”Näthatare”, gör er inte besväret att lägga er tid här!


Under alla år jag har bloggat (sedan 2007) så har jag sammanlagt fått 3 kommentarer som varit riktigt otrevliga. Det är ganska bra statistik med tanke på hur många tusentals besökare jag haft genom åren. Det måste betyda att merparten av människorna som rör sig ute på nätet faktiskt är vettiga att ha att göra med.

I andra nätsammanhang utanför bloggen har jag däremot stött på både kreti och pleti så nog vet man att ”de” finns. Jag varit så glad över att det har funnits en god och respektfull ton i kommentarerna. Jag vet andra som drabbats ordentligt av mindre trevliga individer och till och med får polisanmäla. Det har jag sluppit. Näthat över lag är i ropet nu och det har väl inte undgått någon?

Att jag skriver om detta nu är för att jag vill tala om att jag alltid godkänner alla kommentarer (om jag inte missar någon förstås) som inte innehåller personangrepp, förtal eller hot. Idag gjorde jag ett undantag. Bara att titta på kommentarerna till förrförra inlägget så ser ni vad jag menar. Man behöver inte tycka lika men hat och personangrepp hör inte hemma här. Det betackar jag mig!

Tänk på att man aldrig är helt anonym. Vill man vara det kan man tex skaffa sig tjänsten ”anonine”. Då blir det inte lika intressant för mig att söka reda på vart ip-numret hör hemma, iaf något mer besvärligt. Det försvårar också ärendet om det blir en polis eller abuseanmälan. Bara ett tips.

De kommentarer som kommer in av den här karaktären får sina ip-nummer blockerade (ip-nummer, internetleverantör samt abuse-adress är inga hemliga uppgifter och följer med ip-adressen vanligtvis) .
För varje nytt ip-nummer som kommenterar för första gången krävs ett godkännande från mig så det kommer inte hända att man kommer igenom om man inte kommenterar regelbundet och redan är godkänd. Om man har för avsikt att skriva en massa dynga alltså.

Ingen idé att lägga sin tid på det med andra ord för jag kommer inte att bemöta orden och ingen annan kommer att få läsa dem heller. Händer det upprepade gånger så kommer jag göra en polis/abuse-anmälan, av ren princip. Vi är människor, inga djungeldjur, vi har lagar och vett och etikett.

Ingen behöver känna sig rädd för att skriva sin åsikt här. Det kommer alltid att vara ok så länge det inte övergår i personliga påhopp, anklagelser, förtal, hot osv. Vill bara göra en markering så behöver det inte bli några missförstånd. Det här berör som sagt inte särskilt många så ni övriga 99,5 procenten behöver inte ens bry er om det.

4 thoughts on “”Näthatare”, gör er inte besväret att lägga er tid här!

  1. Blogg troll kan man va utan,sådana med människor måste lägga sin egen taskiga energi på andra.För dom har inget liv alls med med mänsklighet.Andrea

  2. Drabbas du av näthat för sådant som du skriver på den blogg som hör till din fina Intebarasjuk-sajt? Vad kan det vara som de retar upp sig på, tror du?

    Mig inte förstå.

    Jag tycker du förtjänar massor av BERÖM och har all HEDER av hur du sprider information om en ovanlig diagnos.

    Skönt att det finns en STÄNGA AV-knapp som gäller specifikt för dessa näthatsstollar, vilka näppeligen kan ha blivit korrekt navlade när de föddes.

    1. Tyvärr är det väl så att en del som läser min blogg inte mår så särskilt bra. Då läser man det man vill läsa. Är man ett offer så är man. Då blir man provocerad när någon annan får hjälp.

      I just det här fallet var det för att jag uttryckt att med ”rätt och bra” läkarintyg så är det inte så svårt att få sjukersättning. Inget sagt om att det inte är svårt för dem som inte har bra läkare men vissa läkare är ju faktiskt utbildade och kan sånt där. Det handlar ju om att de skriver på rätt sätt och inte så mycket om hur sjuk man är tyvärr.

      Lätt att bli bitter och inte unna andra något gott. Jag blev önskad ett helvete och ett liv i misär typ. Mycket kan jag ta men ungefär gick nog min gräns.

      Jag kräver inte att andra ska vara tacksamma för det jag skriver men otrevlig finns det igen anledning att bli. Jag censurerar aldrig bort något annars och har faktiskt inte behövt göra det efter inlägget så någon effekt gav det nog 🙂

      Inte korrekt navlade, så kan man nog uttrycka det…

Kommentera

