosen ser ut? Man blir sämre?

Jag tror inte nödvändigtvis att det måste vara så förutsatt att man satsar på att ge sig själv de bästa förutsättningar. Mina händer kommer ju inte plötsligt bli bra det inser jag men mycket annat kan bli bättre. Bettskenan gör att käkarna mår bättre, nya sulorna och tofflorna gör att fötterna, ryggen, höfterna och fotlederna är bättre. Vad mer kan det då inte finnas att göra som jag ännu inte känner till än? Jo,sängmadrassen gjorde att jag efter åratal blev av mer mina inflammerade muskelfästen i höfterna också, det är viktigt.

Känner att det finns hopp om framtiden även om man blir äldre och mer sliten men hujeda mig för att behöva dras med att kroppen skriker efter ”droger” den dagen och om den dagen kommer att man ska ta bort den man stoppar i sig. Den känslan är verklig och till och med fysisk. Finns det någon risk att man dras ner och blir sämre i övrigt för att man reagerar på utsättningen så? Kan det bli så pass illa att man blir sämre igen då och får börja om? Man är ju ganska känslig och reagerar på minsta förändring menar jag.

Den dagen den sorgen men som det kändes idag, så skulle jag inte vilja ha det i flera veckor direkt. Om det nu var det men tycker mig allt känna igen känslan och kunna koppla den till när plåstrets effekt börjar avta. Läskigt!

Kanske är straffet för att man inte får några biverkningar av just detta, då får man ”avverkningar” istället 😉

15 thoughts on “När smärtlindringen går ur kroppen

  1. Tack ulrika för att du orkar skriva om hur det är att vara så sjuk. uppskattar verkligen detta!!! kram o natti, hoppas du får sova gott!

  2. Ja du Ulrika, kan meddela att det inte var en dans på rosor att sluta med Norspan plåster :O Jag var dålig i 14 dagar….I dag är jag nöjd utan det och biter i hop, kanske lite för mycket, men, men.. Jag kände inte heller några biverkningar när jag hade det på, men sen när jag tog bort det så tyckte jag att jag ”hängde med” på ett annat sätt, så jag undrar om inte biverkningarna smög sig på med tiden… Nå alla är olika, hört folk som inte reagerat mer än ett par dagar när de slutat, allt är så individuellt! Just det där med att inte veta vad man kommer behöva och inte behöva i framtiden har börjat göra mig väldigt restriktiv, man vill ju ha något som har effekt då också :-/ Kram och hoppas du får en bra vecka =)

    1. Usch då, så länge hoppas jag inte jag känner av det isf :/

      Jag har kommit till den punkten i livet då jag inte går runt utan smärtlindring. Jag hade verkligen inget liv sista halvåret innan jag fick plåstret. Jag bara ligger ner, har ont och orkar ingenting. Nu har jag dagar när jag mår riktigt skapligt fast ont och huvudet är klarare än det varit på flera år.

      Som det är nu ser jag inget annat alternativ men som du säger, vad ska man ta till i framtiden om det blir sämre? Den tanken är lite läskig.

      Norspan kan man inte höja hur mycket som helst heller utan man får gå över på rent morfin då antar jag och det vet jag att min kropp inte mår så bra av.

      Menar du att du gick från plåster till ingenting?

      Önskar dig en bra vecka tillbaka. Det är vi värda tycker jag 🙂

      Kram

      1. Nej, gick inte från plåster till ingenting :O Jag använder fortfarande värkstillande, Paradox extend och Diapam mot nervsmärta och Norrflex mot kramper… sen mag och astma mediciner. Panadolen 4ggr om dagen och Diapam och Norrflex vid behov 😉 Men jag har också en otroligt hög smärttröskel 😦 Brutit tå och fått sprickor utan att märka det 😛 Kan meddela att allt inte är riktigt rakt på mig 😉 Får se hur det går i vinter, men hoppas att jag ska klara mig utan plåster! Djupandning har fått mig att kunna slappna av på ett annat sätt, medicinsk yoga is my ting 🙂

        1. Men varför slutade du med Norspan? Jag är ingen expert på området men det låter som att det du äter nu sliter mer på kroppen än plåstret eller hade du det + plåster?

          Jag skulle gärna sluta med plåstret bara det fanns något alternativ som fungerar. Har inte hittat det hittills. Har ju som dig och muskelavslappnande mm och det fungerar men inte utan en bra grund.

          Medicinsk yoga låter kul. Försöker hitta någon form av träning som passar mig. Ska googla lite på det 🙂

          1. Tyckte bytet blev jobbigare och jobbigare 😦 Sen började jag känna mig groggig, ville bli klar i huvudet. Kände att jag inte var lika dålig som på vintern, tog då beslutet att sluta!

            Sen får jag se hur det går men hoppas det håller sig så här nu 🙂 Jag åt samtliga
            andra tillsammans med plåstret, nu använder jag ju bara två av dem vid behov 🙂

            Medicinsk yoga kan alla göra, är så anpassningsbart 😀
            Bara älskar det…. Har gjort det i grupp och nu har jag skiva hemma som jag följer 🙂

            1. Jag funderade på att sluta i somras men vågade inte. Har funderat på att byta det med tätare intervall så jag slipper glappen. Tycker det fungerar så bra när det fungerar. Har hört eller läst (minns inte vart) att vissa behöver byta oftare pga att man tar upp det olika snabbt. Temperatur och hur man svettas är säkert också sånt som påverkar…. eller om ena hörnet lossnar vilket händer. Synd att det inte finns månadsplåster.

              Håller tummarna för att du klarar dig utan! Är ju utan tvekan bättre att hålla intaget av läkemedel så lågt man kan.

