Om jag är bitter över något?


Det slog mig helt plötsligt efter att ha läst en sak och funderat på muskelbiopsier och EMG (har gjort båda) vad en neurolog sa till mig en gång. Jag hade sökt akut för att högra benet bara ville vika sig och en stor del av känslen i huden var helt borta och foten vek sig när jag tog ett kliv. Mådde i övrigt väldigt dåligt och var svag, hade dock inga smärtor över det vanliga.

Det är inget fel på din känsel. Det där gångsättet är något du har lagt dig till. Det finns så många psykiska sjukdomar man kan ha.

Det var ett ihopaklipp av vad han sa efter att ha klämt och känt (ej kollat känsel utan endast reflexer) samt släpat mig i korridoren fram och tillbaka. Den jävla gubben som jag inte vet namnet på tack och lov för då hade jag skrivet det här, han är den enda jag aldrig riktigt kunnat släppa. Mycket har jag varit med om men just den här grejen tror jag aldrig försvinner. Det är inte så att jag går och funderar på det till vardags men när jag kommer på det så blir jag ilsk för aldrig i mitt liv har jag blivet så kränkt.

Det var tack vara den händelsen som jag fick nog på riktigt. Jag visste ju att något var fel i kroppen. Nog hade jag stridit och kämpat förut men nu tog jag ett redigt krafttag och inte jättelångt efter kom diagnosen (eds).

Borde kanske tacka gubbfan men samtidigt inte. Skulle aldrig i mitt liv vilja se de där journalanteckningarna för då hade jag nog fått ett spel på riktigt.

Just det där som hände gick tillbaka efter någon vecka men jag minns precis hur det kändes. Har hänt fast inte lika kraftfullt efter det men ingenting jag uppsöker neurologen för. Vi är färdiga med varandra om man säger så.

Hade någon frågat mig igår om jag är riktigt bitter över något så hade jag svarat nej men jo, det här är jag faktiskt lite bitter för. Inte så lite heller. Hoppas gubbstruttten gått i pension eller blivet av med sin läkarlegitimation. Jag menar det!

 

6 thoughts on “Om jag är bitter över något?

  1. Huh! Så fort de inte vet vad det är kör de med att det är psykiskt. Här ska du få ett skräckexempel: en stackars tjejkompis söker för att hon sover 16 timmar per dygn och är fortfarande trött när hon vaknar. Hon har ökat i vikt trots att hon går ett viktprogram. Då förstår nog de flesta att något är fel. Läkaren säger till henne att hon är allergisk mot mjölk och måste även sluta dricka red bull med vodka. Hon dricker inte ens och detta var taget ur tomma intet. Värdena tyder på struma och blodbrist och hon får fortfarande ingen hjälp trots läkarbyte för fjärde gången. Varför de inte hjälper henne? Hon äter antidepressiva och är klassad psykisk sjuk. Men struma kan ge depression. Vi jobbar på en anmälan.

    Ibland undrar jag hur svårt det kan vara? Kan man inte ställa en diagnos så får man be en kollega om hjälp. Har man inte kunskapen får man aldrig avfärda det som psykiskt utan snällt säga ”jag vet inte men vi håller koll på det”. Så sa min läkare när jag hade brännande smärta i armar, axlar och rygg. Det tog ett år innan problemet löstes och det var en nerv i kläm. Hjälpen kom från min snälla sjukgymnast och det krävdes 5 behandlingar innan det gick tillbaka. Behandlas ni illa så kontakta patientnämnden och låt inte läkarna trampa på er. Kram! ❤

    1. Det där lät ju mer än galet. Kan de inte ens tyda provsvar? Jag förstår inte varför de gör så här. Det kan inte vara så att de flesta visar sig vara psykiskt sjuka med tanke på hur många som söker om för allt och hur många smärtpatienter tex som får vänta i många många är. Det där dom antar måste ju vara grundat på att de inte sätter diagnos själva utan att det lämpas över på någon annan.

      Hoppas din vän får hjälp. Så kan man inte ha det!

      Kram

  2. Det kan inte vara ett sammanträffande utan okunskap inom sjukvården är utbredd. Jag blev utredd på smärtkliniken för sex år sedan, man konstaterade ”fibromyalgiliknande bild” och uppmanade mig att hålla tät kontakt med psykiatrin. Jag fick smaka på åtta olika preparat som gav nästan alla biverkningar som stod på bipacksedeln och hamnade två gånger på akuten utan några minnen på hur jag tagit mig dit. Läkarna trodde länge att jag inte blev bättre därför att jag vägrade höja dosen. Först efter fyra år orkade jag säga ifrån och kastade ut burkarna, och i detta ögonblick blev jag av med en svår sjukdom som jag hade kunnat slippa om det hade funnits kompetens. Att jag fick diagnosen EDS förra veckan kan ses som ett slags upprättelse men jag får inte dessa fyra år tillbaka.
    Ulrika, jag är så glad att FK har bättrat sig! Och vad bra att du trots allt orkar blogga och sprida så mycket nyttig information! Själv har jag värk på ett sådant sätt att datorarbete är min fiende. Hemskt ont av att sitta oavsett. Så jag kommer tyvärr inte att vara mycket aktiv i bloggosfären.
    Jag skulle bara kolla vad du skriver om ortoser…
    Ha det så bra som det går!
    Annika

    1. Jag förlorade ett år med en viss medicin och andra bara några veckor eftersom jag kände igen biverkningarna och slutade direkt. Att ha härdat ut i 4 år är helt otroligt. Jag minns att det var som om någon drog upp en rullgardin när de gick ur kroppen.

      Skönt att du har din diagnos. Nu när du vet är det lättare att förstå sig på sin kropp och hitta vägar/alternativ som fungerar.

      Jag sitter aldrig vid en dator. Jag har den på magen i sängen samtidigt som jag pallrar upp kroppen med kuddar annars skulle jag inte kunna skriva ens hälften av det jag gör. Kanske du kan hitta ett sätt som fungerar i framtiden för det är oerhört skönt att få skriva av sig. Man blir lätt lite ensam när man är hemma själv om dagarna.

      Har tyvärr inte skrivet så mycket om ortoser men hojta till om det är något särskilt du funderar över så kan jag se om jag kan hjälpa dig hitta svaret eller kanske komma med tips.

      Kram

Kommentera

