Blev uppringd tillslut…


Kirurgen ringde i fredags eftermiddag. Hade absolut inga förväntning åt något håll.
Fick höra ursäkter i säkert 10 minuter. En avvikelserapport skulle göras. Något har verkligen gått väldigt fel. För egen del ska jag anmäla det men det känns inte bra eftersom jag gillar kirurgen. Tror inte felet är hennes och absolut inte med uppsåt.

Tyvärr så är jag inget klokare nu. Det finns tveksamheter i svaret från röntgen och jag får ingen närmare förklaring först 14 feb. Som det verkar kan det vara så att det inte är hela väggen i tarmen som skapar invaginationen. Det är bra. Fick bekräftat att de operationerna inte har bra prognoser så jag slipper gärna det.

Om det ”bara” är slemhinnan är det i princip inoperabelt. Pest eller kolera!? Jag ska leva med det här resten av livet.

Det positiva om inte hela tarmväggen är involverad är att det inte farligt. Med risk för livet alltså. Det kan bara bli väldigt smärtsamt, jobbigt och trasigt. Stoppet påverkar inte bara tarmen utan mitt liv, resten av min kropp, så enkelt kommer det aldrig bli. Just nu vet jag alltså inte vilket det är. Man har angett både och.

Gyn ska kontaktas igen för prio. Någon med kunskap om mage/tarmar ska få svara på vart jag ska remitteras för resten av magproblem. Prolapsen ska fixas! Det får man vara glad för 🙂

Annars jublar jag inte direkt. Har kontakt med en tjej som har liknande besvär fast värre. Hon har kämpat i åratal och vi tillhör samma region. Jag kommer sannolikt remitteras dit hon redan varit och inte fått hjälp. Förfärligt!
Givetvis så hoppas jag fortfarande att allt ska vara ett misstag men samtidigt så vet jag redan. Jag känner att det är fel där inne och har gjort det så länge jag kan minnas, bara mer på sista tiden.

Är det verkligen så här vården i Sverige är tänkt att fungera? Hade det inte varit bättre att hjälpa mig tidigt så det aldrig hade kunnat bli så här?

Jag skulle skämmas livet ur mig om jag arbetade inom vården och misslyckades så fatalt. Det kan omöjligt vara så att jag har otur, att allt upprepar sig hela tiden. Det är så här det är. Sverige 2013, borde vi inte kommit längre?

4 thoughts on “Blev uppringd tillslut…

  1. Hej Gumman !
    Har sett att du har fått nya svårigheter att bita i !
    Tänk att det aldrig kan räcka ,att en del människor får allt att hantera .
    Å slut på vilopausen blev det för dej i o med det gumman , vet av erfarenhet att det brukar hjälpa att skriva o få ur sej frustrationen .
    Bra att du är beredd på strid för det lär ju behövas .
    Håller helt med dej helt ,är det inte bättre att så att säga stämma i bäcken än i ån ??

    Lycka till o kram gumman .
    MD .

    1. Mailade patientnämnden idag, Får se vad de säger om det. Lite rädd för att hamna på kant med kirurgen men samtidigt….. det är mitt liv det handlar om så jag är redo, vad det nu kan ha för betydelse. Är väl mer principsak, en markering.

      Ta hand om dig vännen. Inte bara jag som har det svårt ❤

      Kram

Kommentera

