Att ”gå in i väggen”


Måste ju bara ta upp det här som ett typiskt exempel på när kroppen inte är riktigt ”stabil”.
Jag har testat att gå in i väggen både bildligt och bokstavligen. Det är den bokstavliga varianten jag tänker ta upp.

Vem kan gå genom en dörr och slå axeln eller höften i dörrposten?
Jo jag!

Vem kan gå förbi en dörr och fastna med dörrhandtaget i fickan till luvtröjan?
Jo jag!

Vem sparkar tårna i samma tröskel flera gånger samma dag och yla som en varg av smärta?
Jo jag!

Vem sitter med en sax framför ansiktet och klipper sig i läppen 10 sek efter någon sagt ”sitt inte så där med saxen, du kommer att klippa dig”
Jo jag!

Vem slår huvudet i saker hon/han nästan inte når upp till?
Jo jag (och min pappa, ärftligt?)

Vem i h-vete är så otroligt dum att han/hon rullar in en hårborste ända in till rötterna så den fastnar när han/han har tankarna på annat håll?
Jo jag!

Säg mig, VEM kan snubbla på en sak på golvet (väldigt stor och synlig) och flyga högt i luften och landa så platt och handlöst på golvet att varenda kroppsdel som var vänd neråt hade golvkontakt. Jag menar hela foten. hela armen, hela ansiktet ja hela människan utom baksidan. Flyga som en trasdocka i luften och landa som en utfläkt groda!
Jo jag kan! Men så ont det gjorde och så platt jag kände mig.

När man inte kan gå rakt utan snarare snett. När man går in i väggar fast man försöker gå rakt. När man tror man har kroppen på ett visst sätt men inte alls har det. Då blir det lite tok.

Igår gick jag uppför källartrappan med ren tvätt och dundrade in med min beniga höft i dörrposten så att det knastrade i skelettet. Jag som ser så lätt och smidig ut, hur är det möjligt?

Ehlers danlos syndrom. Den sjukdom som kan få en att verka vara värsta akrobaten eller ballerinan samtidigt som man har två vänsterfötter, tummen mitt i handen och en rumsuppfattning som inte är av denna värld! Man är överallt känns det som och stundvis har man ingen koll på vart armar och ben far iväg.

Tänk er att lyfta upp något ömtåligt och skört i handen för att i nästa stund se hur handen flyger upp och ”kastar i väg” föremålet?!  Man ser föremålet flyga som i slowmotion, landa på golvet och splittras, samtidigt som man hinner tänka ”hur gick det där till?” Ja hjärnan kan också vara snabb.

Det är en av baksidorna man kan uppleva med EDS. Man är ju för tusan överallt med kroppen. Den lever sitt eget liv ibland.
MEN, fördelen är att det lockar till ett och annat skratt.

Någon kanske känner igen sig nu (undra vem?) men jag vet en kvinna som svarade i telefon med en elvisp istället för en telefon. Tänk er den scenen ni. *visp vips trassel trassel* Det var i alla fall inte jag! 😀

Googla perception, rumsuppfattning och motorik så fattar ni. Har man EDS finns det en överhängande risk att det inte bara är lederna som inte riktigt vet sin plats utan hela människan.

8 thoughts on “Att ”gå in i väggen”

  1. *haha* rolig läsning och igenkännande plus har man som dottern inom autism spektra och även utreds för EDS + POTS så kan det bli många knasiga och roliga situationer som gör mycket ont dock!

      1. Ja, verkligen…man var som lealös – men nu med åldern så har jag stelnat och är som en krokig gammal gumma, smärtsamt värre och gör sig riktigt illa mellan varven, inte alls så där mjuk och lealös som förut!

        Passar på och önskar en trevlig helg…

  2. Haha! Känner igen det där med dörrposter. Brukar alltid sopa i ena axeln. Sen brukar jag snubbla på mina egna fötter 😀 Inte blir det bättre när katten kommer och ska sno runt benen med. Det har blivit några dunsar i golvet. 😀

  3. Men jag vet att ni inte är korkade som jag är… eftersom jag är överrörlig i tårna så brukar jag gärna vifta med stortån när jag går i inneskor. Eftersom det är en låg kant nära golvet från bänken och jag inte klipper mina naglar alltid så brukar jag alltid fastna med stortå naglarna i kanten och vips så har man spräckt nageln på mitten ungefär. Då behöver man inte klippa naglarna på några månader. Det är riktigt klantigt… 😀

Kommentera

