Vad har man rätt till när man får sjukersättning?


Nu har jag lagt hela dagen på att googla och ringa runt för att ta reda på om det finns något mer att hämta ut än sjukersättningenfrån FK i framtiden. Jag har ju ändå jobbat mellan 1997-2007.

Upptäckte att jag faktiskt har en tjänstepension hos Alecta. I den ska sjukpension ingå om man blir sjuk inom 3 månader efter avslutad anställning eller om man blir sjuk när man har en anställning. Frågan är hur lång tid man har på sig att anmäla det retroaktivt? Blev ombedd att kontakta FK för ett särskilt intyg som jag ska skicka till dem så de ser när jag blev sjukskriven och vad jag haft för ersättning.

Den ännu större frågan är om jag har rätt till sjukpension i framtiden? Har jag riktigt otur har jag förlorat den möjligheten. Hann väl aldrig bli utförsäkrad även om det var nära ögat innan det gick över i ny sjukskrivning men ändå. Vad jag har för ersättning nu vet jag inte ens men tanken var att jag skulle rehabiliteras tillbaka i arbete med hjälp av AF. Nu blev det inget med det så då återstår sjukersättning permanent…. eller så permanent det går men hur påverkar det tjänstepensionen?

Inkomstförsäkringen genom facket har jag inte rätt till. Jag har tjänat för lite under mina anställningar. Någon annan försäkring har jag inte förutom tjänstepensionen då. Som jag inte vet om jag kan få ut.

Hur bär man sig åt för att veta vart man ska börja leta? Om man nu får den lägsta sjukersättningen och förmodligen inte kommer få något bostadstillägg för att man är sambo med en heltidsarbetande man, hur överlever man? Måste man bränna alla sina besparingar? De är ju inte till för att leva för utan för att underhålla bostaden med.

Handikappsersättning ska jag ansöka om och jag tror jag utan tvekan kommer upp i de beloppen som krävs men sen då? Känns som att man slitet ut sig med arbete i onödan nästan. Arbetet är en stor bov i det här dramat. Mina händer pajjade efter flera års kontorsarbete och verkstadsarbete. Hade säkert hänt ändå men kanske inte riktigt än. Tänk om jag ”bara” haft det andra men friska händer!

Jäkla djungel det här. Hur ska man hitta ut liksom?

4 thoughts on “Vad har man rätt till när man får sjukersättning?

  1. Hej igen gumman !
    Tack för dina svar om plåsterstyrkan ,man får prova sej fram helt enkelt ,inte mer med det .
    Att det är en djungel ,det är det sannerligen ,o jag har nog inte hittat rätt ännu tror jag .
    Vet nog inte svar på dina funderingar gumman . Men du har din SGI kvar ?
    AFA har man ju försäkringar i om man arbetat som jag, inom kommun o landsting .
    Kan du anmäla arbetskada på nåt vis ,att arbetet har försämrat din sjukdom ???
    Vet ju att det är svårt att få livränta ,men jag ska försöka iaf för min latenta TBC = luftburen smitta(arbetat som uska med många omvårdnadssituationer ) som det av en slump visade sej att jag hade, då dom skulle sätta in biologiska läkemedel för min RA för tre år sedan ,den gör för mej att jag inte kan få mina bromsmediciner ,för min lever klarar inte av alla läkemedel då ,med andra ord så förstör det hela mitt liv o hela min medicinska chans till rehab .

    Det är bara att ringa runt o fråga o försöka få svar .
    Men nog antar jag att du kanske kommer att behöva besparingar . Vilket ju inte så många har idag när man varit sjuk länge .
    Det är ett ganska fattigt liv som sjukpensionär vet du !
    Och så rekommenderar jag dej att läsa Onådiga luntan som lämnades till regering o riksdag i veckan , där får du verkligen bevis på att det är väldigt svårt att slinka igenom detta sjukersättningsnät ,att det gick relativt lätt nu ,beror på att det kom en massa domar i höstas så att ett utrymme uppstod som dom som varit långvarigt sjuk kunde ta sej igenom .
    Kram till dej
    MD .

    1. Jag tror jag har SGI kvar men är pinsamt dåligt insatt. Missat att svara dig här förresten, kanske ska säga det först.

      Tror inte jag ens har afa med tanke på mina anställningar, kan inte hävda arbetsskada och har ingen försäkring utöver den facket erbjuder samt hemförsäkring. Har varit sjuk så många år av mina 34 år och hade bara fått en massa undantag försäkringsmässigt så aldrig brytt mig om det.

      Hur går det med plåstret nu?

      Kram

Kommentera

