Och jag bara äter och äter


Och magen ser gravid ut. Gaserna frodas och magknipen ökar. Det här med att äta mer väcker minnen. Det gör ont i magen när man äter. Magen vill inte ha mat.

Överdelen av magen tycks fungera ganska bra men den nedre delen hänger som vanligt inte med. Nu minns jag varför jag inte var lyckligare när jag kunde äta ordentligt. Fast jag har ganska stora problem annars så mår jag på ett sätt bättre med ett snålt matintag. Magen får mindre att jobba med. Har inte riktigt sett den här biten som ett problem det senaste året eftersom jag har haft problem med att ens få ner maten i magsäcken men nu minns jag. Alldeles för väl.

Jeansen är svåra att stänga (de som knappt satt uppe för några dagar sedan). Till och med vaderna är svullna så att byxorna stramar och jag kan knappast inte hunnit lägga på mig fett på vaderna på så kort tid.

Jag minns också varför jag alltid känt mig fet fast jag inte varit det alltid. Magen är stor och svullen. Allt spänner och känns obehagligt. Den lilla lösa huden jag hade på magen ser iofs ganska slät ut nu men så här vill jag inte ha det.

Kunde det inte bara fått vara bra i några dagar? Imorgon får jag dra ner på ätandet och försöka kanske äta fler mål men små, små portioner. Min stackars tjocktarm kommer att få ett helvete annars. Kontrastförtrollningen är bruten!

Fan, det som var så gott att sitta ner, äta och bara njuta av varje tugga, känna den glida ner och lämna plats åt en ny :/ Tillbaka till verkligheten!

6 thoughts on “Och jag bara äter och äter

  1. Äter själv små mål flera gånger per dag och även dricker maten – smoothies, har samma lika som du, tarmen fixar ej att hantera för mycket mat, gaser, svullen, smärta osv.

    Så ät mindre mål men flera gånger och mixa även maten till pure/smoothies – speciellt sallad/fibrer som kan vara svårt för tarmen att ta hand om…fin balans gång där!

    [kram]

    1. Jag äter inga mängder ens när jag äter ”mer” så jämför man med en normal människa så är mina portioner alltid små. Tycker bara det är svårt att inte kunna äta med alla andra. Sitta och pilla i maten…. Maten är en så stor social faktor.

      Min förhoppning är att de kommer på vad felet är och att jag slipper bromsa mig de få bra matdagar jag har. Vill inte leva på näringsdrycker, kan inte acceptera det.

      Har krånglat med magen i 28 år nu och fortfarande inte hittat någon balans. Det som funkar ena dagen funkar inte den andra men ofta och lite i taget måste vara det bästa. Bara det att det blir sällan och lite istället i regel :/ Unviker fibrer så gott jag kan. Soppa och näringsersättning är det enda som magen faktiskt inte mår dåligt av 🙂

      Kram och tack för att du berättar så jag känner mig mindre ensam ❤

      1. Hejsan…igen =) ja…du jag har haft krångel med magen nu i över 46 år och äntligen hittat lite balans och att acceptera att så här är det, magen/tarmen fixar ej viss föda, dels på grund av allergier/intolerans – IBS – FIBRO och så nu EDS (misstanken) Slemhinnorna i kroppen är bara ej okej…

        Jag märker tydligt att magen mår bäst av pure (barnmat typ) smoothies, soppa och snäll mat – olika välling och gröt sorter (bovete/hirs) tex.

        Jag klara just nu kyckling och försöker lite smått med ekologiskt nöt för att testa men ajaj i magen – så det som är kvar får hunden ta =)
        Hoppas du hittar lösningen för dig och ge ej upp…du är inte ensam!

        [kram]

    1. Inte hört ett ljud och inte fått någon tid för gastro/rekto. Hoppas du får göra före mig iaf, att jag inte hinner få någon tid innan. Inte mer än rätt. Hittade förresten på vad den förra undersökningen jag gjorde hette. Kryströntgen. Googlar man så står det mer. Betydligt lättare att få fram info om man vet vad det heter 😉

      Lycka till men vi hinner nog höras innan dess. Skönt att det blir av iaf så du kommer vidare.
      Kram

      1. Nu verkar det ju krocka med en axeloperation och ortopeden tycker ju såklart att axlen är viktigare än tarmarna – viktnedgången kan man ju behandla med näringsdrycker och godis säger han, stjärnkirurgen låter man inte vänta…. Hmmm, men å andra sidan så har inte stjärnkirurgen hört av sig ännu så än så länge ser det ut som att det blir koloskopi den 14 nov. Berättade jag att de ska droga skiten ur mig – bokstavligt talat 😉 – då lokalbedövning inte funkar på mig. Narkos då? Nej bara om det verkligen inte funkar med morfin och tuuuuung sedering! Ja, ja den som lever får se :/ Kram

Kommentera

