Bristol stool scale


Bekantade mig på nytt idag med Bristol stool scale. Var någon som påminde mig om den efter att ha sett dagens matuppläggning som jag faktiskt kan hålla med om såg ut lite åt det hållet. Inte särskilt estetiskt.

Mjölkfri Janssonsfrestelse, hemmagjorda köttbullar och prinskorv. Förövrigt en kass bild och färgskalan ser ju ut att vara lite småtråkig.

Så över till Bristol Scale. Vet ni inte vad det är så får ni se det nu (nedan).

Ja visst är det likt? Här har vi både typ 1, 4 och typ 6. Imorgon kommer allt se ut som typ 6 (om jag inte glömt ta Movicol då förstås) så hur det ser ut spelar ju ingen roll. Allt ska bli bajs ändå.

Det optimala är naturligtvis att ha typ 4. Störst chans att få den eftersträvade mjuka ormen är att äta vegetariskt eller veganskt.

Ser lite intressant ut eller hur? Man börjar genast fundera på var man ligger och den inforationen kan jag bjuda på.

Typ 1, det är min typ det. typ 2, det händer men inte riktigt. Min skit är lika kreativ som mitt sinne så en typ två fast mer i form av en legosats där man missat läsa i beskrivningen. Kommer ut alla möjliga skapelser då. En vinkelhake (jo det är sant) snögubbar (utan näsor), druvklasar eller ärtor på tråd (utan tråden).

Vid de två första typerna är inte livet helt bekymmersfritt. Det var i typ 1-2 som jag hamnade på akuten. Kort förklaring här:

Alltså, typ 1-2 kan ge hemorrojder eller revor i tarmslemhinnan vilket vad vad jag råkade ut för och det gör jävligt ont. Skulle jag ha en mer normal variant så ser den snarare spritsat ut pga att jag har en anatomisk avvikelse eller fler som mer spritsar ut den än för ut det till ett enda helt stycke. Låter som ett helt bakverk och det är det ju på sätt och vis 😉

Började googla tarmsköljning. Kände att det vore skönt att en gång för alla verkligen få skölja igenom allt och bli kvitt att gammalt som kan ligga och skräpa. Blev avskräckt. Fanns en del tydliga fakta som visar att det egentligen inte löser något problem. Bara väldigt kortsiktigt och man får hur som helst inte ut bakterierna eftersom de sitter i slemhinnorna eller tarmväggen och återskapas inom bara några dagar.

Vegan då, det vore faktiskt ett alternativ om jag inte hade problem med grönsaker och sånt som är svårt att svälja och tugga. Man får ju inte överkoka dem om man vill få det nyttiga i sig men en kortare period kanske.

Vart på bristol stool scale ligger du? Lite skitsnack har ingen dött av tidigare och äter du någon slags specialkost?

Ska nog på allvar försöka eftersträva en annan av typerna än den jag har. Vad är inte bättre än en snabb touchdown som inte ens hörs? Det är där man vill vara.

Det var inte jag som satte ingång det den här gången utan den skyldiga får ge sig tillkänna 😉 Min mat och en bajs-skala, hur fräcka kan man vara egentligen 😉

Nästa gång ska jag komponera tallriken bättre. Kanske lite grönt på och korven skippar vi, Jag åt den ändå inte. Måste annars säga att janssons på mjölkfri havrebaserad ”gott i maten” fungerade utmärkt och man tänkte inte ens på att man borde sakna smaken av den feta grädden. Julen är räddad med andra ord. Allt kommer att finnas på bordet som vanligt. Hela skalan 😉 Köttbullarna förstoch riskgrynsgröten sist 😛

Natti!

5 thoughts on “Bristol stool scale

  1. Sitter och småskrattar lite, nåja skitsnack har ju inte dödat oss förut! 😉

    Jag är din motsats som ”alltid” ligger på 6-7, med mediciner kan jag få ner det till 5 när systemet är i bättre skick än nu. Äter jag relativt fet mat så saknas 8 på den skalan; flytande med fettpölar…

  2. tack för bajs skalan..den ska vi använda på dotterns knas mage för att få lite överblick över ”skitandet”… finns det nån text till bilderna varför bajjet ser ut tex som på 6an?

    1. Men vad bra att det kommer till användning 🙂
      Jag tror inte det finns någon förklaring till den eftersom det finns så många möjliga orsaker. Det handlar om eller är ett mått på hur lång tid det tar för maten att ta sig igenom mage och tarmar. Diarré=alldeles för snabbt och harpluttarna för långsamt. Ett jättebra verktyg för att få lite översikt och säkert något barn tycker är roligt också 🙂

      1. japp…nu har jag knåpat ihop en bajstabell…blev så fin så…från och med idag ska dotten få kruxa i bajsandet,så har vi ett konkretare grepp över hur det ser ut…kanske borde göra en¨åt mej själv oxå!

Kommentera

