”Hjärngympa”?


Något händer inuti mitt huvudet. Det är precis om sånt man inte kan berätta för folk eftersom de tror att man är knäpp och just därför gör jag det 😉

Det händer 9 gånger av 10 när jag ligger ner. Jag känner ingenting innan det bara händer. Det är som om hjärnan slår en volt. Kan inte förklara det på annat sätt. På kanske en sekund är det som att bilden jag ser snurrar ett varv och hjärnan snurrar runt. Det är en sugande och obehaglig känsla. Det låter inget men känns som att det dånar till och jag får en känsla av att hjärtat stannar. Nästan som ett pulsslag som är 100 ggr kraftfullare än alla andra och så blir det helt stilla. Får en varm känsla över huvudet.
Inte som att svimma men något åt det hållet. Det gör inte ont men är obehagligt. Jag kan få lite lock för öronen precis efteråt.

Suget är jämt, inte mer åt ena än andra hållet. Tror men är inte säker att trycket går ner lite över ansiktet också.Visst låter det konstigt?! Skitkonstigt och inte kan hjärnan snurra på riktigt heller. Kan inte avgöra om det är öronen, bihålerna, hjärtat eller skallen. Det bara är.

Den enda som är lite annorlunda just nu är att det hänt med lite tätare intervaller nu ett tag. Kanske en gång per dag.

Någon som vågar ge sig på en teori? Jag kan inte ens gissa mig till något för det är så himla konstigt. Inte vet jag om det är något alla upplever men inte säger högt. Jag har aldrig hört något liknande från någon men det kanske är normalt?

Skulle vara intressant att veta vad det beror på även om jag är tämligen övertygad om att det kommer att förbli en olöst gåta…

10 thoughts on “”Hjärngympa”?

  1. Svårt att säga. Kan vara blodtrycket som påverkar men jag tycker du ska fråga en läkare för säkerhets skull. Jag antar att du har lågt blodtryck och problem med blodtrycksfall. Jag själv hade problem med att det small i huvudet när jag sov. Det var så högt att jag vaknade. Detta berodde på att jag bara sov 3 timmar per natt och stress var den utlösande faktorn. Kolla upp dig så att det inte är blodproppar. Jag är lite nojig med vaskulära problem som du vet. Överdriver säkert nu men du vet hur jag är och tar det säkra före det osäkra när jag är osäker på vad det är. ❤

    1. Hade det varit blodproppar hade jag nog redan varit död tror jag 😉 Har det där suset i örat som skulle unna vara vaskulärt men det vete tusan. Lågt blodtryck, jo jag tackar. Börjat svimma på riktigt men det här är något annat, som det känns.

      Spånar på oregelbundna hjärtslag. Kan vara ofarligt men lite läskigt. Kanske kaliumbrist pga att jag äter dåligt och är tunn. Det kan påverka hjärta och trycket.

      Funderat på om det är någon idé, har så ont i ben och fötter nu så det går nog före…. alltid något som hamnar långt ner på listan. Är inte orolig men ju mer man tänker på det ju läskigare blir det.

      Gör som jag brukar och avvaktar något år….eller två 😉 Blåsan var det med, den glömde jag nästan. Min stackars läkare klarar nog bara en sak i taget. Vi får se men visst kan det vara något samtidigt som det inte behöver vara så…

      1. En EKG kanske vore bra om du känner oregelbundna hjärtslag. Om du har svullnad/vätska i benen och fötter så kan det hänga ihop med hjärtat.

        Det är inget kul att gå omkring och svimma här och där. Minns när jag hade blodtrycksfall förr. Kunde gå omkring och helt plötsligt föll jag ihop bara. Mitt problem försvann när magen blev trindare haha! Förr hade jag problem med att hjärtat rusade men det har också försvunnit sen mitt blodtryck blev högre.

        Bråkiga blåsor kan vi sälja på Internet. Min e till salu för högstbjudande 😉 😀

        1. Jag har inga problem med svullnader tack och lov. Tror inte det är något större fel på hjärtat eftersom UL för några årsedan var perfekt. Hjärtrus och sånt har jag haft sedan tidigt 90-tal och det är nog dysautonomi/pots. Vi får väl se vart det här bär. Inte känt av det sedan jag skrev om det. Ibland kan lösningen vara så enkel. Ja till och med blåsan blev bättre efter att jag skrev om det.

          Du kanske skulle testa det ist för att sälja din på blocket? 😉

          1. Haha! Kanske ska säga snälla ord till blåsan så den inte slutar fungera. Det är illa nog med det där skvättandet och man får bo på toaletten i 20 minuter innan man är klar.

  2. Jag tycker att det låter som någon form av takykardi, då hjärtat slår extra hårt, eller hoppar över ett slag – för mig händer det där när jag är stressad, trött eller har gått för hårt en tid. För mig brukar det börja med värme och domningskänsla, yrsel och vridet synfält, för att strax efter följas av ett uteblivet hjärtsla och sedan et eller ett par extra hårda… ibland så hårda att det gör riktigt ont. Skulle ocks kunna vara en kombination av stress och POTS…

  3. Ger min amatör gissning :): Då jag själv lider av pots, och stundom drabbas av liknande attacker! Jag får också i attacken ( Liknande den du återger) en brännande värmekänsla i huvudet, ansiktet. Precis som om blodet skulle börja sjuda upp, närma sig kokpunkt.. Och en dallrande känsla på trumhinnorna, ett slags vacuum. Ja jag vet det låter skitknepigt..Summa summarium: Jag förknippar det med pots, och mina attackerna blir tätare när jag inte fått sova sammanhängande under en period… Men ytterligare ett fenomen som jag iaf skulle behöva ta upp med min läkare, även om jag med största sannolikhet inte kommer att få någon förklaring 😀
    -Jag börjar förvisso bli lite luttrad!
    Kram Angelica

    1. Man ser, jag är långt ifrån ensam. Det är väldigt svårt att beskriva det så egentligen kanske det är helt olika upplevelser men det låter ju ganska likt.

      Jag har fått mitt hjärta undersökt pga av att jag haft känningar i så många år av hjärtat som rusar iväg men det var ok så det där svaret kan man nog många gånger bli utan. Fast, det borde ju betyda att vi inte kommer att dö av det iaf 😉 Alltid något att glädjas åt. Berätta gärna om du får något svar.

      Kram

Kommentera

