Kaos på kirurgen!!


Så här var det:

I fredags, de 11 januari 2013, gjorde jag kombinerad rektoskopi och gastroskopi under narkos.
Jag börjar med att be dem titta efter svaret på defekografin från den 9 Okt 2012 eftersom ingen har hört av sig. Det kunde finnas något där som var bra att veta. Det glömdes bort. Jag vet att röntgenläkaren (eller vad han var) såg något i oktober, en förklaring men fick inga fler detaljer för det skulle jag få av min kirurg.

Jag har inte orkat ligga på själv efter svar eftersom det väntade så många undersökningar, gastron drog ut flera månader på tiden eftersom man hade valt att inte skriva det på remissen som vad utlovat. Den skedde först i fredags. Tillhörande gynundersökning ska jag vänta på i minst ett år är det sagt (har skrivet om det tidigare, en story för sig). Har inte mått särskilt bra heller och tänkt att om det verkligen var så ”illa” hade de ringt för längesedan och ville jag verkligen veta om jag ändå skulle behöva vänta minst ett år på gynundersökningen innnan de kan göra något åt det?

I alla fall, fredagens kirurg glömde av att kolla upp det och efter uppvaket när jag fick information om undersökningen efterlyste jag återigen svaret på defekografin. Kirurgen kom tillbaka med ett upprört uttryck. Jag fick en snabb information om vad de hittat, att man kunde operera, antingen sy fast eller ta bort en bit tarm. Att jag inte skulle behöva ha det så här, att det blivet fel och att jag omgående skulle kontakta min kirurg för ett samtal och en snabb tid. Jag behövde inte ens vara trevlig sa hon så nog förstod jag att det inte bara var min känsla att det här inte kunde vara rätt.

Man hade alltså skickat hem mig från defekografin i oktober, tarmen full av kontrast…….med en anmärkningsvärd förträngning med blockering. Behöver jag säga att jag inte mådde bra de första dygnen när jag skulle få ut skiten?

I måndags 14/1 ringde jag tidbokningen. Förklarade läget. Sköterskan skulle ringa tidsbokningen på mitt ordinarie sjukhus eftersom min kirurg var där mestadels. Jag skulle få en SNABB tid, jag sa SNABB, helst imorgon för det här är inte ok!!!! Sköterskan skulle göra allt hon kunde.

Hon ringde tillbaka, jag skulle få min tid. En anteckning om att kirurgen skulle ringa mig innan gjordes också. Mer kunde inte tidsbokningen göra. Hon höll med om att det här inte var bra.
Jag tänkte att jag ger det dagen ut samt morgondagen innan jag ringer igen om jag inget hört.

På tisdagen 15/1 fick jag en kallelse. Kan erkänna att jag inte läste så noga. Jag läste torsdag och eftersom ingen ringde så fanns det inte i mina tankar att det kunde vara en torsdag om en månad. Så i morse 17/1 kl 10:00, anmälde jag mig i luckan.

Konstigt, jag fanns inte med, jag fick sitta ner. Blev tillbakakallad. Det är i februari du ska vara här. Är det något problem får du ringa tidsbokningen!

Där brast det något i mig som annars skulle lett till tårar. Först skämdes jag för att jag inte läst brevet ordentligt men sedan blev jag så jävla arg. Jag förklarade situationen, jag ringer INTE tidsbokningen. Det här har fört mig sig enorma konsekvenser för mig. De har gjort fel från början och det fanns inte i min värld att jag skulle vänta i en månad för besked på något de vetat i över 3 månader. Ni får fixa fram en läkare, vem som helst som ger mig information om vad det är för fel på mig. Jag väntar INTE i en månad! Jag stannar här!

Jag fick sitta ner, de skulle försöka få tag på min kirurg. De kom tillbaka, jag fick följa med in på ett rum.

Där haglade ursäkterna. De skämdes, insåg att DE hade gjort fel. Kirurgen ska ringa mig senast imorgon eftermiddag. Var omöjligt att få prata med någon idag. Kirurgen hade aldrig sett något svar från defekografin, hon visste inte. Konstigt att kirurgen i Falköping fick fram det då?!

Jag frågade om de tänker anmäla sig själva eller om jag skulle göra det? Det skulle jag och kirurgen prata om imorgon.

Begärde att få ut mina journaler, fick vänta. Fick mina papper i ett stort kuvert samt direktnummer till sköterskan.

Gick till apoteket och bekostade Resulax som jag borde ha fått på recept. Åka till akuten när det tar stopp? ALDRIG! Vad gör dom där liksom? Söver ner mig, kollar fissurer och låter mig åka hem med hela tarmen full med skit jag inte får ut. Jag behöver ha allt jag kan ha hemma för att lösa såna här situationer och det där jävla microlax kan de ta och köra upp någon annan stans. Det är fruktansvärt när tarmarna sätter igång och provocerar när det faktiskt är stopp. Vet inte hur många gånger jag har sagt att det inte funkar.

Så mycket klokare blev jag alltså inte av dagens ”kirurg-besök”. Jag har mina journaler, det är allt. Imorgon, imorgon mina vänner, om man har tur så kanske det ringer någon.

