Blåsan


Nu skriver jag om det fast jag bestämt mig för att inte göra det. Ibland är det så att det blir en sanning när man satt orden på pränt men just nu ser jag det mer som en minnesanteckning. Jag vägrar tro att det är här för att stanna eller ens orsakat av Eds. På något vis hänger det säkert ihop men det behöver inte vara sjukligt för det.

Jag har i ett par månaders tid haft problem när jag ska kissa. Jag känner att jag är kissnödig, jag vill kissa men det kommer inte med en gång. Jag måste sätta en knytnäve i magen, trycka samt andas inåt för att det ska sätta igång. Det är inte alltid utan kommer och går. Mer vissa dagar än andra. Det är är precis som när man hållit sig riktigt länge. Det liksom låser sig och tar en stund.

Jag springer och kissar mest hela tiden eller snarare småskvätter (på toaletten såklart vad trodde ni?). Tror att jag tömt blåsan ordentligt men en halvtimma senare är det som att det vore timmar sen jag gick. Det är inget problem egentligen eftersom det kommer ut förr eller senare. Det är mer grejen att det ens börjat strula som stör mig.

Det var väldigt längesedan jag hade en riktig urinvägsinfektion. På senare år har jag bara haft sånt man inte behandlar för. Jag kissar inte taggtråd alltså utan en sån där variant som man inte får feber eller ont av men utan tvekan vet att man har. Får man vädra efter sig så kan man ana att det är något bakteriellt 😉

Jag tänker som sagt inte tillskriva Eds det här nya fenomenet. Det har säkert med muskler att göra, kanske tarmen, prolapser osv. Jag har verkligen ingen aning och jag hoppas det går tillbaka när det andra förhoppningsvis löser sig.

Jag vet att flera med Eds har blåsproblem av olika slag. En del tappar sig och en del kan inte kissa alls på egen hand. Kvinnor och blåsproblem över lag är väl inget jätteovanligt. Orsakerna är antingen oklara eller så finns det förklaringar och de skiljer sig åt så man kan inte säga bara sådär att det ens finns en säker koppling. Det oroar mig inte heller direkt men jag skulle ljuga om jag sa att det glädjer mig. Jag skulle bli mycket bekymrad om det blev värre eller tog tvärstopp.  Vad jag vet säkert är att de sämre förutsättningarna i bindväven gör att blåsan lättare töjer sig och töjer den sig är det lögn i helvete att få den att krympa. Det är oerhört viktigt att inte gå med otömd blåsa några längre stunder utan då hellre småskvätta som jag gör.

Ibland känns det som att man har flera liter i blåsan men det beror nog snarare på att trycket är sämre. Det tar längre tid att kissilera. Jobbigt på offentliga toaletter när man som jag vägrar sitta på ringen utan har ändan ett par centimeter över. Man vill ha det snabbt avklarat men istället tar det evigheter och man har sådan mjölksyra i låren efteråt att man haltar. JÄTTESTORT PROBLEM! Verkligen 😉 Jag går inte på andras toaletter alls så länge jag kan undvika det så det händer inte så ofta.

Att jag skriver det här nu är för att påminna mig om att jag MÅSTE börja träna min bäckenbotten. Jag vill inte bli inkontinent (mer än jag redan är) eller att det ska bli någon neurologisk skada på själva tömningsreflexen. Min ambition är att börja redan imorgon och trotsa att jag får så jävla ont ner i benen efteråt. Jag bara ska göra de där förbannade övningarna. Nu har jag sagt det så det betyder att jag måste göra det!

One thought on “Blåsan

  1. Ibland undrar jag om vi inte är släkt 😀 Jag har haft skvätteri problem i 24 år och i mitt fall är det hormoner som påverkar. Häckar på toaletten en kvart för att verkligen få ut allt men problemen är som värst mellan ägglossning och menstruation. Eller beror problemet på att jag är kattägare och börja likna min kisse mer dag för dag? 😉

Kommentera

