Vad är rektal invagination?


På engelska kallar man det för ”rectal intussusception”, bra att veta om man ser fördelen med att det finns mer information på engelska.

I skrivande stund vet jag inte så mycket när det gäller mig själv eftersom man helt enkelt valt att gardera sig med två diagnoser på utlåtandet från defekografin (kryströntgen). Alltså, Rekral slemhinneinvagination, rektal invagination samt en analproblas. Den senare upptäcktes innan röntgen.

Vad är det då? Vad händer?

Viktigt är att först skilja på den typ av invagination som små barn drabbas av

Invagination, tarmvred, innebär att den sista delen av tunntarmen, glider in i tjocktarmen. Tarmen svullnar, tarmpassagen täpps till och blodtillförseln försvåras. Det här är en typ av tarmvred som kan drabba barn i 6 – 9 månaders ålder.

Om invaginationen inte löser sig av sig själv, utan tarmen fastnar i det läget, kan ibland blodkärlen i området klämmas till. Om blodtillförseln till tarmen stryps kan delar av tarmvävnaden ta skada och det kan gå hål på tarmen. Pojkar får oftare invagination än flickor.

Ofta kan invaginationen hävas med införandet av bariumkontrast, det kan rätta till tarmen. I andra fall finns det operativa metoder. Tillståndet kan obehandlat ge allvarliga konsekvenser för barnet. Man ska söka vård direkt på en akutmottagning om man misstänker att barnet har invagination. Man kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen för att få råd om vart man ska vända sig.

Källor: http://www.tryggabarn.nu/start/barns-sjukdomar/magproblem/invagination-tarmvre
Källa: http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Invagination-hos-barn/#section-3

Rektal invagination vuxna

Rektal invagination hos vuxa kan variera lite. Antingen följer alla vägglager ner och skapar ett stopp i tarmen. Ibland är det själva slemhinnan i tarmen som är lös och därmed dras ner med avföringen och skapar ett stopp. Kan finnas flera orsaker till det som att tarmarna påverkas av andra organ som inte sitter där de ska (framfall), försvagade muskler och funktion i musklerna samt neurologiska sjukdomar. Därför är det inte självklar hur man ska behandla och operera dessa patienter. Resultaten är långt ifrån 100 % lyckade, kanske till och med mindre.

Se här en kort film från en defekografi (kryströntgen) där man tydligt ser en rektal invagination. Man ser hur tarmen följer med ner och blockerar helt därav tarmtömningen upphör. Den är inte otäck att titta på, lovar!

Denna typ av invagination kan leda till stora problem i vardagen. Här har ni länken till en svensk tjej som verkligen lider, som för att överhuvudtaget kunna leva måste ta till en massa knep. Givet vis en tjej som kastats runt i åratal och bollats mellan experter. Så illa har inte jag det riktigt men läs gärna hennes blogg: Magen styr mitt liv

Denna diagnos är ofta kopplat till andra saker. Ibland hittar man aldrig svaren. Framfall av olika slag, dysfunktion i tarmarna och åratal av förstoppning och dåligt vätskeintag mm. Även MS patienter drabbas av detta men tyvärr finns det dåligt med information på svenska. Inte sällan finns det en kombination med rektala eller anala prolapser, och rectocele kan du se ett klipp om här:

Rectocele

Man ser tydligt hur tarminnehållet sticker iväg åt sidan som utvidgar sig. Detta kan förklara de som blir hjälpta av att föra in ett finger i slidan när de ska få ut avförigen. Rectocelet buktar in mot slidväggen och förssvårar tarmtömningen.

Ihopblandade begrepp

Även läkare är experter på att blanda ihop, rektalprolaps, inre prolaps, invaginationer, prolaberade slemhinnor, analprolaps och rectocele. Jag vet inte hur många texter jag googlat fram som vid noggrannare läsning visar att man skriver en orsak men förklarar dem fel. Att det blir rätt har väldigt stor betydelse när man kommer till den kirurgiska biten.

För oss med EDS kan det mycket väl vara så att EDS har ett finger med i spelet. Det gör en komplex symptombild ännu svårare att tyda och vem vill sy i en hyperelastisk tarm som kan bete sig lite som den känner för?

Det är inte vida känt att invagionation har en koppling till Eds men jag tror att det förmodligen borde finnas mycket att forska på där.

Symptom

Följ gärna länken så kan ni få en mer ingående beskrivning av symptomen. Jag litar inte helt och fullt på den texten men vad det bästa jag kunde åstadkomma just nu när ögonlocken nästan trillar ner: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1262.

Du kan göra många olika undersökningar som visar just ingenting men en defekografi är nästan 100% säker. Där ser man i realtid vad som händer och allt filmas. Fruktansvärt utlämnande och för vissa (mig) oerhört smärtsamt men det är värt det om man lider av att inte få ut skiten för att vara tydlig. Känner du att det tar stopp helt plötsligt trots att du inte är klar. Har du analprolaps, problem med hemorojder eller rent av rektalprolaps. Sök vård! Be om Defekografi samt undersökning i kryststol. Inte heller kul men värt det!

