En måndag…


Den här dagen uppenbarade sig precis som jag hade förväntat mig. Efter en kraftansträngning igår är jag helt slut idag. Tycker fortfarande det är värt det eftersom vi fick väldigt fina mattor i bilen som ser som nya ut och inget skräp någonstans och med hjälp av sambon blev det dammsuget och renputsat inuti. Bara utsidan på bilen kvar.

Så idag ligger jag här. Tagit mig en extra tupplur efter att sonen gått till skolan. Skulle VERKLIGEN behöva få i mig kaffe och ta en dusch men inte kommit så långt än. Det får ta den tid det tar. Ska även börja med adventsstädningen. Ett rum i taget så ska det gå. Lite trist att tjuvstarta med stakar och stjärnor men så gör jag varje år för att orka med.

Sedan jag skrev om min ”hjärngympa” har det inte hänt en enda gång. Samma sak med blåsproblemen. Ibland räcker det med att fästa orden på något så försvinner det tydligen 😉 Lär återkomma men får vara glad för en liten paus.

Var på apoteket igår och gjorde ett rejält uttag. Njöt när jag såg priserna på varje grej. Hiskeligt dyrt hade det blivet……. Bara grundmedicineringen ligger på närmare 400kr för endast några veckor. Då är det väldigt bra med högkostnadsskydd! Det bidde gratis förutom en salivstimulerande gel för 52 kronor. Det tyckte jag att jag kunde kosta på mig.

Sverige är som det är med sjukvården men utan högkostnadsskyddet och frikortet hade man blivet bankrutt. Inte alla länder där man har det. Tänk att verkligen behöva en medicin men inte ha råd att köpa den 😦

Nej nu är det verkligen dags för kaffe och jag ska komma igång alls idag. 11:20 och det är fortfarande så varmt och gött under täcket. Pyjamasen är bästa plagget och min mjuka dunkudde är så mysig att gräva ner huvudet i. Med mostridiga känslor går jag till kaffebryggaren…

4 thoughts on “En måndag…

  1. Hej igen Ulrika !
    Ibland tar det en stund mellan kommentarerna beroende på måendet som ju inte värdsbäst .
    Håller på att bli överflyttad från sjukpenning till sjukersättning äntligen ,sjuk sedan 2001 .
    Då borde folk förstå iaf att man är ganska så dålig . För det känns som ingen tror o tar en på allvar i detta land längre el så har det ju känts länge förståss .
    Jag tänkte på det du skrev med högksotnadskortet , det är absolut guld värt det håller jag med dej om . Hur skulle man som kroniskt sjuk klara sej annars , man ska väl inte bråka om höjningen kanske , men har man sjuersättning så har man inte mycket att leva av ! Det ser man ju nu då ersättningen sjunker ca 3500 kr i månaden .
    Tänkte fråga dej om den salivstimulerande gelen du köpte ,vad hette den ? ,eg ska jag ju få sånt på högksotnadsskyddet med pga Sjögrens , har fått utskrivit nåt hemskt äcklig spray att ta o den mår jag bara illa av .
    Ibland måste man få ta en sån där dag gumman, det går inte annars , man måste bara få ta igen sej ! tat lugnt med adventstädningen , vet att du kan hypomana igång lite som mej .
    Kram MD .

    1. Huvudsaken är att du hör av dig då och då så jag vet att du inte gått under jorden helt 🙂

      Ja det är märkligt det där att det ska ta sådan tid att fatta beslut. Jag har inte vågat fundera på vad det kommer göra för skillnad rent ekonomiskt. Menar du att det handlar om så mycket pengar? Jag tycker att jag får ut lite nu så det knappt går runt.

      Gelen heter xerogel och jag tycker den är bättre än de spray och tabletter jag testat innan. Här har du en länk så du vet hur den ser ut:
      http://www.familjeapoteket.se/sortiment/mun-tander/xerogel.

      Tog den när jag gick och la mig igår och sedan när jag vaknade. Två gånger per dag stod det man kollar du med din läkare så kan du säkert ta fler om du har Sjögrens. Kanske finns något receptbelagt alternativ du kan få till bättre pris men tycker du ska testa.
      Känns väldigt behagligt i munnen. Står att det ska smaka mint och jordgubb. Jordgubbarna vet jag inte vart de tog vägen men en svag smak av mint och lent och fint blir det. Smakar inget efter en liten stund.

      Jaja, jag ska ta det lugnt. Har bara kommit till kaffet hittills 😉 Ta hand om dig ❤

      Kram

      1. Hej igen vännen !
        Tack svaret .
        En till fråga ? Nej förresten jag läser dina gamla inlägg om dina smärtplåster istället så slipper du dra det igen .
        Har nämligen varit till Dr idag o mina knäleder är helt trasiga o torrlagda pga RA ….. Lider stor brist på ledvätska nu o det gör sjukt ont .
        Alltså jag ska testa ett sista försök med en coxib som heter arcoxia .
        Om inte funkar tillfredställande så får jag också morfin- smärtplåster .
        Jag hoppas ju såklart att jag inte ska behöva ,men förstår ju också o är glad att vården äntligen förstår , att jag behöver bättre smärtlindring .
        Jooo Ulrika så mycket mindre penninger skulle det bli för mej iaf …… Men du kanske har haft ett väldigt välbetalt jobb förr ,så du kanske får högre sjukersättning .
        O hör o häpna det är FK som tyckte det var dags för ett byte . Så äntligen är man betrodd .
        Kramen MD .

        1. Du får så gärna fråga, så fråga på du 🙂

          Låter jättebra att någon verkligen tar tag i din smärta nu! Arcoxia kan ju vara värt ett försök. Det ska ju fungera bra vid inflammationer. Hoppas det hjälper annars kan du nog räkna med att morfinpreparaten gör det. Det häver ju inte inflammationerna men lindrar och kan även ta viss nervsmärta. Inget att sukta efter (morfinet alltså) men bättra att ta det och få ett liv än att bara ha ont konstant så man inget orkar för det.

          Jag googlade lite om ersättningar men blev så deppig så la ner det. Jag har inte haft en riktig lön sedan 2006 så jag är inte rikt direkt. Misstänker att ersättningen kommer att bli lägre men ligger redan lågt. Aldrig haft någon hög inkomst så tänker att så stor skillnad kan det väl aldrig bli. Eller så blir det så, vi får se 😉

          Kram

Kommentera