Jävla tur för dem att jag inte gått och dött eller fått en brusten tarm under tiden jag väntat på det här. Gör man fel, inte vet vad man handskas med så kan det gå helt åt fanders. Tack gode gud för att jag på egen hand lärt mig handskas med min egen kropp och insett vad den klarar och inte klarar.

Varför är jag inte förvånad???? Klantigt av mig att inte läsa tiden ordentligt, det håller jag med om men i slutändan förstod dom varför. Ringa tidsbokningen……jösses…. vad skulle det löna till? Det var det jag skulle fått gjort om jag stannat hemma och det hade knappast inte löst något så bara tur att jag var där på fel dag så jag kunde reda ut det.

 

7 thoughts on “Kaos på kirurgen!!

  1. jag följer dina inlägg o håller andan… har inga ord för det du går igenom och värst av allt, hur jävla dåligt du har mått och att dom inte ens ringt dej när dom fick svaren, ordlös,mållös. Vad ska man säga till dej,lycka till,du är stark,detta klarar du,kämpa på, hejja hejja… nja,kan inte säga det men jag hoppas helhjärtat att du nu får bra läkare o bra vård o får hjälp med detta. Vidrigt att läsa om hur hemskt du har i magen Ulrika!!! Näringsdryckerna, jag har också dom,får kramper av dom ibland, reagerar du på vete o får mer kramper? Jag hoppas du får uppleva att tarmarna funkar bättre! ❤

    1. Tack Ankie!

      Själv kan jag tycka när jag läser vad jag skrivet att det känns som att jag skrivet om någon annan. Sånt här händer ju bara andra….. trodde jag.

      Jag hänger inte läpp utan håller modet uppe. Ilskan är väl ett slags sätt att värja sig mot allt. Det finns nog en lösning, jag vågar tro på det iaf lite. Värsta tänkbara är en stomi i framtiden….. men framtiden, det kan vara långt tills dess.

      Jag för rediga körningar i magen av Fortimels dycker, vet inte varför. Reagerar bara på laktos egentligen men när magen är tom kan den nog reagera på vad som helst, till och med vatten.

      Kramper antar jag att jag får när jag har gaser i magen och det samtidigt är blockerat, eller när tarmarna fått fnatt och inte slutar röra på sig. Det kan hända när som helst. Jag tror även det här stoppet är en delförklaring till viktnedgång och kräkningar. Skulle inte bli förvånad om det visar sig att jag har Intestinal pseudoobstruktion också….. men då krävs det flera undersökningar….. suck.

      Har du samma märken som jag på dina näringsdrycker?

      Kram på dig ❤

  2. Hej flickor!
    Jag lider med dig Ulrika. Vet precis (kan man säga så när man inte känner en person?) vad du går igenom. Du har ju läst min blogg.. känner såväl igen mig. Det där med svar som blir liggande i nån dator eller någon mapp och som man får tjata sig till.. när man får svaret är det katastrof och ursäkterna haglar.. men inte fan händer något för det.

    Näringsdryckerna ni talar om. Jag har elemental028. Elementaldiet. Får kramper av den med. Enorma gaser. Men det får jag ju av allt jag stoppar i mig i princip. Tror en förklaring kan vara att näringsdrycker är komprimerad föda (mkt ”näring på liten volym”) om ni förstår vad jag menar? Det blir mkt för tarmen att ta hand om även om det är en liten mängd. Näringsämnena skall ju ut i omlopp också. Något jag fått för mig i alla fall. Går bättre, men inte bra, om jag dricker mina lååångsamt. De innehåller sötningsmedel, mina drycker, och detta reagerar jag också på. Hur är det för er?

    Kram och lycka till ❤

    1. Tack Jessica!
      Jag kan nog tycka att gemensamma upplevelser av något jobbigt kan ge känslan av att känna och förstå någon ganska snabbt. Blir som ett klister de där dåliga erfarenheterna och du vet ju faktiskt och ganska mycket mer därtill.

      Låter logiskt angående näringsdryckerna tycker jag. Sötningsmedel vet jag inte om jag reagerar på men antar att det är det i dom. Socker reagerar jag på i alla former annars, blir samma som med laktos…..bubbligt. Kanske en bakteriell överväxt vad vet jag. Bakterier gillar väl socker?
      Dricker alltid jättelångsamt, det tar ett tag innan det rinner ner där det ska så har inget val och sen tycker jag man känner hur magen börjar jobba direkt och den reaktionen vill man inte ha för mycket av.

      Ett bättre 2013 för oss alla hoppas jag att det blir. Lite taskig start men någon sa att vi enligt Maya-kalender gick in i en ny ”fas” som skulle innebära lite mera empati, vänlighet osv. Man kan ju drömma 😉

  3. Svimmar nästan när jag läser vad du har blivit utsatt för. Jag undrar hur man kan behandla en patient så illa 😦 Gör en anmälan. Kram!

    1. Nej svimma inte, det här är inget mot vad andra fått utstå. Tillräckligt kan man tycka men skulle man jämföra finns det värre skräckexempel. Jag lever ju iaf, finns de som inte ens gör det 😉

      Jag ska anmäla, det lovar jag!

      Kram ❤

Kommentera

