Skillnad på ont och ont


Skulle ljuga om jag sa att det var klokt av mig att ens lyfta vinboxen igår trots att jag fick ordning på vad det nu var. Det känns i båda händerna att jag dummade mig igår så idag fick jag ångest och imorgon ska jag försiktigt börja ”styrketräna” handlederna. Jag har ändå blivet så pass mycket starkare det senaste halvåret att jag ska klara av det nu.

Försöker ju leva så normalt jag kan inom de ramar som jag kallar normala. Normalt i det onormala men det är så galet mycket som inte funkar ens om man vill. Man klarar en viss nivå av smärta. Gör man mer så kommer man över och då spelar det ingen roll om någon skulle jaga mig med yxa. Jag skulle inte kunna göra motstånd. Det finns ingen kraft och man reagerar på smärtan reflexartat. Kanske om det hängde på någon annans liv att jag till och med skulle kunna springa utan ben men knappast inte till vardags 😉 Krävs nog lite mer adrenalin.

Blir lite galen ibland på alla duktiga som säger att de kan göra en massa saker trots att det gör så FRUKTANSVÄRT ont. Det är bara att vilja så kan man.
Kan hålla med om det men bara om det gör ont. Inte fruktansvärt ont och man ska ju leva efteråt också utan att behöva åka till akuten eller ringa ambulans. Det vill man ju knappast inte utsätta sig för om man kan undvika. Eller man gör det inte.

Mycket dumt utsätter man sig för men inom vissa gränser. Ibland flyttar sig gränserna så man inte riktigt vet vart de är nästa gång så det är inte helt enkelt. Man vet på ett ungefär iaf. Jag kan lyfta stekpannan men jag kan INTE vifta bort en fluga med en plötslig rörelse med handen. Jag kan lyfta upp tvättkorgen och bära den på höften man jag kan inte hålla en liter mjölk i handen mer än några sekunder (knappt det). Det handlar lite om hur man gör det och i just det här fallet vilken position man har kroppsdelen i.

Man kan inte ha såna här händer och stå och banka med en hammare tex. Det går inte för kroppen svarar med sådan smärta att man skulle slänga iväg hammaren eller så skulle det göra så ont efteråt att man blev galen. Däremot kan jag hålla i en målarpensel och måla lite. Det gör lagom ont inte FRUKTANSVÄRT.

Jag borde inte men ibland känner jag mig som en andra klassens människa för att man inte kan göra som andra och bita ihop och köra på. Eller, kan det möjligen vara så att de som kan det faktiskt inte har riktigt så ont som de gör sken av? Eller så kanske jag bara är klenare och vekare, vad vet jag.

Jag vet bara att i min värld är det skillnad på att ha ont, jätteont och fruktansvärt ont. Värk och smärta är inte samma sak. Jag har alltid ont och jag trotsar alltid värk och trötthet för annars skulle ingenting bli gjort men smärta, ren skärande smärta den trotsar man inte så lätt. Kroppens sätt att reagerar reflexartat som när man lägger handen på en varm spisplatta kräver nog åratal av träning för att motarbeta och den som inte vrålar efteråt har nog tappat allt vad smärtimpulser heter.

Inte ens Lena PH har alltid rätt!

Ont det gör ont men det går, det gör ont en stund på natten men inte på dan…

Nä, gör det ont då gör det ont. Känns det av eller bara molar lite då kan det däremot fungera dygnet runt även om det är tufft och inte det minsta gött 😉 Gjorde jag mig förstådd? Kanske lite iaf 😉

9 thoughts on “Skillnad på ont och ont

  1. Absolut! Kortvarigt fungerar väldigt ont oxå. Bara man vet att det kommer försvinna väldigt snart.
    Men att utstå väldigt ont länge är tortyr och inget mer än de coola killarna på film klarar av…

  2. Jag förstod också precis vad du menade Ulrika !
    ”Bara vanligt ont” som man har hela tiden , det kan man stå ut med trots att det är hemskt enerverande o krävande fysiskt o psykiskt .Dvs Vilovärk ! .
    Men smärtan som känns då en Led är inflammerad o man inte kan lyfta armen el vrida på handen eller precis som du beskriver med din hand igår ,som när mitt knä går ur led ,den smärtan klarar man inte sån lång stund alls ,det är trotyr på hög nivå det .
    Så resonemanget känns igen ,helt klart .
    Kram o fortsatt trevlig helg på dej .
    MD .

  3. oh ja, visst e igenkänningsfaktorn skyhög här !!
    precis som MD skriver oxå, vilovärken e illa nog men den e man van vid.
    men sen när man gjort ”för mycket” å den där helvetiska smärtan slår till ……… 😦

  4. Jodå, fattar precis… Samma här. Jag tror åxå man kan göra en hel del på ren vilja, men inte hur mycket som helst, då har man nog inte så ont som man säger att man har. Jag svimmar när jag går över gränsen så därför undviker jag såklart att göra det men ibland hamnar man i situationer när man inte hinner eller har möjlighet att hindra sig riktigt för att gränsen kommer så tvärt…
    Stor kram!

  5. Jo jag tror nog de flesta håller med mig faktiskt 🙂 Men en del människor tycks bara ha en smärtnivå och det är SKITONT. Man kan ju inte ta smärtupplevelsen från någon men har man skitont och kan göra ditten och datten då kanske man inte har så stora referensramar i smärtträsket helt enkelt… Skitont kanske då är = lite ont? Alltså fortfarande ont och motigt men det går fortfarande att trotsa. Jag får inte ihop det annars eller så är det mig det är fel på..

  6. All upplevd smärta är verklig och den upplevs olika. Vart jag och min mamma har fått vår höga smärtgräns ifrån vet jag inte men den finns där på både gott och ont. Man behöver inte äta så mycket smärtstillande vilket är bra för kroppen. Min mamma åt bara panodil för kotkompressioner men numera äter hon morfin för mindre smärta. Men är man duktig för det? Nej det tycker jag inte. Min handled subluxerar ofta sen jag fick en skada och man hoppar till när man drar det på plats men smärtan känns ändå ok. Nackdelen är att ingen tror på en när man kommer till läkaren för man inte har tillräckligt ont och sen visar det sig vara rätt illa. För det finns väl ingen normal människa som går en km till akuten när man har ett fibulabrott vid fotknölen. Men grinar när jag får ett nålstick. :S Men vem sa att jag är normal 😀

    Så kort gott… sluta jämföra med varandra för vi alla är olika 🙂

    1. Det är faktiskt lite märkligt vad och hur man reagerar på. Bränner jag fingertoppen gör det så ont att jag får feber men klarar värre saker bättre. Sen tror jag det beror på hur känslig man är generellt. Har man mycket på¨gång i kroppen samtidigt så lär man klara nya grejer sämre.

      Låter som att dina smärtimpulser har fattat lite fel du 😀

      Håller med om att man inte ska jämföra sig men det hjälper ju inte när man blir jämförd utan sin vilja.

      1. Då ska vi inte tala om hur det känns att dra stygn. Huah! Det bränner ordentligt och det ska inte ens kännas. Mitt nervsystem behöver nog semester 😀

Kommentera