Gör INTE som jag som gav upp i nästan 20 år. Det har inte förbättrat mina utsikter, nu är det så illa att hela mitt livs faktiskt styrs av tarmproblemen.

Ge fasen i att krysta! Ta det lugnt, använd tex movicol. Medel som retar tarmarna och skyndar på tömningen kan ge fruktansvärda konsekvenser som smärta och fissurer (revor i slemhinnan) som tar månader att läka.

Kör hårt ni som har dessa problem. Finns risk att det blir värre och kanske inte går att lösa med operation. Livet med stomi lockar nog ingen så sluta gnälla och på dem bara!!!

9 thoughts on “Vad är rektal invagination?

  1. Tack för att du delar. Jag har en gosse( nu 14 år) som hade invaginationer som liten, det rätade ut sig med kontrast. Han har nu nyligen fått Eds diagnos, men inget har nämnt att det skulle kunna finnas ett samband med hans magproblem och eds. Även fast jag har eds och div mag och tarmproblem. Vore absolut nåt att forska vidare omkring.
    Hoppas allt löser sig till det bästa för dig.

    1. Eftersom även tarmarna består av bindväv så är det ganska logiskt att det skulle kunna resultera i sådana här sakar men vad jag förstått finns det inte, eller har inte gjorts några studier på detta. Man har alltså inte kunnat bevisa ett samband. Rectocele däremot finns det en benägenhet för att få, likaså analprolaps är ofta nämnt. Rektalprolaps tillhör de mer komplicerade fallen. Framfall, organ som inte sitter där de ska, alltihop går att koppla till att stödjevävnaden inte är fullständig. Kan förekomma hos i övrigt friska personer också men EDS’are överrepresenterar.

      Vad som är hönan och vad som är ägget är svårt att säga. Om det är tarmarna i sig eller om det är omständigheterna som gör det, möjligen en kombination. EDS’en komplicerar det hela oavsett. Min kirurg var väldigt snabb att skylla allt på EDS. För min del spelar det ingen roll, jag vill ha hjälp oavsett.

      Hoppas din son har vuxit ifrån invaginationerna och aldrig mer behöver uppleva det. Tack för att du berättade. Jag har faktiskt aldrig hört talas om detta först jag själv blev drabbad.

      Ha det gott!

  2. Tack för att du delat med dig! Det är verkligen inte lätt att få hjälp med problem som rör tarmarnas funktion och det känns ibland som att sjukvården är lite generad och trött när det gäller att ta hand om dessa patienter. Att utrusta sig med så mycket kunskap om sina egna problem som det bara är möjligt och att sedan stålsätta sig för att få hjälp är ofta det enda sättet att få hjälp att slussas rätt i vårdens virrvarr. Tycker inte att det ska behöva vara så dock.

    Lycka till i din kamp!

    1. Exakt -det är oerhört vad man måste kämpa för att få hjälp, jag har fotat min prolaps ( förra året) o invagination och rectocele ( i år) med mobilkamera för att få hjälp. Tog lång tid innan jag tog fram spegel o så småningom mobilkamera. Att läkarna vägrat undersöka o pratat om dryck o promenader i alla år behöver jag kanske inte skriva. Trötta läkare finns det gott om. Vad mina besvär kommer sig av är det ingen som vet och inte heller någon som försökt ta reda på. Om någon vet någon mottagning som utreder mag och tarmbesvär så tipsa gärna! I Uppsala finns bara en man på akademiska som är intresserad ( läkare alltså) Har inget förtroende för den mannen som pratade om allt annat än mina tarmar under besöket men det gick inte att byta pga att det ”bara är han som är intresserad” av tarmbesvär ej kopplade till Chrons sjukdom och inflammatoriska sjukdomar. Defekografi ( kryströntgen) finns också bara en man ( en annan läkare) som kan ordentligt och väntetider därefter. Får hålla med er som skrivit innan att man måste läsa på och stå på sig men också ha tålamod då man ej kan påverka hela systemet alla gånger. KRAM till alla drabbade!!!

      1. Oj då. Du är modig du som vågar fota. Jag vågar knappt se efter 😉 Tycker det är så enormt obehagligt.

        Jag har kommit på att det bara finns en sak som hjälper. Det är att försätta sig i kronisk ”lös mage” och sluta krysta. I övrigt har jag mer eller mindre gett upp. Så länge mina knep fungerar orkar jag inte. Undersökningarna kräver för mycket. Ta ut mediciner, resa, sova borta och ändå blir det ingen åtgärd enligt vad de säger.

        Man får försöka kämpa vidare. Får du någon bra hjälp så kom gärna tillbaka och berätta.

        Kram

Kommentera

