Varför blir man sugen på onyttig mat?


Varför lockas man av att äta skräpmat?

Det är en fråga, den andra är varför lockas man av att äta skräpmat när man inte tål den?

Den tredje frågan blir: När man har svårt för att äta och väl känner ett sug efter mat, varför är det skräpmaten man vill åt? En kokt morot eller broccoli är inte direkt det första jag tänker på i alla fall.

Har alltid haft ett väldigt stort saltsug. Salt går före socker även om sötsuget ökar med åldern har jag märkt. Fett går före nyttigt.

Doften från friterade strips kan få salivet att spruta och matlusten att återvända. Likaså en påse chips kan vara fantastiskt lockande när inte vanlig mat smakar. Varför?

Onyttig mat innehåller ofta mer socker och fett än nyttig mat. Socker gör att man känner sig piggare och gladare, och kroppen blir efter ett tag beroende av sockerkickar. Hjärnans belöningssystem aktiveras.
Man kan alltså få abstinens av onyttig mat precis som av ett drogberoende. 

Förklarade jag alla carvings vi har nu? Inga världsnyheter direkt men alltid kul att kunna hitta nyckeln till sitt beteende.

Det finns ställen i världen där det knappt går att köpa färska frukter och grönsaker i en matbutik och det som finns är indränkt i frityrolja. Såg en dokumentär på TV 3 ”Generation fett” (sevärd) som handlade om Mississippi som klassas som USA’s fetaste stad. Alltså man kunde till och med köpa friterad Snickers, som om det inte vore onyttigt nog! Vi är på väg åt samma håll i Sverige och det är skrämmande.

Med problem-mage är det absolut inte ett bra alternativ men likt förbannat skriker kroppen efter fett och salt. Hur ont i magen måste de inte ha i Missisippi? Om IBS är en folksjukdom här så måste den vara det där också och fett och socker i stora mängder märker iaf jag av som något som triggar igång magen.

Att jag ändå får det där fett-och saltsuget trots att jag inte har så värst stor matlust är förmodligen för att kroppen skriker efter energi och vad är inte snabbare energi än socker? Det blir en ond cirkel.

På turistställena lockas man av fina skyltar och låga priser men vad är det på tallrikarna?  Man kan inte få en näringsrik måltid för 4,70 EUR eller 6 DOLLAR vilket motsvarar drygt 40 SEK även om skyltarna lovar mycket (där fick jag använda valutaomvandlaren för att stila lite).

Som turist har jag alltid varit extremt noggrann med vad jag stoppar i magen men hemma i Sverige är det annat när man har fri tillgång till toalett och sin egen säng (man vågar ta risker). Vi EDS’are brukar ju ha både magproblem och en del gallproblem och säg den som inte käkat en pizza och 5 minuter efter fått springa (läs halta, hasa, rulla) till toaletten men likt förbannat så är man där och tafsar på flötet och lurar sig att tro att det är det man vill ha.

Åker man på semester (Missisippi kanske är undantaget då) måste man besöka de inhemska eller ”dyrare” restaurangerna om man ska få riktig mat. Friterat är det annars till precis allt. Minns på Korfu en gång när jag blev glad över att de hade ris på menyn. Vet ni vad jag fick till riset? Strips! Jag nästan dog!

Kroppar som våra SKA ha riktig och näringsrik mat men hur står man emot det kroppen skriker efter? Karaktär och en fet plånbok? Nog är det värt att lägga en extra slant för att slippa må dåligt även om man går på restaurang. Är man inte hemma och har nära till en toalett så vågar inte jag längre stoppa i mig några större mängder skräpmat men suget när man är hungrig eller i behov av snabb energi kommer nog alltid i första hand vara fett och socker. Det är helt enkelt så vi är skapta!

3 thoughts on “Varför blir man sugen på onyttig mat?

  1. Jag kollade på programmet för en tid sen och det är skrämmande. De frukt och grönsaker som fanns att köpa var på konserv. Huh! Glad att man inte bor där. Kan tipsa om att låga serotonin-halter kan skapa sockersug fast det visste ni nog redan. När halterna är normala gör man automatiskt rätt val när man äter. Vår kropp är en hel vetenskap.

    1. Ja kroppen är märklig. Läste nån gång att det är pga serotoninet som man lättare går upp i vikt när man blir äldre. Många gamla har alltid skålar med karameller på bordet och det kan vara förklaringen.

      Spännande hur man tror att man gör sina val med eftertanke när det sitter så djupt rotat i oss och egentligen handlar om att kroppen ber om det den behöver.

      1. Ja operation av mina endometrios samt 10 mg Cipralex om dagen har gjort att jag sover 7 timmar per natt istället för 4 timmar, sockernivåerna är normala istället för att åka jojo upp och ned och lagra in fett. Jag känner mig piggare och det är så skönt att få sova. Eftersom jag inte behöver äta för att hålla mig vaken på dagen så går jag nu ner i vikt för en gångs skull. Jag gör bättre val när jag äter numera då jag slipper känna sötsug dygnet runt. Sötsuget blev så starkt att hela kroppen skakade och det kändes som om man gick på instabilt underlag hela tiden. Kanske sant som de säger att livet börjar vid 40. Det stämmer nog i mitt fall.<3

Kommentera

