Muskelsvaghet


Jag har för flera årsedan fått konstaterat att jag har neurologiska nedsättningar. Lätt Myopati hette det då får någon diagnos kom man inte fram till. Nu vet man ju att det på något vis hänger ihop med eds’en. En del drabbas på det viset.

Innebörden av detta har varit att mina lårmuskler är otroligt ömtåliga. Det är som att de går sönder lite varje gång jag gör ”fel”. Har lärt mig vart gränsen går med åren. Statisk belasting = Nej nej!

Lårmusklerna har jag nämnt tidigare som min första och största akilleshäl. Anledningen till att jag har svårt att klara till och med sjukgymnastik. Även de enklaste övningarna för att stärka knäna funkar inte. Det är jävligt surt faktiskt.

Nu inhandlade jag en situpsbräda för ett tag sedan. Inte för att träna magen utan för att få tarmarna att glida rätt. Tips från en med samma fast värre tarmproblem som mig.
Jag mitt nöt var ju tvungen att göra situps med resultatet att jag började förlora känseln i vänster lår ganska omgående (man tar ju i även med benen). Sedan kom den stickande känslan, som tusen nålar. Sist kom den konstanta mjölksyran och ”brinnet”. Känns som det blöder och är varmt under huden. Tänkte att det går väl över på några dagar…… hmmmmm….

Undrar hur många månader det ska ta den här gången innan jag återfår min normala status i vänster lår. Det har hänt att det tar år nämligen. Jag vet egentligen inte vad som händer i musklen mer än att det läcker muskelenzymer som ett såll och nog närmast kan kallas en bristning, av situps! Ni förstår vad lite det krävs för att det ska gå illa.

Gick till arbetsterapeuten idag (kort promenad). Halvvägs blev jag påmind om det onda i främst vänster lår. På hemvägen haltade jag. Nu gör det bara ont. Låret känns hårt. Så lätt man glömmer hur jobbigt något kan vara. Jag hade på riktigt glömt av den här känslan. Väldig tur att arbetsterapeuten var så bra att det känns som att det var värt det. De gjutna handledsortoserna är tillfixade, fingerringar beställda och snart får jag en ny rullstol (lättviktare). Glömde nog berätta att det vid det förra besöket uppstått missförstånd så de hade tagit hem fel rullstol. Nu blir det hjälmedelscentralen nästa.

Varit på banken och pratat pensionssparande och låneräntor. Usch vilket obehag jag känner av att prata pengar och siffror men nu är det gjort.
Fredag imorgon. Summerar en vecka som jag mestadels sovit bort men ändå fått en del uträttat på. Nu ska jag försöka fundera ut hur jag bäst kurerar låren inför nästa vecka. Kirurgbesök står på schemat. Längtar efter besked och förklaringar men samtidigt inte. Det känns bättre att fortsätta hoppas på att allt bara var en ond mardröm, att allt kommer att bli bra. Men, men…….

Kommentera

