Ryckningar i tårna


Jag har gnällt i säkert två års tid på att jag haft ont i fotlederna, särskilt om kvällarna. Jag får till och med ont av tyngden från täcket. Har en obehaglig känsla i tårna också som blir värre när något tynger ner foton och först igår upptäckte jag vad det är som är så obehagligt. Obehagskänslan sitter i dygnet runt sedan någon vecka och jag blir inte av med den.

Igår la jag handen över tårna, höll på att bli tokig. Då kände jag det. Mina tår är inte stilla. De rör sig hela tiden. Inte alla samtidigt men samtliga tår rör sig som pianotangenter som trycks ner ungefär. Det känns som att tårna dras neråt. Jag kan inte hålla still dem med viljan.

Är ganska små rörelser men ibland större. Är inte RLS för det vet jag redan hur det känns. Det stramar lite på utsidan av vaderna. Musklerna i underbenet inklusive tårna och fotlederna blir ”trötta”. Det är en brännande känsla i musklerna.

Kan inte begripa att jag inte upptäckt det tidigare. Kanske har rörelserna varit så små men blivet större nu. Det är riktigt, riktigt obehagligt och med redan existerande neurologiska symptom så är det inget jag jublar över. Har ingen aning om vad det är och varför men nu har jag tröttnat. Det stör all min vila. Jag kan vissa dagar känna spänningar ända upp i nacken när det är som värst. Hela kroppen involveras på något vis.

Pianofötter skulle jag vilja kalla det. Vad tusan är det frågan om?

4 thoughts on “Ryckningar i tårna

  1. 4 tim är min sömn period, sen vaknar jag trots sömn tabletter och är full av såna skakningar ryckningar. Idag när jag gick upp o sen stod o lutade mej framåt,satte armbågarna i bordet o hängde slappt med händerna i ansiktet som stöd, då kom samma sak i ena armen. Blev så sur och bestämde mej för o finna varifrån i kroppen nåt måste sitta tokigt som gör att ena armbågens nervbana störs men hur jag än ändrade ställning och försökte så avtog inte dessa ryckningar och hoppandet, vibrerar o skakar. När det började i fötterna hade mina fotleder vridit sej snett, efter detta så kom alla dessa ”fel” ,sen försvann styrseln i fötterna. Men,jag funderar,om fotleden ändrar läge då hamnar ju nerver mm i kläm,det blir fel ställning o vi kanske då får detta som ”kvitto på att foten har ställt om dej”? Jag har för ett år sen sagt till läkare att mina armbågar börjar förflytta sej, dom vrider sej sakta fel men då hade jag ingen som lyssnade, nu ett år senare då har dessa små ryckningar börjat i armarna också men först fick jag felet i armbågarna så det kanske hör ihop,när vi vrids snett kommer nervbanor i kläm muskler kläms o börjar föra sitt egna liv…sen när dom jobbat klart har man inte muskeln kvar, så har det varit för mej o jag har ingen o fråga inom vården men berättar hur det är för mej så kanske du kommer på ett bra botemedel för jag vill ha det nu 😉

Kommentera

