En liten update


Jag har fått lite oroliga meddelanden och även telefonsamtal. Inte ofta det blir så här tyst från mig så lika bra att ge ifrån sig lite liv tror jag bestämt.

Det har hänt en del det sista. Inga stora livsomvälvande grejer men sånt som gör att man tappar lite sugen att skriva.

Ett årsedan jag förlorade min vän nu. Det var ganska tungt. Tyngre än jag trodde att det skulle vara. Det är ju bara ett datum egentligen men samtidigt inte.

Jag har fått fingersplintar (tror jag inte att jag berättat tidigare).

De hade precis när min ansökan skulle in för Mini crossern gjort en del ändringar så jag var tvungen att göra ett gångtest. Trodde det var spiken i kistan eftersom jag kan gå men resultaten blev tvärtom och ganska nedslående. Det var värre än jag trodde.

Ojämna steg, nedsatt armpendling i höger arm, nedsatt tempo, diskret haltande efter 2 min. Efter 3 min så lutade hela överroppen åt höger och haltningen blev värre och tempot lägre och lägre ju närmare jag kom 6 minutersgränsen. Vid två tillfällen satte jag handen i korridorsväggen för att inte gå in i den.

Jag som inte trodde att det gick att se att jag har ont. Fan vad dum man är!

Till en början missförstod jag testat och trodde jag bara skulle gå 50 m och att jag fick 6 minuter på mig (det klarar jag även om jag har ont, lätt). Men så var det inte. Jag skulle gå en sträcka på 50 m så många gånger jag kunde utan att stanna i 6 minuter. Det var ju något helt annat det.

Nu funderar jag mest på hur illa det egentligen ser ut. Vaddå nedsatt armpendling? Lutar åt höger som en omedveten kompensation. Vaddå åt höger? Har kollat och det stämmer tyvärr. Jag går som lutande tornet i Pisa ser ut ungefär.

Beslutet är angående min Mini crosser är redan taget. Jag får veta efter påsk. Tror inte det blir något problem.

Ska få en ny manuell rullstol också. Skulle till hjälpmedelscentralen för en ny sittdyna och lite justeringar trodde jag. Nu väntar jag på att min nya ”värstingrulle” ska bli klar. En riktig lättviktare som inte kräver mycket kraft att köra själv. Satt hur bra som helst i den. Kan inte fatta att JAG ska få en sådan, jag som faktiskt kan gå även om det är som lutande tornet i Pisa. Vad ska jag gnälla över sen då? Jag vill egentligen varken ha rulle eller crossern. Så mycket blandade känslor så ni anar inte. Kastas från JAAAAAA til NEEEEEEJ.

Fått tid på Sahlgrenska för funktionstest av magen. Ska svälja plastringar varje dag i en vecka och sedan röntgas. Missat tiden hos kirurgen och bettfys. Den sistnämnda visste jag inte ens om och det hela är hur som helst ett enda stort missförstånd. Jag skulle få tid hos tandläkaren och har både tagit vanliga plåtar och gjort en käkröntgen. Vad pysslar de med? Väntat i flera månader nu!

Jag och min hjärna, vi kommer inte så bra överens alltid. Det har varit så mycket grejer nu att jag nog glömmer en del medvetet och sedan inte låtsas om det tror jag. Om man nu ska vara ärlig?!

Sover som en kratta men äter bra (skräll) och sköter mina toalettbesök väldigt bra just nu. Köpt nya jeans jag ska ha till våren men tror banne mig jag börjar växa ur dem redan. Blandade känslor kring det där.

Sådär, ni ser jag lever i alla fall. Har bara inte haft lust att skriva om det som varit. Har säkert glömt en massa men det tar jag nästa gång.

Kram på er och glad påsk!

7 thoughts on “En liten update

  1. Förstår precis det där med att inteha lust att skriva, är där jag med just nu….
    Undrar om det är samma test jag kommer få göra med magen, utöver en till sondundersökning som jag inte vågar alls just nu efter magsonden med dammsugarfunktionen inför operationen förra veckan 😥
    Nu är vi nästan lika i magundersökningarna 😉
    Önskar vi fanns närmre varann, känner att du är den jag skulle ha bäst utbyte av och faktiskt behov av just nu!
    Eventuellt får jag en mega-super-lyxig madrass av AT. En sån luftmadrass som dehar här på avdelningen som anpassar sig efter min kropp på ett oslagbart sätt och vilken avlastning och vilket stöd!!! hoppas!!!!
    Spännande med Crossen, du måste skicka bild sen 😀
    Stora, många och varma kramar vännen ❤ (puckade jag vet inte hur man gör hjärtan på WP…..)

  2. Alvedon verkar bra för många ? Eftersom inte eds är en infllamatorisk sjukdom.Så verkar det som medeciner mot inflamatoriska sjukdomar inte hjälper oss ?

  3. Tja, man skriver när man orkar! Önskar jag orkade hålla ordning på en egen blogg men det kommer aldrig att funka (snurrevimshjärnainteenegitillalltfastmanvill).
    Ska förhoppningsvis få e-fix till min vanliga Panterarullis då armar, händer, axlar, nacke (you name it) inte orkar/fixar att manuellt köra den. Det faller dock under ”el-rullstol” hos hjälpmedelscentralen och enligt dem har jag redan en! Jag har en mini-crosser. Den klassificeras som elrulstol!! Sjukt värre!!
    Några fler magundersökningar orkar/törs jag inte. Då får de söva mig först. Och akta för f-n käke, strupe etc!! Vad ska denna ”svälja-ringar” testen visa???? Att muskelaturen funkar??
    Mycket intresserad av nästa ”kapitel” ❤

Kommentera