              Ska kolla om jag inte kan få tag på en sån där dvd, jag vill också testa 🙂

    2. Hej, Jag har använt Norspanplåster i snart 3 år, jag VILL sluta nu men blir så himla dålig då menar jag abstinens problem med allt vad det innebär (värken är inte värst). HUR länge hade du använt och hur slutade du? Min läkare säger att jag måste ligga inne på sjukhus om jag vill sluta?! Snälla svara

      1. Hej Maria!

        Det blir Linda som kanske kan svara på din fråga men tänkte dela med mig av vad jag läst.

        det verksamma ämnet i Norspan Buprenorfen är samma innehåll som i subtex som man använder för att avgifta missbrukare av opiater (Då i betydligt högre koncentration). Vad jag läst mig till så finns det inget mer att göra än att långsamt trappa ner dosen och när man är nere i 5 mikrogram så ska utsättningssymptomen vara så små att man ska klara det på egen hand. Kan tänka mig om man har mycket smärtor att det är viktigt att man får något annat mot smärtan så inte kroppen rasar helt och smärtimpulserna löper amok alldeles.

        När man tar bort plåstret så sitter effekten i eller trappas ut under ca 3 dagar innan det helt försvinner ur kroppen så minst 3 jobbiga dagar måste man räkna med och resten är nog individuellt men jag har aldrig hört någon som blivet inlagd för avgiftning. Norspan har en maxdos som innebär att man inte kan få mer effekt utan snarare tvärtom om man så skulle sätta på ett par plåster extra. Man kan därför inte få några rus vid regelbundet användande. Delvis därför man klassar säkerhetsprofilen som bra. Man kan heller inte öka effekten genom att kombinera med opiater eftersom det ena slås ut.

        Jag tolkar det som att anledningen till att du skulle behöva ligga på sjukhus är för att hitta en ersättning till. Norspanet som fungerar mot dina smärtor (alltså hos någon typ av smärtklinik), inte för ”avgiftning”. Att det blir tufft att sluta det tvekar jag inte på men det går nog inte jämföra med att sätta ut tunga rena opiater som kräver läkarvård och uppsikt.

        Jag an naturlitgvis ha fel men tycker du ska prata med din läkare om det, annars testa själv. Buprenorfin finns i tablettform som inte sitter i kroppen så länge. Kanske du kan få lägsta dosen av den under en kort period. Då kan man ju öka timmarna emellan tänker jag och få ett lite längre och mjukare avslut.

        Berätta gärna hur det går för dig. Jag hoppa också kunna sluta någon gång :).

  3. Tack Ulrika säger jag med ,för att du är så brutalt ärlig ,för det är ju så att man blir beroende av dessa substanser , oavsett vad som sägs .
    Alltså det är ju ingenting man vill eller kan göra nåt åt, för man måste få smärtlindring .
    Men visst får man viss abstinens o visst oroar man sej för vad det ska göra med ens kropp .
    Man får som dom säger ”pundarfrossa” man blir yr ,dimmig i huvet ,svettas o fryser omvartannat helt kraftlös ,mer ont o orolig liksom ,utan att man alls har förorsakat det själv på nåt vis .
    Man mår pest med andra ord , men det gör man ju ändå fast mer ont då .
    Pest eller Kolera kan man säga .
    Jag har ju inte fått äran att prova dessa små undergörare till Plåster ännu ja , men skall nu kämpa för att få remiss till smärtenheten pga att jag inte tål några andra mediciner .
    Har ju testat allt från RA broms nu till SSRI under 4 års tid o inget hjälper ,bara väldigt massa biverkningar ,så svåra att dom vågade inte fortsätta med bromsen för det påverkar ju hela ens immunförsvar ,dessa mediciner .
    Men iaf Tack för att du delar med dej gumman .
    Kram MD .

    1. Pundarfrossa?! Haha, det lät inte bra men logiskt. Såklart kroppen vänjer sig vid det man stoppar i den och på något sätt måste reagera.

      Undrar om det är normalt vid så låga doser som jag tar? Tycker inte att reaktionen borde bli så kraftig men å andra sidan hjälper de mig enormt mycket så när effekten avtar så får väl kroppen en chock.

      Just Norspan funkar inte på alla men på mig och jag kan bara hoppas och hålla tummarna för att du ska få något som funkar för dig.

      Såklart jag delar med mig annars, av allt. Jag kan inte låta bli och det är lätt att glömma när man sitter själv och skriver att hela världen faktiskt kan läsa det. På gott och ont antar jag 😉

      Kram ❤

  4. hej. Jag har använt norpan 10, i 5 månader. Fick nu brännsår under plåstret och fick sluta. O fy fan jag har aldrig mått så dåligt som jag gör nu. Abstinensen är helt fruktansvärd. Jag fick åka till akuten under helgen för jag bara grät, skakade, frös, svettades, mådde illa, panikångest och trodde att jag skulle dö! Jag känner ingenting av smärtan för att abstinensen är så stor. Jag fick metadon och det funkar bra. Detta helvete önskar jag ingen annan. Men om nån vill sluta med Norspan så är det ju inte säkert att den personen får lika som jag. Men var vaksam och sluta i samråd med läkaren.

  5. Hej, gammal tråd men intressant.
    Jag använde mig av norspan mot svåra smärtor men den”täckte”inte upp mot smärtan.
    Man kan ju bara höja dosen till en viss gräns innan man bör fundera på någon annan smärtbehandling.
    Då föreslog min doktor metadon. Och efter det bytet så höjdes min livskvalitet avsevärt.
    Kanske något att ta upp med din doktor
    Mvh Mathias

Kommentera

